AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #1 Skrevet 10. januar 2017 Det er visst menneskelig å tillegge mennesker man er enige med å være smarte. Synes ikke det er så rart i alle tilfeller. Om jeg er enig med noen så mener jeg jo også at de ikke tar feil. Da er det naturlig å tro at de er smarte. Synes problemet er at man gjør det i alle mulige tilfeller, også når det ikke er noe fasitsvar. Det er uten tvil både dumme og smarte mennesker på venstre og høyresiden i politikken. Likevel så er det lett å tenke at de som er uenig i en politisk i verdispørsmål er mindre smarte enn de som er enige i en. Vet jo at jeg er like skyldig i det selv. Satt for en stund siden og tenkte at min favorittpolitiker var så smart og grunnen var fordi han i bunn og grunn argumenterte mot steining av kvinner som har blitt voldtatt. Og da slo det meg at det er jo rimelig spesielt at jeg både synes det er 100% opplagt at kvinner ikke bør bli steinet for å ha blitt voldtatt, alle i vesten er enige i dette og likevel så syntes jeg at min favorittpolitiker var smart da han "vant debatten". Han er fortsatt min favorittpolitiker, men synes det er litt rart at slike ting får meg til å føle at han er smart. Anonymkode: 17558...26c 1
Nappetass1 Skrevet 10. januar 2017 #2 Skrevet 10. januar 2017 Hehe, det bor nok en liten narsissist i oss alle på det planet
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #3 Skrevet 10. januar 2017 Noen ganger må man være smart for å vinne en debatt, spesielt om motstanden er smart også. Men at man vinner en debatt betyr ikke at man er smartere enn motstanderen eller har rett. Noen ganger kan man vinne ved å bruke sleipe taktikker. Selv om man er smart, så betyr ikke det at man er god til å snakke for seg. I debatter kan det gjerne bli brukt manipulative teknikker og da kreves det noen ganger list for å "vinne". Jeg vet ikke helt hva som er hensikten med å vinne, da. I mine øyne er det viktigste at man får frem alle sider ved en sak og kan vurdere den deretter. Når det er sagt så bruker folk tenke bedre om de som har samme mening som en selv Anonymkode: aeffe...497
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #4 Skrevet 11. januar 2017 Fordi at de er enige... Derfor tror de det. Anonymkode: 2c16b...e63
O-M Skrevet 11. januar 2017 #5 Skrevet 11. januar 2017 Ett av livets mysterier man ikke skal forstå seg på men vokse ifra❤ 1
Aamu Skrevet 16. januar 2017 #6 Skrevet 16. januar 2017 Kanskje fordi man, som oftest, ikke oppfatter seg selv som en komplett idiot.
QueenOfTheSidewalk Skrevet 16. januar 2017 #7 Skrevet 16. januar 2017 Jeg har også lurt på dette, satt å tenkte på det i går, men ikke politisk da. Det er en venn av meg som kaller de han ikke forstår dumme. Han sier "Men jeg klarer jo det....", men tenker ikke på at fortiden til folk gjør at de handler som de handler. Forelskelse f.eks er noe han ikke forstår seg på, så stort sett alle er dumme i hans øyner.
LeoxBarca Skrevet 17. januar 2017 #8 Skrevet 17. januar 2017 På 10.1.2017 den 16.52, AnonymBruker skrev: Det er visst menneskelig å tillegge mennesker man er enige med å være smarte. Synes ikke det er så rart i alle tilfeller. Om jeg er enig med noen så mener jeg jo også at de ikke tar feil. Da er det naturlig å tro at de er smarte. Synes problemet er at man gjør det i alle mulige tilfeller, også når det ikke er noe fasitsvar. Det er uten tvil både dumme og smarte mennesker på venstre og høyresiden i politikken. Likevel så er det lett å tenke at de som er uenig i en politisk i verdispørsmål er mindre smarte enn de som er enige i en. Vet jo at jeg er like skyldig i det selv. Satt for en stund siden og tenkte at min favorittpolitiker var så smart og grunnen var fordi han i bunn og grunn argumenterte mot steining av kvinner som har blitt voldtatt. Og da slo det meg at det er jo rimelig spesielt at jeg både synes det er 100% opplagt at kvinner ikke bør bli steinet for å ha blitt voldtatt, alle i vesten er enige i dette og likevel så syntes jeg at min favorittpolitiker var smart da han "vant debatten". Han er fortsatt min favorittpolitiker, men synes det er litt rart at slike ting får meg til å føle at han er smart. Anonymkode: 17558...26c Fordi det er en overlevelsesmekanisme. Dersom en person er enig med deg betyr det at vedkommende og du selv kan leve i harmoni. Da foretrekker vi umiddelbart denne personen og tildeler vedkommende egenskaper de ikke nødvendigvis innehar fordi det er i vår interesse og komme overens med dem, nettopp fordi vi ønsker og overleve - vi ønsker også og leve uten for mange konflikter. Det er ikke egentlig særlig mystisk.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #9 Skrevet 17. januar 2017 Gjenspeiling, vi speiler oss i hverandre. Har lest mange ganger her på KG om kvinner som elsker speilet på badet, de føler seg vakker der. Men så kommer de til et annet speil, som speilene i prøverom i klesbutikker. Selvtilliten dras ned. For meg vitner det om lite bevisste mennesker. Best å holde seg unna. Genuin (mental) selvstendighet er en uhyre sjelden vare i dag. Mange er veldig lettpåvirkelige på de rareste måter. Anonymkode: 24538...bfc
Gjest antbug Skrevet 17. januar 2017 #10 Skrevet 17. januar 2017 Det er fordi folk trenger å overbevise seg selv og andre om at de er smarte, og for å få til det trenger de likesinnede. De kan selvfølgelig være idioter selv om de er mange, men så snart de har funnet sin flokk er det bare menneskene som står utenfor som kan se det. Selv lever de i den tro at de er skikkelig smarte, dype, tøffe eller hva det nå er de ønsker å være. For at gruppen virkelig skal bli sterk trenger de noen å hate. Noen som står for det motsatte helst, eller noen de kan beskylde for å være dumme fordi de er forskjellig fra dem selv. Kvinner, for eksempel. Eller kanskje folk som ikke liker hunder/barn/kjøtt/analsex/kristne/muslimer eller hva som nå passer. Fellesskap er flott, men uten noen å sammenligne seg kan man ikke skinne i all sin prakt, så det er nesten like viktig å finne noen å hate og se ned på som å finne sin flokk. Når man legger en dæsj hat til de felles interessene får man en blanding som har nesten samme virkning for samholdet i gruppen som sex har for et forhold.
WubWub Skrevet 17. januar 2017 #11 Skrevet 17. januar 2017 Fenomenet kalles kognitiv bias. De fleste mennesker ser på seg selv som smarte uten at det nødvendigvis trenger ha noen rot i virkeligheten. Det er hjernens mekanismer som skal passe på kjerneselvet/egoet - om man tenker at man selv er dum så vil det selvfølgelig gå ut over selvtilliten og den mentale helsen derfor prøver hjernen unngå dette.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #12 Skrevet 17. januar 2017 12 minutter siden, WubWub skrev: Fenomenet kalles kognitiv bias. De fleste mennesker ser på seg selv som smarte uten at det nødvendigvis trenger ha noen rot i virkeligheten. Det er hjernens mekanismer som skal passe på kjerneselvet/egoet - om man tenker at man selv er dum så vil det selvfølgelig gå ut over selvtilliten og den mentale helsen derfor prøver hjernen unngå dette. Vi er bare mennesker. Vi gjør alle så godt vi kan. Anonymkode: 24538...bfc
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 17. januar 2017 #13 Skrevet 17. januar 2017 Det er nok en god del som må lære seg at det å være uenig ikke er det samme som å være uintelligent
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå