AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #1 Skrevet 10. januar 2017 Hei! Jeg går i 10.klasse nå og er litt bekymret for karakterene mine,siden jeg skal søke på en videregående skole jeg har hørt at har høyt snitt. Jeg har 5 i mange fag,men ikke så mange 6-ere. Hvor mange er det i en klasse som får 6-er i hovedfagene norsk,engelsk og matte? Føler egentlig at jeg er veldig god i norsk og engelsk,men jeg får aldri 6-er,og det er det heller ingen andre i klassen min som får i de tre fagene. Nesten ingen på hele trinnet får 6 i disse fagene. Er det høyere snitt hos andre elever,eller ligger jeg godt an? Anonymkode: f5640...cfa
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #2 Skrevet 10. januar 2017 Problemet er at skolene forventer at dere skal vise innsikt og forståelse i fagene, uten å ha lært dere å forstå og utvikle innsikt i fagene Det er et fåtall som skjønner av seg selv hva det vil si å forstå fagene. Synd det ikker er en del av pensum å utvikle forståelse Anonymkode: cb3c2...13b 4
Gjest Annetnavn_ Skrevet 10. januar 2017 #3 Skrevet 10. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg går i 10.klasse nå og er litt bekymret for karakterene mine,siden jeg skal søke på en videregående skole jeg har hørt at har høyt snitt. Jeg har 5 i mange fag,men ikke så mange 6-ere. Hvor mange er det i en klasse som får 6-er i hovedfagene norsk,engelsk og matte? Føler egentlig at jeg er veldig god i norsk og engelsk,men jeg får aldri 6-er,og det er det heller ingen andre i klassen min som får i de tre fagene. Nesten ingen på hele trinnet får 6 i disse fagene. Er det høyere snitt hos andre elever,eller ligger jeg godt an? Anonymkode: f5640...cfa Jeg har undervist på ungdomsskolen i mange år, både i norsk og engelsk. Av erfaring vet jeg at svært få elever får 6 i standpunkt i disse to fagene. Ofte dreier det seg om en eller to elever, i enkelte klasser, ingen. Du ligger godt an i forhold til inntak til videregående med de karakterene du snakker om. Jeg vil anbefale deg å ta en tur til rådgiver på skolen. Han eller hun har muligens oversikten over karaktersnittet til sist inntatte elev der du tenker søke.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #4 Skrevet 10. januar 2017 Jeg underviser i matematikk og engelsk. Det varierer fra år til år og fra klasse til klasse, men det er vel ca 0-2 elever som har 6 i matematikk og 1-3 stk. i engelsk skriftlig og muntlig. Flere som får 6 på eksamen i engelsk muntlig. Er snakk om klasser på 30 elever. Anonymkode: bf73d...f51
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #5 Skrevet 10. januar 2017 Takk for svar så langt ☺ Noen som vet hvor mange 5-ere som er vanlig i en klasse da? Er det flere av dem? Ts Anonymkode: f5640...cfa
Gjest Annetnavn_ Skrevet 10. januar 2017 #6 Skrevet 10. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar så langt ☺ Noen som vet hvor mange 5-ere som er vanlig i en klasse da? Er det flere av dem? Ts Anonymkode: f5640...cfa Ja, kan godt være noen flere femmere, men husk, majoriteten av norske elever får tre og fire.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #7 Skrevet 10. januar 2017 Ikke tenk så mye på hvilke karakterer de andre får. Se heller på tilbakemeldingene du får fra lærerne, og forsøk å ta dem til deg. Anonymkode: b3082...256 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #8 Skrevet 11. januar 2017 Det er helt irrelevant hva som er vanlig i de forskjellige klassene. Dette varierer i stor grad fra fag til fag, klasse til klasse, og også fra skole til skole. Det som er viktig er de karakterene du får i forhold til de målene du har satt deg. Dersom du er misfornøyd med en karakter jobber du med å heve karakteren din til neste vurdering. Du kan be om karaktersnittet ved forrige opptak for den aktuelle skolen. Målet ditt kan da eksempelvis være å ligge noe over denne grensen. Husk: På en skole med et høyt snitt er det kun de beste som kommer inn. Dermed er det kun karakterene til de beste som er av betydning for om du ligger godt an eller ikke på å komme inn. Det er eksempelvis ikke vanlig å ha et overtall av 6'ere på vitnemålet sitt fra VGS, men så er det jo de studiene der dette er gjeldende for alle studentene som har kommet inn. Den beste indikasjonen for hvor godt du ligger an er som nevnt karaktersnitt fra fjorårets opptak. Anonymkode: 8ee51...3d9 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #9 Skrevet 11. januar 2017 Bare til opplysning: Det spiller ingen rolle hvilken videregående skole du går på, så lenge du kommer inn på den linja du ønsker. Jeg jobber selv som lærer i Oslo, og det har blitt en tendens til at 10. klassinger blir mer og mer opptatt av karakterer fordi de skal inn på en "bra" skole. Men selv om snittet er høyt for å komme inn, så betyr ikke det at skolen er bedre enn andre skoler. Og skal du gå studiespes., så vil det være helt irrelevant for arbeidsgiver hvilken vgs du har gått på. Anonymkode: 5fb51...859 1
Gjest Belle âme Skrevet 11. januar 2017 #10 Skrevet 11. januar 2017 I mi klasse var det mange som fekk 6 i norsk, engelsk og matte. Kanskje vi berre var flinke No går eg almen, og eg trur du ligger ganske godt an til å komme inn. Ville ikkje bekymra meg så altfor mykje om eg var deg
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #11 Skrevet 11. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare til opplysning: Det spiller ingen rolle hvilken videregående skole du går på, så lenge du kommer inn på den linja du ønsker. Jeg jobber selv som lærer i Oslo, og det har blitt en tendens til at 10. klassinger blir mer og mer opptatt av karakterer fordi de skal inn på en "bra" skole. Men selv om snittet er høyt for å komme inn, så betyr ikke det at skolen er bedre enn andre skoler. Og skal du gå studiespes., så vil det være helt irrelevant for arbeidsgiver hvilken vgs du har gått på. Anonymkode: 5fb51...859 Det har jo en vesentlig betydning for trivsel. Det vil eksempelvis være mer aksept av skoleflinke elever på en skole med høyt karaktersnitt, og det er en større sjanse for å finne likesinnede. Det vil også være mer motiverende å arbeide mot høye karaktermål når dette generelt sett er viktig for elevene som går på skolen kontra på en skole med slabbedasker, fusk og lettvint arbeid. Anonymkode: 8ee51...3d9 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #12 Skrevet 12. januar 2017 Tror det varierer mye fra skole til skole. På min ungdomsskole var det ikke uvanlig med seksere i de fagene du nevner. Selv fikk jeg sekser i både engelsk, norsk og matte. Likevel traff jeg folk på vgs som var mye flinkere enn meg som gikk ut med lavere snitt fra ungdomsskolen. Anonymkode: 43857...6fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå