AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #1 Skrevet 10. januar 2017 For eller imot avl på selskapshunder? Hvorfor? Anonymkode: 074be...321
Kimmenkim Skrevet 10. januar 2017 #2 Skrevet 10. januar 2017 Imot, mange er avla etter utseende og er rett og slett mange syke også. 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #3 Skrevet 10. januar 2017 I mot. En hund er ikke en leke. Anonymkode: 63491...f35 2
Gjest Sorbus Skrevet 10. januar 2017 #4 Skrevet 10. januar 2017 Kommer an på rasen. Har selv en storpuddel, som er klassifisert som selskapshund. Jeg ser ingen problemer med avl på disse. Friske, fine hunder som egner seg godt som familiehund. Når vi snakker om pugs (både selve rasen og andre med tilsvarende problemer) så mener jeg absolutt nei...
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 10. januar 2017 #5 Skrevet 10. januar 2017 Hva mener du med selskapshunder egentlig? Det er mange forskjellige hunder som er kategorisert som selskapshunder: http://www.rasehund.no/Raser/FCIRaseGruppe.asp?unit=9 Nå er det jo selskapshunder de aller fleste har behov for, og ikke jakthunder eller gjeterhunder, og at man får en hund som passer til behovet er jo bra for både hund og eier. Men om du mener avl etter utseende, som går ut over helsa: Nei.
Tabris Skrevet 10. januar 2017 #6 Skrevet 10. januar 2017 Jeg synes avl på selskapshunder burde blitt tatt mer på alvor enn det er i dag. Når man avler på brukshunder, så fokuserer man ofte på egenskapene. Noe man tester gjennom meritter, konkurranser og ulike mentaltester. En selskapshund har også en jobb å gjøre. Den bør være trygg, stabil, fungere i ulike miljø, tåle barnestøy osv. Vi burde utvikle en mentaltest som er tilpasset de utfordringer en selskapshund bør tåle, og avle på friske individer som består slike mentaltester. Det hjelper ikke om selskapshunden er aldri så søt og har et aldri så lekkert design-rasenavn, hvis den ikke funker i hverdagen. 8
ArtyFarty Skrevet 10. januar 2017 #7 Skrevet 10. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: For eller imot avl på selskapshunder? Hvorfor? Anonymkode: 074be...321 Generalisering er en fin bil. Selskapshundgruppen teller 24 raser, og selv om man kan være imot avl på brachycephale raser så er det mange igjen som er sunt konstruerte raser med få sykdommer. 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #8 Skrevet 11. januar 2017 20 timer siden, ArtyFarty skrev: Generalisering er en fin bil. Selskapshundgruppen teller 24 raser, og selv om man kan være imot avl på brachycephale raser så er det mange igjen som er sunt konstruerte raser med få sykdommer. Nå tenker jeg ikke bare på sykdommer, men generelt alt. Gemytt, lynne, bruksområder. Lojaliteten er viktig, samtidig som eksteriøravelen. Anonymkode: 074be...321 1
ArtyFarty Skrevet 11. januar 2017 #9 Skrevet 11. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå tenker jeg ikke bare på sykdommer, men generelt alt. Gemytt, lynne, bruksområder. Lojaliteten er viktig, samtidig som eksteriøravelen. Anonymkode: 074be...321 Men det er fremdeles 24 forskjellige raser - de er forskjellige.. 1
OppNedPåAlt Skrevet 12. januar 2017 #10 Skrevet 12. januar 2017 Veldig enig med Tabris, selskapsrasene bør avles like seriøst som de andre rasene. Altså at man stiller krav til avlsdyr og oppdrettere, fokuserer på riktige egenskaper, helse og gemytt.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #11 Skrevet 12. januar 2017 For, men da kun hvis alle som vil bli oppdrettere må på mange kurs om genetikk, avl osv, og med en streng eksamen. oppdrettere som avler kun etter utseende burde ikke fått lov til å drive på i det hele tatt. Er noe fanatisk og religiøst over hele miljøet. Fatter ikke at de våger å kalle seg "hundeelskere" når de avler frem raser som lider pga de rett og slett ikke bryr seg om helsa så lenge hunden ser "fin" ut. Anonymkode: de1e3...e17 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #12 Skrevet 12. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: For, men da kun hvis alle som vil bli oppdrettere må på mange kurs om genetikk, avl osv, og med en streng eksamen. oppdrettere som avler kun etter utseende burde ikke fått lov til å drive på i det hele tatt. Er noe fanatisk og religiøst over hele miljøet. Fatter ikke at de våger å kalle seg "hundeelskere" når de avler frem raser som lider pga de rett og slett ikke bryr seg om helsa så lenge hunden ser "fin" ut. Anonymkode: de1e3...e17 Burde vært obligatorisk med kurs og eksamen for de som vil skaffe seg kjæledyr også. Anonymkode: de1e3...e17 4
QueenOfTheSidewalk Skrevet 12. januar 2017 #13 Skrevet 12. januar 2017 Er imot avl på rotter, noe som er det samme.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #14 Skrevet 12. januar 2017 5 timer siden, Evilposelos skrev: Er imot avl på rotter, noe som er det samme. Du mener at rotter er det samme som en storpuddel eller en tibetansk terrier? Eh.. Anonymkode: c8005...2ad 2
QueenOfTheSidewalk Skrevet 12. januar 2017 #15 Skrevet 12. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du mener at rotter er det samme som en storpuddel eller en tibetansk terrier? Eh.. Anonymkode: c8005...2ad Jeg synes de er like stygge.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #16 Skrevet 12. januar 2017 Jeg er selvsagt for. HVORFOR skal jeg være imot? Hvorfor skal noen, som helst, være imot det? Schæfer: Froskeben, HD, albuleddsartrose, schæferkløe (arvelig, atopisk allergi), degenerativ myelopati, Von Willebrant sykdom, Boxer: Kreft, hjertesykdommer, HD, allergier, fordøyelsesproblemer m.m. Golden retriever: HD, overvekt, kreft, albuedysplasi, glaukom, katarakt, retinal dysplasi, innrullede øyelokk, dystrofi (corneal), hjertesykdom, patella luksasjon, Osteochondrose, beininflammasjon, hudsykdommer (allergier) Irsk setter: HD, kreft, PRA, epilepsi, entropion, hypotyreose, osteosarkom, Von Willebrands sykdom, persisterende ductus arteriosus, cøliaki Spansk vannhund: Allergier, HD, PRA, hypotyreose, Addisons sykdom, bykspyttkjertelsykdom, katarakt, CHG, «cherry eye», Skal vi ikke slutte å avle på disse hunderasene, da? Siden de har så mange sykdommer? Anonymkode: c8005...2ad 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #17 Skrevet 12. januar 2017 21 minutter siden, Evilposelos skrev: Jeg synes de er like stygge. Så tøft, a. Anonymkode: c8005...2ad 2
ArtyFarty Skrevet 12. januar 2017 #18 Skrevet 12. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er selvsagt for. HVORFOR skal jeg være imot? Hvorfor skal noen, som helst, være imot det? Schæfer: Froskeben, HD, albuleddsartrose, schæferkløe (arvelig, atopisk allergi), degenerativ myelopati, Von Willebrant sykdom, Boxer: Kreft, hjertesykdommer, HD, allergier, fordøyelsesproblemer m.m. Golden retriever: HD, overvekt, kreft, albuedysplasi, glaukom, katarakt, retinal dysplasi, innrullede øyelokk, dystrofi (corneal), hjertesykdom, patella luksasjon, Osteochondrose, beininflammasjon, hudsykdommer (allergier) Irsk setter: HD, kreft, PRA, epilepsi, entropion, hypotyreose, osteosarkom, Von Willebrands sykdom, persisterende ductus arteriosus, cøliaki Spansk vannhund: Allergier, HD, PRA, hypotyreose, Addisons sykdom, bykspyttkjertelsykdom, katarakt, CHG, «cherry eye», Skal vi ikke slutte å avle på disse hunderasene, da? Siden de har så mange sykdommer? Anonymkode: c8005...2ad Ingen av disse er selskapshundraser.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #19 Skrevet 12. januar 2017 1 minutt siden, ArtyFarty skrev: Ingen av disse er selskapshundraser. DET ER POENGET.... Anonymkode: c8005...2ad 2
xinnia Skrevet 12. januar 2017 #20 Skrevet 12. januar 2017 På 10.1.2017 den 20.39, Tabris skrev: Jeg synes avl på selskapshunder burde blitt tatt mer på alvor enn det er i dag. Når man avler på brukshunder, så fokuserer man ofte på egenskapene. Noe man tester gjennom meritter, konkurranser og ulike mentaltester. En selskapshund har også en jobb å gjøre. Den bør være trygg, stabil, fungere i ulike miljø, tåle barnestøy osv. Vi burde utvikle en mentaltest som er tilpasset de utfordringer en selskapshund bør tåle, og avle på friske individer som består slike mentaltester. Det hjelper ikke om selskapshunden er aldri så søt og har et aldri så lekkert design-rasenavn, hvis den ikke funker i hverdagen. De aller fleste seriøse oppdrettere avler kun på friske hunder- både mentalt og helse, de vet at majoriteten av valpene blir nettopp familiehunder Men en hund som funker i hverdagen med meg- behøver ikke å funke i hverdagen med deg, eller mottsatt- så hvordan skal en mentaltest bli riktig? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå