AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #1 Del Skrevet 10. januar 2017 Jeg har startet ENK og jobber via dette (leier meg ut som konsulent). Når jeg var på opplæring sa sjefen at jeg måtte huske å skrive av diverse utgifter i forbindelse med jobb, kurs/opplæring etc. Fikk ikke spurt han mer om det da han fikk en telefonsamtale og forlot møterommet. Jeg vil gjerne ha innspill på hva man kan "skrive av" av utgifter - og hva menes egentlig med det? At man må skatte litt mindre på inntekten/lønnen?? Anonymkode: 0dba5...198 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 10. januar 2017 #2 Del Skrevet 10. januar 2017 Når du driver enkeltmannsforetak regnes lønnen slik: Penger inn - utgifter = lønn. Alle utgifter bedriften har kan du skrive av, dette er ting arbeidsgiver vanligvis dekker. Spør regnskapsføreren eller skattetaten om slikt. Eventuelt gjetter du bare, alt gjort i god tro går bra, hvis de oppdager feil må du bare skatte av det som er for mye. Hvis du har mye utgifter får du selvfølgelig mindre skatt. Kjøregodtgjørelse og utstyr er enkle eksempler på utgifter du kan føre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #3 Del Skrevet 10. januar 2017 Har du opprettet ENK uten å sette deg inn i skatteloven?? :O Det er veldig mye som kan skrives av for å redusere skatten. Det er mange som arbeider med dette, skaff deg en revisor som kan hjelpe deg. Denne personen er også oppdatert på lovverket. Anonymkode: d7d84...293 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #4 Del Skrevet 11. januar 2017 Middag ute, tlf, kjøring, leie av kontor hjemme hos deg selv, strøm, drivstoff, reise,blekk til skriver,papir, konvolutter,frimerke, nett. .. Anonymkode: 2a45d...9a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #5 Del Skrevet 11. januar 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du opprettet ENK uten å sette deg inn i skatteloven?? :O Det er veldig mye som kan skrives av for å redusere skatten. Det er mange som arbeider med dette, skaff deg en revisor som kan hjelpe deg. Denne personen er også oppdatert på lovverket. Anonymkode: d7d84...293 Man trenger ingen revisor når man driver et enkeltmannsforetak. Det holder lenge med en regnskapsfører. Anonymkode: 2e440...e6d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 11. januar 2017 #6 Del Skrevet 11. januar 2017 Skatteetaten har gratis kurs for de som starter opp eget selskap. Du burde melde deg på der, masse tips og hente. http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/ny-som-naringsdrivende/kurs-for-nye-naeringsdrivende/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #7 Del Skrevet 11. januar 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Middag ute, tlf, kjøring, leie av kontor hjemme hos deg selv, strøm, drivstoff, reise,blekk til skriver,papir, konvolutter,frimerke, nett. .. Anonymkode: 2a45d...9a0 Leie av kontor hjemme kan ikke skrives av på ENK, annet enn ett lite beløp på i overkant av tusenlappen. Må ha AS fornå kunne skrive husleie. Anonymkode: 3a47b...f57 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akay Skrevet 12. januar 2017 #8 Del Skrevet 12. januar 2017 Avhengig av hva du driver med så kan du skrive av mye forskjellig. Selv var jeg i underholdningsbransjen endel år. Skrev av både hårklipper osv for det krevde at jeg tok meg bra ut😊 Middager ute som andre skriver er nå relativt da. Du kan skrive av arbeidsrelaterte middager uten alkohol men ville ikke skrevet av de daglige middagene liksom. Egentlig kan du skrive av det meste du har som utgifter i fbm jobb, men ikke overdriv. anbefaler deg å få deg f.eks visma e-accounting eller lignende for regnskapet sin del. Dersom du utsetter regnskapet mye og ikke fører det skikkelig fra måned til måned så får du bare mye mas med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 12. januar 2017 #9 Del Skrevet 12. januar 2017 På 10.1.2017 den 16.09, AnonymBruker skrev: Jeg har startet ENK og jobber via dette (leier meg ut som konsulent). Når jeg var på opplæring sa sjefen at jeg måtte huske å skrive av diverse utgifter i forbindelse med jobb, kurs/opplæring etc. Fikk ikke spurt han mer om det da han fikk en telefonsamtale og forlot møterommet. Jeg vil gjerne ha innspill på hva man kan "skrive av" av utgifter - og hva menes egentlig med det? At man må skatte litt mindre på inntekten/lønnen?? Anonymkode: 0dba5...198 Har du sjef driver du jo ikke egen næring. Ellers er det fradragsrett for alle relevante kostnader. Og ja, kostnader betyr at det blir mindre overskudd å skattelegges etter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #10 Del Skrevet 12. januar 2017 Det mange fort glemmer er at man bygger pensjonspoeng og ikke minst sykepenger på grunnlag av inntekten sin. Det er selvfølgelig helt i orden å utgiftsføre det som utgifsføres kan, men at målet i seg selv er å bli stående med så lite inntekt som mulig for å skatte av - kan være å bite seg selv litt i halen senere. Anonymkode: bc74f...b70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #11 Del Skrevet 12. januar 2017 På 10.1.2017 den 16.13, AnonymBruker skrev: Har du opprettet ENK uten å sette deg inn i skatteloven?? :O Det er veldig mye som kan skrives av for å redusere skatten. Det er mange som arbeider med dette, skaff deg en revisor som kan hjelpe deg. Denne personen er også oppdatert på lovverket. Anonymkode: d7d84...293 Det er virkelig ikke nødvendig med revisor, det holder lenge med regnskapsfører. Hilsen revisor (som nesten ikke har noen kunder som er enkeltpersonforetak). Anonymkode: e1ef9...4f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #12 Del Skrevet 10. august 2021 On 1/12/2017 at 11:23 AM, AnonymBruker said: Det mange fort glemmer er at man bygger pensjonspoeng og ikke minst sykepenger på grunnlag av inntekten sin. Det er selvfølgelig helt i orden å utgiftsføre det som utgifsføres kan, men at målet i seg selv er å bli stående med så lite inntekt som mulig for å skatte av - kan være å bite seg selv litt i halen senere. Anonymkode: bc74f...b70 Man bygger ingen av delene dersom man er selvstendig næringsdrivende. Anonymkode: 9e6e7...a20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #13 Del Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Man bygger ingen av delene dersom man er selvstendig næringsdrivende. Anonymkode: 9e6e7...a20 Nøringsinntekt er pensjonsgivende. Anonymkode: 0c48a...b29 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #14 Del Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nøringsinntekt er pensjonsgivende. Anonymkode: 0c48a...b29 Næringsinntekt. Anonymkode: 0c48a...b29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #15 Del Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (På 10.1.2017 den 16.13): Har du opprettet ENK uten å sette deg inn i skatteloven?? 😮 Anonymkode: d7d84...293 I alle dager da! Er da lov å lære seg ting underveis når man har behov for det! Ikke vær så nedlatende! Anonymkode: 9e71a...c07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #16 Del Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): I alle dager da! Er da lov å lære seg ting underveis når man har behov for det! Ikke vær så nedlatende! Anonymkode: 9e71a...c07 Tråden er 4 år gammel, så TS bør ha lært skattereglene nå. Anonymkode: 1c369...d5d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå