AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #1 Skrevet 10. januar 2017 Er så fortvila og frustrert nå, at jeg må be om noen råd! Har en 4 åring som så og si ALDRI hører etter når vi snakker til han. Han bare tuller og leker baby og lager ett hælvete. Vi bruker gjerne 30 min på å få på han klærne f.eks. Vi starter med å be han pent om å kle på seg, så prøver vi "jeg tror ikke du klarer å kle på deg", han fortsette å tulle. Så prøver vi konkuranse, "hvem kler på seg først" men til ingen nytte. Så blir vi strengere i stemmen, og flere ganger har det endt i at vi har eksplodert men da bare ler han oss opp i trynet, og fortsetter å tulle. Så ender det med at vi må tvangs kle på han, mens han skriker... Det sammen gjelder med middag, og dusjing og rydding. Vi er tolmodige lenge, og lokker og lurer og konkurerer, men han nekter å gjøre som vi ber om. Straff bryr han seg heller ikke om. Truer vi f. eks med at han ikke får se barne tv, svarer han bare "det går bra, jeg vil ikke se barne tv uansett" Vi er fryktelig lei av og måtte bli sinna, og gjøre alt mulig med makt hver eneste dag. Og når han gjør ting han ikke får lov til, må vi gjerne si nei, 10-15 ganger, bli sinna og skrike NEI, før vi må gå å bære han skrikende ut av situasjonen. Jeg aner bare ikke hva vi skal gjøre lenger!!! Han hører etter i bhg, og hvis andre snakker til han. Besteforeldrene sier han er en drøm å ha besøk.... Hørselen er også testet, så vi vet at han hører det vi sier. det har vært slik i ett år nå, så ikke bare en periode. Noen som har noen råd til hvordan vi kan få han til å høre etter??? Anonymkode: 406cb...ffb
Sushi Skrevet 10. januar 2017 #2 Skrevet 10. januar 2017 Slutt med alt det som ikke funker, og slutt med ulogiske konsekvenser som å nekte barne-TV. I de tilfellene der det går an, så la ham oppleve hva som skjer om han nekter å gjøre som dere sier. Vil han ikke ha middag så kan han gå sulten. Vil han ikke rydde så inndrar dere lekene. Vil han ikke kle på seg så får han gå i trusa til barnehagen (med mindre det blir farlig kaldt eller han bare synes det er gøy). I de tilfellene det ikke går an å la ham nekte så får han to valg: gjøre det selv eller at dere gjør det. Vil han kle på seg selv eller skal dere tvangs-kle-på? Etter et par ganger er det kanskje ikke lenger kult at mamma holder deg fast og kler på. Likedan med dusjing. Men dere må gjennomføre hver gang, late som dere driter i om han spiser middag eller ikke, tåle at han hyler litt. Dere må rett og slett vise hvem som bestemmer. 15
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #3 Skrevet 10. januar 2017 Se om dere får tatt et pmto-kurs. Det hjelper dere å analysere situasjoner, se hva som funker og ikke, samt hvordan dere best kan være for at barnet faktisk skal høre. Jeg har gjennomført kurset selv, og så lenge jeg følger prinsippene innen pmto, så glir hverdagen med adhd-tulla mi helt greit. Anonymkode: 0584f...934 2
Gjest Mythic Skrevet 10. januar 2017 #4 Skrevet 10. januar 2017 PMTO er en veldig god idè! Regner med han går i barnehage? Har dere fått noen tilbakemeldinger på hvordan atferden hans er der? Snakk med ped.leder og be om veiledning. Ellers så er det fullt mulig å melde opp barnet til PPT for å få veiledning.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #5 Skrevet 13. januar 2017 Et kurs kan vær greit. Har selv vært på cos- kurs pluss kjøpt "de utrolige årene" boka ( har ikke vært på det kurset selv da). Min sønn var veldig lik når han var 4 år, jeg vet det er utrolig frustrerendes siden det tar så utrolig mye tid av dagen. For oss så hadde vi litt hjelp av kursene, men fant vel ut at vi gjorde veldig mye av det vi ble anbefalt fra før av. Det som faktisk hjalp mest var å gå til innkjøp av whiteboard, for å tegne en checkliste over morgenrutinen (dele opp alle stegene; kle på seg, pusse tenner, spise frokost osv), si klart ifra hvilke konsekvenser som ble dersom de ikke ble gjort innen rimelig tid og selvfølgelig holde dette. Anonymkode: 506de...f7c 1
tussi680 Skrevet 13. januar 2017 #6 Skrevet 13. januar 2017 (endret) Altså hallo, har dere hørt om barneoppdragelse tro? Jeg slet veldig med dette, var like bekymret som deg, men folk sa: La de ikke få viljen sin om de tuller på den måten, det være seg legging, gå ut en tur osv. Det de skal det må de, uansett. Jeg og måtte tvangskle på de, det var ingen annen måte, jeg prøvde mye men de lo først, også kom sinne, tverrhet og tårer. Det er grensesetting dette her, de får så vanskeligheter senere i livet om du bare gir etter så fortsett som du gjør om du skal et sted og ha de med deg. En metode som ble brukt er at de ikke fikk bli med til butikken neste gang. Og den praktiserte vi, og da ble det vranghet der og, men det funka fordi de så at vi gjennomførte det som ble sagt. Så: støtter deg fullt ut, det er forb... tøff periode men du mååå for all del ikke gi deg. Men ikke lov noe heller er mitt råd om at de skal få noe når du kommer hjem fra butikken. De har ikke vært snille med den andre foreldren mens du var borte heller for det betyr jo at du belønner de for den tverre oppførselen sin. Men er det snakk om pen oppførsel, gi de ros, og kos og lov andre ting enn bare godterier, de ble satt kjempestor pris på. Du viser at du holder det du lover, uansett. Gi forøvrig mye ros når de gjør noe pent, samme hva det er, ikke sløv med det. Endret 13. januar 2017 av tussi680 2
tussi680 Skrevet 13. januar 2017 #7 Skrevet 13. januar 2017 På 10.1.2017 den 19.12, Sushi skrev: Slutt med alt det som ikke funker, og slutt med ulogiske konsekvenser som å nekte barne-TV. I de tilfellene der det går an, så la ham oppleve hva som skjer om han nekter å gjøre som dere sier. Vil han ikke ha middag så kan han gå sulten. Vil han ikke rydde så inndrar dere lekene. Vil han ikke kle på seg så får han gå i trusa til barnehagen (med mindre det blir farlig kaldt eller han bare synes det er gøy). I de tilfellene det ikke går an å la ham nekte så får han to valg: gjøre det selv eller at dere gjør det. Vil han kle på seg selv eller skal dere tvangs-kle-på? Etter et par ganger er det kanskje ikke lenger kult at mamma holder deg fast og kler på. Likedan med dusjing. Men dere må gjennomføre hver gang, late som dere driter i om han spiser middag eller ikke, tåle at han hyler litt. Dere må rett og slett vise hvem som bestemmer. Veldig bra svar!
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #8 Skrevet 13. januar 2017 Hva skjer med så tafatte foreldre nå til dags? Dere må vise hvem som bestemmer! Et nei er et nei! Barn blir utrygge av voksne som ikke gir de faste rammer, rutiner og regler. Du er voksen, han er barn. Anonymkode: 026d8...61d 6
BlendaSensitive Skrevet 13. januar 2017 #9 Skrevet 13. januar 2017 Vi har samme problem her. Eldste var ikke sånn i det hele tatt. Om vi tvangskler på, så er det bare hyl og grin og tårer. Alle like svette og slitne. For armer, ben, kropp må holdes fast. Så tar ungen og kler av seg igjen om vi tvangskler på. Denne boken hjalp oss, se situasjoner utfra barnets perspektiv og hva vi voksne gjør og ikke gjør. Den inkluderer IKKE tvangspåkledning. Men hovedsaklig prinsippet om å ignorere. Og ikke minst beholde roen selv som voksne. At vi voksne ikke begynner oppføre oss som små barn selv, som å skrike, kjefte, true eller tvinge. http://www.bokus.com/bok/9789127141988/barn-som-brakar-att-hantera-kanslostarka-barn-i-vardagen/ Vanlig oppdragelse med kjeft, truing, rekker til normale barn som ønsker være til lags. For oss med litt ekstra bråkete barn må man se hvem som har problemet egentlig, og oppføre seg på en annen måte. http://www.viforaldrar.se/Barn-2-5-ar/Barn-som-brakar--sa-kan-man-gora – Ofta när folk pratar om gränser menar de tillrättavisningar, men barn lär sig ingenting av det. Däremot behöver barn struktur och att veta i förväg vad som ska hända. Lördagsgodis är ett exempel där förutsägbarheten ligger i att vi äter godis på lördagar. När barnet vill ha godis på en tisdag så diskutera inte det i mataffären, utan säg ”Vi äter godis på lördagar” och avled sedan, säger han. Det är skillnad mellan att ställa rimliga krav som barnet kan uppfylla och på att aldrig ställa krav för att till varje pris undvika att barnet blir argt eller ledset – för det senare görs sällan för att skydda barnet utan för att föräldern tycker att det känns för svårt att hantera barnets ilska. Og ofte er barnets oppførsel ikke fordi det ikke VIL, men fordi det ikke kan. Barnet har vansker med å overføre god og positiv handling (feks i barnehagen) til samme situasjoner hjemme.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #10 Skrevet 13. januar 2017 Hopp over "likningen" og "konkurransene" og gi beskjed "etter vi har pusset tennene skal vi kle på oss", gå til gangen og si "nå skal vi kle på oss". Og begynn å kle på han. Vil han kle på selv så får han gjøre det. Blir det tull fortsetter du å kle på han. Å lage konkurranser og lek av det åpner du for at hand ikke trenger å gjøre det og heller lar seg underholde av deg enn å få ting gjort. Anonymkode: 6b250...654 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #11 Skrevet 13. januar 2017 På 1/10/2017 den 19.12, Sushi skrev: Slutt med alt det som ikke funker, og slutt med ulogiske konsekvenser som å nekte barne-TV. I de tilfellene der det går an, så la ham oppleve hva som skjer om han nekter å gjøre som dere sier. Vil han ikke ha middag så kan han gå sulten. Vil han ikke rydde så inndrar dere lekene. Vil han ikke kle på seg så får han gå i trusa til barnehagen (med mindre det blir farlig kaldt eller han bare synes det er gøy). I de tilfellene det ikke går an å la ham nekte så får han to valg: gjøre det selv eller at dere gjør det. Vil han kle på seg selv eller skal dere tvangs-kle-på? Etter et par ganger er det kanskje ikke lenger kult at mamma holder deg fast og kler på. Likedan med dusjing. Men dere må gjennomføre hver gang, late som dere driter i om han spiser middag eller ikke, tåle at han hyler litt. Dere må rett og slett vise hvem som bestemmer. Må bare advare andre om å ikke gjøre dette! Med mindre du ønsker at BHG skal kontakte Barnevernet! Hvilke BHG har du erfaring med Sushi??? Her blir folk meldt til Barnevernet for langt mindre! Anonymkode: df971...e1e
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #12 Skrevet 13. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Må bare advare andre om å ikke gjøre dette! Med mindre du ønsker at BHG skal kontakte Barnevernet! Hvilke BHG har du erfaring med Sushi??? Her blir folk meldt til Barnevernet for langt mindre! Anonymkode: df971...e1e Ikke bare det men her er det også slik at man oppsøker ikke hjelp av noen some helst grunn for barnet, for da er du automatisk "uegnet" som forelder og får bekymringsmelding slengt etter deg. Fint å vite at det som egentlig skal være bra for barn, virker mot sin hensikt. Folk tørr jo faen meg ikke noe lenger. Ser folk er helt hysteriske for å slippe unna BV. Kjenner ei dame som fikk seg en støkk av BV, hun er redd for å selv gå til legen... ungen må sjekkes 10 ganger for den minste flekk på klærne osv osv... det har blitt helt hinsides galt dette kontrollsamfunnet. Anonymkode: df971...e1e
tussi680 Skrevet 13. januar 2017 #13 Skrevet 13. januar 2017 Ja, dette med å gå i trusa til barnehagen er ikke bra, der trekker jeg "bra skrevet" tilbake. 1
Sushi Skrevet 13. januar 2017 #14 Skrevet 13. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: WMå bare advare andre om å ikke gjøre dette! Med mindre du ønsker at BHG skal kontakte Barnevernet! Hvilke BHG har du erfaring med Sushi??? Her blir folk meldt til Barnevernet for langt mindre! Anonymkode: df971...e1e Tror du bør slappe litt av og logge deg ut av konspirasjonsgruppene om barnevernet på Facebook. 2 timer siden, tussi680 skrev: Ja, dette med å gå i trusa til barnehagen er ikke bra, der trekker jeg "bra skrevet" tilbake. Du kan jo lese det som står i parentes. 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #15 Skrevet 13. januar 2017 På 1/10/2017 den 19.12, Sushi skrev: Slutt med alt det som ikke funker, og slutt med ulogiske konsekvenser som å nekte barne-TV. I de tilfellene der det går an, så la ham oppleve hva som skjer om han nekter å gjøre som dere sier. Vil han ikke ha middag så kan han gå sulten. Vil han ikke rydde så inndrar dere lekene. Vil han ikke kle på seg så får han gå i trusa til barnehagen (med mindre det blir farlig kaldt eller han bare synes det er gøy). I de tilfellene det ikke går an å la ham nekte så får han to valg: gjøre det selv eller at dere gjør det. Vil han kle på seg selv eller skal dere tvangs-kle-på? Etter et par ganger er det kanskje ikke lenger kult at mamma holder deg fast og kler på. Likedan med dusjing. Men dere må gjennomføre hver gang, late som dere driter i om han spiser middag eller ikke, tåle at han hyler litt. Dere må rett og slett vise hvem som bestemmer. I barnehagen sa en polsk mor at pedagogisk leder hadde ringt Barnevernet av bekymring for hennes barn som oppførte seg slik som i HI. Er det virkelig vanlig? Anonymkode: b88b8...399
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #16 Skrevet 13. januar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva skjer med så tafatte foreldre nå til dags? Dere må vise hvem som bestemmer! Et nei er et nei! Barn blir utrygge av voksne som ikke gir de faste rammer, rutiner og regler. Du er voksen, han er barn. Anonymkode: 026d8...61d Har hørt historier der barnehageansatte sender bekymringsmelding på slike foreldre til Barnevernet. Derfor tør nok mange foreldre ikke å gi faste rutiner, regler og si Nei til mandagsgodteri. Anonymkode: b88b8...399
Sushi Skrevet 14. januar 2017 #17 Skrevet 14. januar 2017 Nå begynner det å bli nok spam og avsporing om barnevernmeldinger. Det er ingen normale barnehageansatte som sender bekymringsmelding fordi foreldre har grenser for barna sine og rett og slett oppdrar dem. Vil tro sjansen er større for at det blir sendt en melding hvis det er tydelig at foreldrene ikke har kontroll og barna får helt frie tøyler. Jeg kjenner flere som jobber i barnevernet og de sier at den verste oppdragerstilen for et barn er den ettergivende. Barn blir usikre og utrygge når foreldrene ikke tar styringa. 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #18 Skrevet 14. januar 2017 Slik oppførsel må få konsekvenser... Hvis han ikke hører kan dere si: nå teller vi til tre, hvis du ikke kler på deg må du sette deg i trappa. Trappa er er time-out der barnet skal sitte et par minutter. Barnet får da kort beskjed om hvorfor det sitter der og at det kan komme og be om unnskyldning når det er klart til å kle på seg... se på supernanny, hun benytter dette. Funker supert her hos oss. Vi har og skrikeperioder der vi tvangspusser ol. Men det er viktig å være konsekvente, og til slutt skjønner barnet at det SKAL pusse. Ta kampen nå før det blir for ille!! Anonymkode: f97f1...564
Sushi Skrevet 14. januar 2017 #19 Skrevet 14. januar 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Slik oppførsel må få konsekvenser... Hvis han ikke hører kan dere si: nå teller vi til tre, hvis du ikke kler på deg må du sette deg i trappa. Trappa er er time-out der barnet skal sitte et par minutter. Barnet får da kort beskjed om hvorfor det sitter der og at det kan komme og be om unnskyldning når det er klart til å kle på seg... se på supernanny, hun benytter dette. Funker supert her hos oss. Vi har og skrikeperioder der vi tvangspusser ol. Men det er viktig å være konsekvente, og til slutt skjønner barnet at det SKAL pusse. Ta kampen nå før det blir for ille!! Anonymkode: f97f1...564 Det synes jeg er et dårlig forslag. Time-out er bare et moderne navn på skammekrok, og det innebærer ingen logisk konsekvens for barnet. Målet er jo at barna våre skal skjønne sammenhenger, ikke bare være veldresserte som gjør det de får beskjed om for å slippe å sitte i trappa...
Veslefrikk Skrevet 14. januar 2017 #20 Skrevet 14. januar 2017 Et av barna våre nektet plent å kle på seg om morgenen. Dette var en kamp i mange måneder og jeg hadde flere samtaler med både helsesøster og barnehagen om dette og fikk beskjed om ikke å fokusere på dette eller å lage noen kamp om det. Men skulle vi ha klær på henne så endte det til slutt med en kamp. Hver dag. Og dette gikk utover livskvaliteten til de andre barna også. Dagene fikk en trist start pga dette. Til slutt så vi ingen annen råd enn å avtale med barnehagen at hun dagen etter, og kanskje flere dager også, ville komme i pysj. De var enige om at vi skulle gjøre det sånn. Og det ble med den ene morgenen. Alle barna på avdelingen stimlet sammen rundt henne og lurte på hvorfor i all verden hun kom i barnehagen i pysj. Jeg følte meg som verdens dårligste mor som lot barnet mitt bli ydmyket på den måten og hjertet mitt blødde for henne. Men vi hadde aldri problemer med påkledningen om morgenen noen gang etter denne dagen. Sier ikke at dette vil hjelpe hos alle som har tilsvarende problemer, men for oss så ble det redningen. Men tror det er lurt å ha barnehagen med på laget, før man lar barnet troppe opp i undertøyet eller pysj e.l. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå