Gå til innhold

Din spesialrett - middag

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tenkte opprette en tråd for beste oppskrifter/spesialretter.  Mat med god smak og gode krydder.

Det vil si retter fra bunnen av som du definerer som din spesialrett. Hva er du god på?

Hva serverer du en fredagskveld, lørdag eller til fest.

Her kan folk prøve forskjellige retter og gi terningkast :)

Husk å ha med oppskrift! :)

Endret av ♥Missy♥
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager ofte salat med kylling, honningristede valnøtter, granateple, mozarella  og grønn salat av noe slag.

• Liker 2
Skrevet

Dere må dele oppskrifter:)

Ellers kan ikke andre prøve:)

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, ♥Missy♥ skrev:

Haha, det er akkurat så enkelt som det høres ut. Stek kyllingen,  rist valnøttene etter at de er blandet med honning, skjær opp mozarellaen og rens granateplet. Bland alt dette med den vaskede salaten. Tar sju minutter og alle som har smakt det har likt det. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg må nok si pasta carbonara, da dette er en rett alle jeg lager den til elsker. Selv om det er enkelt er det noe av det beste jeg vet.

Jeg lager min helt enkelt, med eggeplomme, parmesan og bacon. Jeg liker min med hvitløk og kajennepepper og det gjør alle som smaker min carbonara også. :) Haha!

Skrevet

PASTA BOLOGNESE

Anonymkode: 27191...aa7

• Liker 1
Skrevet

Carbonara, men ikke etter boken. Jeg steker løk, hvitløk og bacon. Hiver deretter oppi 3 dl fløte, ferdigkokt pasta (penne), parmesanost og frosne erter. Serverer med en god salat og hvitløksbrød.

Anonymkode: e225b...b08

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
11 minutter siden, tannfortunge skrev:

Jeg må nok si pasta carbonara, da dette er en rett alle jeg lager den til elsker. Selv om det er enkelt er det noe av det beste jeg vet.

Jeg lager min helt enkelt, med eggeplomme, parmesan og bacon. Jeg liker min med hvitløk og kajennepepper og det gjør alle som smaker min carbonara også. :) Haha!

Hatten av for deg! Uff av meg, i Norge skal man absolutt ha fløte og grønne erter i det de kaller "carbonara". Jeg blir så sinna. :raven: "Kan jeg bestille en carbonara, men uten fløte, erter, gulrøtter og bogskinke, takk". Altså, jeg nekter jo ingen å ha fløte over pastaen sin, men da må man jo kalle det noe annet, da. "Pasta i fløtesaus" f.eks. 

Endret av Overrasket
Skrevet
2 minutter siden, Overrasket skrev:

Hatten av for deg! Uff av meg, i Norge skal man absolutt ha fløte og grønne erter i det de kaller "Carbonara". Jeg blir så sinna. :raven: "Kan jeg bestille en Carbonara, men uten fløte, erter, gulrøtter og bogskinke, takk". Altså, jeg nekter jo ingen å ha fløte over pastaen sin, men da må man jo kalle det noe annet, da. "Pasta i fløtesaus" f.eks. 

Eller de kan kalle det pasta Alfredo med erter og bacon. :) 

Jeg kunne ikke vært mer enig med deg.

Skrevet
1 time siden, Overrasket skrev:

Hatten av for deg! Uff av meg, i Norge skal man absolutt ha fløte og grønne erter i det de kaller "Carbonara". Jeg blir så sinna. :raven: "Kan jeg bestille en Carbonara, men uten fløte, erter, gulrøtter og bogskinke, takk". Altså, jeg nekter jo ingen å ha fløte over pastaen sin, men da må man jo kalle det noe annet, da. "Pasta i fløtesaus" f.eks. 

Haha, jeg har brukt egg noen ganger, men syns helt ærlig det ikke ble noen særlig forskjell på smaken. Og erter liker jeg fordi jeg syns det blir så "kvalmende" når det ikke er noe grønt i. Har f.eks brukt brokkoli også. Og er sikkert mye annet man kunne brukt.

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet
5 minutter siden, tannfortunge skrev:

Eller de kan kalle det pasta Alfredo med erter og bacon. :) 

Jeg kunne ikke vært mer enig med deg.

Ja, akkurat! Spesielt hvis man sikter til den amerikanske vanen med pasta alfredo. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, jeg har brukt egg noen ganger, men syns helt ærlig det ikke ble noen særlig forskjell på smaken. Og erter liker jeg fordi jeg syns det blir så "kvalmende" når det ikke er noe grønt i. Har f.eks brukt brokkoli også. Og er sikkert mye annet man kunne brukt.

Ja, men det kalles jo bare å lage en pastarett. Hvorfor kalle det noe det ikke er?

• Liker 2
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo lov til det! Kjør på. Men da spiser du altså ikke "carbonara" men den strengt amerikanske retten "pasta alfredo".

Endret av Overrasket
Skrevet
1 time siden, Overrasket skrev:

Du har jo lov til det! Kjør på. Men da spiser du altså ikke "carbonara" men den strengt amerikanske retten "pasta alfredo".

Det er jo sant, men jeg syns ikke akkurat navnet er det viktigste. Noen italiensk kokk er jeg ikke uansett :P

• Liker 1
Skrevet

Hva jeg er god på og hva jeg serverer er 2 ulike ting :P

Jeg lager en god risnuddel + grønne erter + salt, pepper, tomatpure, rapsolje, hvitløkspulver

Når det gjelder servering til andre lar jeg samboer ta seg av de middagene....

Anonymkode: 018e4...9f2

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Derpderp skrev:

Jeg lager ofte salat med kylling, honningristede valnøtter, granateple, mozarella  og grønn salat av noe slag.

Det enkle er ofte det beste. Hørtes godt ut :)

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, ♥Missy♥ skrev:

Hmm, mener jeg har delt oppskriften på butterchicken tidligere, men kan søke, kopiere og lime inn en gang til.

Skrevet

En spesialitet vil jeg nok ikke kalle den, men en suppe jeg stadig kommer tilbake til og aldri blir lei av er denne: http://www.aperitif.no/oppskrifter/oppskrift/honsesuppe-som-i-provence/34871

Jeg koker alltid høne(r) til kraft og kjøtt selv, men til hverdags pleier jeg gjerne å tilsett mer grønnsaker og linser eller pasta for å få en mer sunn og mettende hverdagsmiddag. Et teskje sambal oelek er heller ikke så dumt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ender ofte opp men en slags bakt pastarett.

Lager min egen kjøttsaus med tomater på boks (pluss litt tomatpure og vann) som væske, finhakket bacon som freses sammen med løk og litt sopp, så karbonadedeig og det jeg har av grønnsaker (paprika og jalapenos eller chilipepper er et must)... også hvitløk da.. masse. Godt med urter og krydder (basilikum, estragon, oregano, timian etc) og nykvernet pepper. Lager også en bechamelsaus med revet cheddar eller annen ost. Egentlig er jo dette lasagneingredienser, så bare bruk det du ville brukt til lasagne som base.

Jeg koker pastarør al dente før jeg legger dem i lag med sausene. fortsatt som lasagne. Revet ost på toppen. La den stå i ovenen før servering til den bobler godt og osten er smeltet og gylden. Kan godt lages til dagen før og hives i ovnen rett før servering.

Serveres med frisk salat og brød med alioli eller smør.

Fungerer også fint med pastaskruer eller annen pasta, men jeg synes de bør være litt store og ikke plater. De aller fleste liker denne retten, både store og små. Om det er barn og voksne, så kan man godt lage barneporsjonene først og litt snillere/barnevennlige.

Jeg synes at denne blir aller best om den lages i porsjonsformer. Slike terracottaformer som er glasert på innsiden. Men den kan like godt lages i større panner eller former. Veldig praktisk :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...