AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #1 Skrevet 10. januar 2017 Hesten min har fått påvist skabb og må stå alene en periode mens jeg forsøker å få den frisk. Den må ut av leiestallen siden den kan smitte de andre hestene, men det er ikke lett å finne annen plass for den. Jeg vurderer om jeg kan ha den i garasjen en periode til den forhåpentligvis blir frisk... Jeg bor i småkalt småhusbebyggelse og har stor garasje men veldig lite uteområde... Måtte gått tur med den daglig i stedet for å ha den ute i luftegård:/ Er det noen som har tips/råd? Anonymkode: cc8e0...264
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #2 Skrevet 10. januar 2017 Selv om det høres helt absurd ut, så er garasje en fin plass for hesten. Det blir sikkert veldig dyrt å få den hestesikret; spon i bunn og ellers fjerne alt den kan skade seg med/på. Og som du også skriver selv så må du gi den alternativ lufting ettersom den ikke har en eng å gå rundt på. Eventuelt kan du spørre veterinær om de har forslag eller kan hjelpe. Anonymkode: 40af5...b2f 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #3 Skrevet 10. januar 2017 Jeg ser ikke noe problem med å ha den i garasje, så lenge ventilasjonen er god nok. Det jeg er skeptisk til er at hesten ikke får utetid, det er faktisk påbudt med 2 timer utetid for alle hester i Norge - noe som etter mitt syn er alt for lite. Anonymkode: 2b222...b46 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #4 Skrevet 10. januar 2017 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hesten min har fått påvist skabb og må stå alene en periode mens jeg forsøker å få den frisk. Den må ut av leiestallen siden den kan smitte de andre hestene, men det er ikke lett å finne annen plass for den. Jeg vurderer om jeg kan ha den i garasjen en periode til den forhåpentligvis blir frisk... Jeg bor i småkalt småhusbebyggelse og har stor garasje men veldig lite uteområde... Måtte gått tur med den daglig i stedet for å ha den ute i luftegård:/ Er det noen som har tips/råd? Anonymkode: cc8e0...264 Holder det ikke at den får stå alene i utegård på leiestallen? Og i boksen står den vel uansett alene? Og siden hesten din er smittet, et sted har den vel blitt smittet og smitten er jo tydeligvis på stallen allerede... Anonymkode: d736d...748 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #5 Skrevet 10. januar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Holder det ikke at den får stå alene i utegård på leiestallen? Og i boksen står den vel uansett alene? Og siden hesten din er smittet, et sted har den vel blitt smittet og smitten er jo tydeligvis på stallen allerede... Anonymkode: d736d...748 Poenget mitt er i hvertfall at hele stallen må vaskes og alle hestene behandles uansett, så det er ikke noe poeng i at du flytter din hest selv om den kanskje er den eneste som viser symptomene akkurat nå. Hvis det ikke gjøres ville jeg flyttet hesten, behandlet den og funnet en ny og mer seriøs stall... Anonymkode: d736d...748 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #6 Skrevet 10. januar 2017 Kanskje noen i nærheten har et passende uteområde den kan være på om dagen? Så har du den i garasjen om natta. Skader ikke å undersøke. Mange av de eldre har vokst opp med hest og har absolutt ikke noe imot å ha en hest på eiendommen sin er min erfaring Synes forresten stallen du har hesten på nå er unødvendig vanskelig.. Anonymkode: e317a...aba
charchar Skrevet 11. januar 2017 #7 Skrevet 11. januar 2017 (endret) Garasje funker Endret 11. januar 2017 av charchar
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #8 Skrevet 12. januar 2017 Garasje funker, men husk å få gjort noe med gulvet. Anonymkode: 8cabe...141
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #9 Skrevet 12. januar 2017 Jeg hadde hest i garasje To stk faktisk. Hadde stor tomt da, så hadde uteplass i tilknytning. Bygget om innesiden enkelt med planker, gulvet var i betong, så la godt med flis og halm. Problemet ditt er forsåvidt ikke garasjen, det går fint, men uteplassen. Det er ikke nok å gå tur. Er det noen naboer som har større hage? Eller noen som har et jorde i nærheten? Ellers synes jeg også det er rart din skal isoleres, hvis hesten din har skabb må da alle andre hestene på stallen behandles også, det har garantert smittet over. Anonymkode: 97ddd...11d
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #10 Skrevet 12. januar 2017 Det er ikke lov å ha hest i hagen i tettbygde strøk, så dette bør du sjekke opp først. Vet ikke om dette innebærer garasjen. Men sjekk det opp med kommunen. Anonymkode: bbc85...595
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #11 Skrevet 12. januar 2017 På Tuesday, January 10, 2017 den 12.37, AnonymBruker skrev: Hesten min har fått påvist skabb og må stå alene en periode mens jeg forsøker å få den frisk. Den må ut av leiestallen siden den kan smitte de andre hestene, men det er ikke lett å finne annen plass for den. Jeg vurderer om jeg kan ha den i garasjen en periode til den forhåpentligvis blir frisk... Jeg bor i småkalt småhusbebyggelse og har stor garasje men veldig lite uteområde... Måtte gått tur med den daglig i stedet for å ha den ute i luftegård:/ Er det noen som har tips/råd? Anonymkode: cc8e0...264 Det kan du ikke, fordi dyr skal ha bolig der det er godkjent for dyr å bo. Garasje er for biler, ikke hester. Blir hest i garasje meldt fra om av naboer eller andre, så er du straks i trøbbel. Anonymkode: 8e48b...d2e
Sirah Skrevet 12. januar 2017 #12 Skrevet 12. januar 2017 Hvorfor må hesten din isoleres pga dette? Jeg kjenner flere som har fått påvist skabb på hestene sine (regner med at det er middangrep på beina du mener?) og de har alle hatt hestene sine stående der de har vært under behandling. Det har aldri smittet de andre hestene. Kan ikke hesten din flyttes til "den ytterste boksen" og ha padokk alene ute under behandlingen? Det burde være mer enn bra nok. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå