AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #1 Del Skrevet 10. januar 2017 Heisann! Jeg har et lite problem som jeg tenkte jeg skulle rådføre meg med dere om. Jeg gikk helse og sosial første året, barne og ungdsomarbeider andre året og deretter to års lærlingtid etterfulgt av fagprøve hvor jeg besto. Etter endt lærlingtid begynte jeg å jobbe og det er nå fem år siden. jeg har fått vite for et års tid siden at jeg ikke har fått noe fagbrev siden jeg strøyk i kroppsøvning siste året. Så det jeg lurer på nå er om di to årene som lærling har vært bortkastet?? Har jeg ikke noe vitnemål? hva skal til for å få fagbrevet godkjent?? Jeg angrer SÅ mye på at jeg ikke tok skolen seriøst når det sto på, og nå når jeg skal søke med inn på høyskoleutdanning med realfagkompetanse kjenner jeg ekstra på det. Er så fortvilet!! Anonymkode: 81f03...0f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 10. januar 2017 #2 Del Skrevet 10. januar 2017 Tok det deg fire år å oppdage at du ikke fikk fagbrev? Fagbrev er digre og man bruker å henge dem opp på vegger... Hvorfor trodde du at du hadde det når du ikke hadde det? Selvsagt har du vitnemål, men om det gir deg studiekompetanse er verre å si. Men hvis du er over 25(?) så trenger du vel ikke alle fagene for å komme inn på høyskole. Høyskolene svarer fort, spør dem hva du bør gjøre. Men husk at hvis du kommer inn på et studie, pass på å sjekke at du faktisk har fått en grad, så du slipper å våkne om fire år og finne ut at du ikke har den graden du trodde... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #3 Del Skrevet 10. januar 2017 Ts her i begynnelsen etter lærling tiden trodde jeg at det var noe feil i systemet siden jeg ennå ikke hadde fått det. Etterhvert gikk det bare i glemmeboken siden jeg hadde 100 prosent fast stilling. Men nå som jeg vil søke videre på skole så har jeg begynt å tenke mer på det. Jeg skal søke meg inn på realfagkompetanse. Krever det at jeg har vitnemål da? Ifølge skolen jeg gikk på har jeg bare kompetansebevis Anonymkode: 81f03...0f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #4 Del Skrevet 10. januar 2017 Da ville jeg tatt kontakt med Fylkeskommunen der du bor og fått snakket med de som kan og cet hvordan dette fungerer. Undersøk om du kan ta kroppsøving som privatist og dermed få godkjent. Anonymkode: 14446...ac4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #5 Del Skrevet 10. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her i begynnelsen etter lærling tiden trodde jeg at det var noe feil i systemet siden jeg ennå ikke hadde fått det. Etterhvert gikk det bare i glemmeboken siden jeg hadde 100 prosent fast stilling. Men nå som jeg vil søke videre på skole så har jeg begynt å tenke mer på det. Jeg skal søke meg inn på realfagkompetanse. Krever det at jeg har vitnemål da? Ifølge skolen jeg gikk på har jeg bare kompetansebevis Anonymkode: 81f03...0f1 1) Ring samordna opptak eller høgskolen og spør dem 2) Ta opp kroppsøving som privatist. Det er bare teoretisk eksamen, ikke praktisk. Du kan gjøre det nå i vår og ha fagbrevet i orden før skolestart til høsten. Fagbrevet bør du skaffe deg uansett om du trenger det for å komme inn på høgskolen eller ikke. Anonymkode: abcc0...ff1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #6 Del Skrevet 10. januar 2017 Ta kontakt med skolen du gikk på (evt en annen videregående skole hvis du har flyttet) og meld deg opp som privatist i kroppsøving. Ta kontakt snarest, det er oppmeldingsfrist 1. februar hvis jeg husker rett. Da får du tatt eksamen i vår, og har vitnemål good to go hvis du står. Dvs ikke vitnemål, men fullstendig karakterutskrift og sammen med lærlingetid + bestått fagprøve får du fagbrevet. Dette ordner seg fint, ikke første gang slikt skjer. Anonymkode: b724f...aff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #7 Del Skrevet 10. januar 2017 Du mener kanskje realkompetanse? I så fall må du vise til kompetansebevis. Merk: Du kan ikke få vitnemål ettersom du ikke har generell studiekompetanse. Du må imidlertid bestå kroppsøving for å ha et gyldig kompetansebevis. Anonymkode: 8dceb...29b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #8 Del Skrevet 10. januar 2017 Så det er ikke for sent å ta opp kroppsøving nå fem år etter? Er lærlingtiden bortkastet eller teller den fortsatt? Er kroppsøving kun teoretisk eksamen, ikke praktisk? Noen som vet med sikkerhet? Anonymkode: 81f03...0f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #9 Del Skrevet 10. januar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det er ikke for sent å ta opp kroppsøving nå fem år etter? Er lærlingtiden bortkastet eller teller den fortsatt? Er kroppsøving kun teoretisk eksamen, ikke praktisk? Noen som vet med sikkerhet? Anonymkode: 81f03...0f1 Nei. Den teller selvfølgelig. Praktisk, ikke teoretisk. Anonymkode: 8dceb...29b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #10 Del Skrevet 10. januar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det er ikke for sent å ta opp kroppsøving nå fem år etter? Er lærlingtiden bortkastet eller teller den fortsatt? Er kroppsøving kun teoretisk eksamen, ikke praktisk? Noen som vet med sikkerhet? Anonymkode: 81f03...0f1 My bad, den pleide å være bare teoretisk, men fra 2012 er den muntlig-praktisk. Les om det her: http://privatistbloggen.blogspot.no/2012/11/muntlig-praktisk-eksamen-i-kroppsving.html. Du trenger bare å bestå. Anonymkode: abcc0...ff1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 10. januar 2017 #11 Del Skrevet 10. januar 2017 (endret) w Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤ skulle ha trygt AB. For bring on the kranglefant som skal kverulere over den minste ting. ufyselige AB'er. STIKK AV Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #12 Del Skrevet 10. januar 2017 ts her det er det jeg har stusset på. Etter at jeg besto fagprøven etter to års lærlingtid fikk jeg et midlertidlig skriv fra opplæringskontoret om at fagprøven var bestått, slik at jeg kunne levere det til arbeidsgiver når jeg begynnte å jobbe rett etter fagprøven. Derfor har jeg jo fått fagarbeiderlønn?! derfor har jeg ikke stresset med å finne ut av det heller, for jeg trodde at alt var i orden. Jeg skjønner ingenting Anonymkode: 81f03...0f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 10. januar 2017 #13 Del Skrevet 10. januar 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: ts her det er det jeg har stusset på. Etter at jeg besto fagprøven etter to års lærlingtid fikk jeg et midlertidlig skriv fra opplæringskontoret om at fagprøven var bestått, slik at jeg kunne levere det til arbeidsgiver når jeg begynnte å jobbe rett etter fagprøven. Derfor har jeg jo fått fagarbeiderlønn?! derfor har jeg ikke stresset med å finne ut av det heller, for jeg trodde at alt var i orden. Jeg skjønner ingenting Anonymkode: 81f03...0f1 Hvorfor tror du at du ikke har fagbrev dersom du har dokumenter som viser at du har det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #14 Del Skrevet 10. januar 2017 Ts her jeg fikk et midlertidlig skriv der det sto at jeg hadde bestått fagprøven. Dette fikk jeg rett etterpå slik at jeg kunne gi det til arbeidsgiver. Men da jeg snakket med fylkeskommunen for et års tid siden møtte jeg ei sur dame som informerte meg om at fagprøven ikke var godkjent siden jeg ikke hadde karakter i kroppsøving. Og at jeg har fått brev i postkassen i etterkant av fagprøven om at jeg må ta opp kroppsøvning for å få det godkjent, noe jeg aldeles ikke har fått?! Å hun mente det var alt for sent å ta dette opp nå.. Anonymkode: 81f03...0f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #15 Del Skrevet 10. januar 2017 Da får du vise til brevet du fikk for 5 år siden Anonymkode: 7670e...e37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #16 Del Skrevet 10. januar 2017 Hvem skal jeg vise det til? ts Anonymkode: 81f03...0f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 10. januar 2017 #17 Del Skrevet 10. januar 2017 står det stryk på kroppsøving på kompetansebeviset ditt? isåfall er du jo informert om at du ikke har bestått alle fag. Du kan gå opp til fagprøve uten å ha bestått alle fag, og i henhold til opplæringsloven har du da to år på deg til å ta opp manglende fag, noe som vil si at hun har rett i at det er for sent nå dessverre. Hva som skal til for å få fagbrevet nå er jeg litt usikker på, men vil tro du kan ta opp faget du mangler, og dermed gå opp til ny fagprøve igjen. Men, realfagskompetanse er nettopp det å ikke ha fullført videregående utdanning. Det vil si at om du søker ett studie som er relevant for det du jobber med i dag, så vil du kunne bli vurdert å tatt opp siden du har 5-7 års arbeidserfaring. Denne arbeidserfaringen har du uansett om du har fagbrev eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #18 Del Skrevet 10. januar 2017 3 minutter siden, _popcorn_ skrev: står det stryk på kroppsøving på kompetansebeviset ditt? isåfall er du jo informert om at du ikke har bestått alle fag. Du kan gå opp til fagprøve uten å ha bestått alle fag, og i henhold til opplæringsloven har du da to år på deg til å ta opp manglende fag, noe som vil si at hun har rett i at det er for sent nå dessverre. Hva som skal til for å få fagbrevet nå er jeg litt usikker på, men vil tro du kan ta opp faget du mangler, og dermed gå opp til ny fagprøve igjen. Men, realfagskompetanse er nettopp det å ikke ha fullført videregående utdanning. Det vil si at om du søker ett studie som er relevant for det du jobber med i dag, så vil du kunne bli vurdert å tatt opp siden du har 5-7 års arbeidserfaring. Denne arbeidserfaringen har du uansett om du har fagbrev eller ikke. Takk for svar! Hadde jeg visst at jeg hadde to år på meg så hadde jeg selvfølgelig tatt opp kroppsøving før det var for sent, men dette er aldri noe jeg har fått beskjed om. Anonymkode: 81f03...0f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå