Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på 11 måneder som nekter å legge seg på kvelden, slik har det vært i 3 måneder nå. Reiser seg opp i sengen, ruller rundt og styrer som bare det. Blir hysterisk hvis vi går ut av rommet hennes. Ender opp med å busse henne i søvn hver kveld, men sovner som regel ikke før rundt klokken 2300 på grunn av mye kaving. Dagsoving er ingen problem. Sover aldri etter klokken 14. Tips?

Anonymkode: 7b73a...059

Skrevet

Hvor lenge sover hun totalt og hvor ofte på dagen? Det å busse i søvner litt vanskelig fordi hun blir vant til at hun må få bevege seg før hun kan sove. Men det må dere vurderer om du orker. 

Anonymkode: ab1a3...ffd

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Jeg og lurer på rutinene resten av kvelden og når hun legges. Spiser hun godt?

Skrevet

Hun våkner klokken 0800, får mme og brødskive, sover som regel fra 11-14, får mme og frukt/yoghurt/brødskive. Middag 1630, det vi spiser og vann. Mme og grøt med frukt i til kveldsmat klokken 19, så kveldsstell og sengen. Hun er normalvektig og veldig blid og fornøyd. Skriker kun når hun skal legge seg til natten.

Anonymkode: 7b73a...059

Skrevet

Vi har der helt likt! Bortsett fra at her så soves det stort sett bare en time på dagen. Han er ett år og har i grunn vært slik hele veien. Men syns det har eskalert siden ca. 11 mnd. Kanskje det er vanlig i den alderen? Separasjonsangst, sprang? Vår hyler hver gang vi legger han i senga. Holder på fra ca 19 til 22-23. Kjempe slitsomt så håper det er en periode! 

Anonymkode: 2d856...d86

Skrevet

Vi lå ved siden av vår til han sovnet, nyttet ikke bare legge han i senga si. Høres ut som hun sliter med å finne søvnen selv når hun blir lagt for kvelden.

På den måten vi gjorde tok leggingen maks 20 min (som regel 10) og vi slapp masse hyl og skrik fordi han ville opp til oss og bruke timesvis på legging. 

I dag er han to og vi kan bare legge han i senga, si god natt og gå rett ut :) 

Anonymkode: 12d83...5ff

Gjest Runforit
Skrevet

Det høres ut en kombinasjon av sprang og separasjonsangst. Mini her hadde perioder i rykk og napp i takt med sprangene der søvnen ble helt tullerusk. I tillegg ville han bare ha mamma. Så her måtte pappa trå til en lang periode. Han måtte ta alt av kveldsstell og legging og sitte inne med Mini til han sovnet. Kom jeg inn så ble Mini hysterisk og gærn. Han roet seg mye fortere med pappa. Jeg måtte komme inn som en snikende ninja krypende på gulvet og rulle bort en flaske varm melk til pappa så ikke Mini så meg :fnise:

Men det funket. Mini ga slipp på at han måtte ha meg for å sove. Så går det seg til igjen inntil neste runde. Vi var bare superkonsekvente med legging 19.00 hver eneste kveld, pappa la han, ga han en flaske melk og ble til Mini sovnet. I visse unntakstilfeller så måtte jeg sove med Mini(da var det redsel gråt og han var tydelig opprørt, ikke bare sinna og vil ikke sove) og så har det alltid gått seg til igjen i løpet av en til to uker.

Så startet barnehagen. Da ble det krøll fordi han skulle fra 2 dupper til én, han skulle ikke sove etter 15.00 og han var jo gjerne dødstrøtt etter middag. Så da ble han overtrøtt, han var overstimulert, nye inntrykk, begynte å få mareritt og masse moro. I det store og hele så gikk det kjempebra, men nattesøvnen har vært litt så som så. Nå er han 18 mnd og sover hovedsakelig fra 19-06/07 og en dupp på 1-2 timer på dagen. Er veldig deilig, men plutselig har han netter der han sliter med søvnen. 

Må bare være nazi på rutiner i disse periodene og ikke minst ha en god dose tålmodighet(heia mannen :mynona::P )

Skrevet

Mulig du kan sitte ved seng kanten en liten stund fremover slik at hun vet du er der. Ikke snakke mye til henne...shhh mamma er her er nok.  Når hun står opp, ikke løfte henne og legge henne ned igjen, bare sitte der og si shhh mamma er her og klappe henne litt på ryggen hvis hun ligger på magen, og magen hvis hun er på ryggen. Det er steg 1 slik at hun blir vant å legge seg ned selv.  Sitte der til hun sover men ikke ta henne opp (men selvfølgelig hvis det er total vrang og skriking må du ta henne nok opp).  

Anonymkode: ab1a3...ffd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...