Gå til innhold

Er det greit å si at man er blakk, selv om man har penger på sparekonto/buffer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er man "blakk" når man virkelig ikke har mer penger tilgjengelig?

Anonymkode: 80c3b...b20

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde en venninne som sukket over at hun var skrapa, og at det var så lenge til studielånet kom at hun måtte leve på havregryn. Jeg vippset 200kr, selv om jeg har akkurat like mye i lån som henne og heller ikke god råd. 

I ettertid fant jeg ut av at hun hadde noen hundre tusen på sparekonto... Det føltes kjipt da, når de 200kr var mye for meg, hvis du skjønner.

Anonymkode: ffd9b...b36

• Liker 17
Skrevet

Jeg anser meg selv som "blakk" hvis pengene på brukskontoen er brukt opp eller nesten brukt opp. Selv om jeg har et par hundre tusen på sparekonto. Det er nettopp det det er; sparekonto, penger som ikke skal røres for å leve i sus og dus eller til vanlig, sløsete forbruk eller lignende. Sparepengene mine er strengt øremerket to ting; den ene halvparten er bufferkonto, kun ment for KRISEtilfeller, ikke ferier og tull. Den andre halvdelen er øremerket oppussing, og en konto jeg skal fylle mere på. Trenger et par hundre tusen til for å pusse opp den slitne, gamle leiligheten jeg bor i.

Så jeg er i praksis blakk når pengene på brukskontoen (bankkort-kontoen) er brukt opp.

Akkurat nå har jeg 3200,- bare igjen på kortkontoen, og det skal holde til mat osv frem til den 20. Føler meg egentlig litt fattig nå, for jeg pleier å ha mer på dette tidspunktet før lønning. Men det har vært jul, så....

Anonymkode: beb81...4e3

• Liker 15
Skrevet

Jeg sier jeg er blakk, hvis noen spør om jeg skal bli med ut å spise, dra på kino osv, når jeg ikke har mer penger på brukskonto. selv om jeg har penger på sparekonto,

For de pengene skal ikke røres, med mindre det er et nødstilfelle. 

Anonymkode: 97f09...57e

• Liker 14
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på. Om du sier du ikke kan være med fordi du er blakk, fordi bruks kontoen er skrapet, og du ønsker ikke å ta fra sparekontoen. Du er streng med deg selv, da er det greit å kalle seg blakk. Men om du gjør det for å ikke bruke egne penger, men syns det er helt greit at andre gjør det, da er det ikke greit. Da du faktisk ikke er blakk.

Anonymkode: e78a1...36e

• Liker 14
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en venninne som sukket over at hun var skrapa, og at det var så lenge til studielånet kom at hun måtte leve på havregryn. Jeg vippset 200kr, selv om jeg har akkurat like mye i lån som henne og heller ikke god råd. 

I ettertid fant jeg ut av at hun hadde noen hundre tusen på sparekonto... Det føltes kjipt da, når de 200kr var mye for meg, hvis du skjønner.

Du vet det til neste gang, bare minne henne på at hun har en sparekonto og bør dermed holde kjeft. :fnise:

Gjest canacas
Skrevet

Ja, det er helt greit. Så lenge du ikke ber om å bli spandert på eller å låne penger. Å takke nei til å bli med på ting fordi du ikke ønsker å bruke penger på det er helt innafor syns jeg. Men jeg sier heller "nei, dette vil jeg ikke bruke penger på" enn å si at jeg er blakk om jeg ikke virkelig er det. 

Skrevet

Ja, det synes jeg. 

Bufferkonto skal beskytte deg mot utgifter som fører til alvorlige helsemessige eller sosiale konsekvenser.

Hvis du skylder noen venner eller bekjente penger, så er de sosiale konsekvensene av å ikke betale tilbake såpass store at du bør betale tilbake fra bufferen. Men ikke hvis noen spør om du vil være med på cafe eller noe.

Anonymkode: 2dded...bdc

• Liker 7
Skrevet

Hadde selv en venninne en gang som klaget på at hun var blakk og gikk til mora og maste om penger istedet for å ta fra sparekontoen. Steini, hvor lei jeg ble av den kjerringa.

Skrevet

Det kommer litt an på situasjonen da.
Jeg er blakk når jeg har brukt opp budsjettet mitt, sånn generelt.
Jeg har ikke råd til en 3retters middag ute med venner, selv om jeg har 5000,- på konto som er tiltenkt sofa.
Har jeg ikke råd, så er jeg blakk, men da låner jeg heller ikke penger eller ber andre betale.

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, skjønner godt at det var kjipt... Ville aldri sagt at jeg var blakk for å bli spandert på av andre ihvertfall!

Prøver ikke å skjule at jeg har penger på konto osv. Men er så lei av antydninger om at jeg er gnien når jeg ikke vil ta meg råd til en ting her og nå, så det er fristende å bare si at jeg er blakk så det ikke blir noe større diskusjon (omgås ikke akkurat "pengemennesker").

Hvis jeg sier f.eks. "uff, nei, har brukt alt for mye penger denne måneden, så det får heller vente", og det blir møtt med "jaha, er du blakk..?"... Føler jeg hele tiden må forsvare hvorfor jeg ikke vil/kan bruke mer penger, og har brent meg på å være for åpen om økonomien tidligere...

• Liker 5
Skrevet

Jeg er blakk når jeg ikke har mer penger jeg kan/vil bruke. Altså jeg vil helst ikke bruke penger på sparekonto/bufferkonto med mindre det er helt krise. Hvis noen spør om jeg blir med på byn, og jeg ikke har penger til det på brukskonto, er jeg blakk. 

Når det er sagt, spør jeg aldri om/låner penger av andre før både buffer og sparekonto er tom (aldri skjedd).

I tillegg: hvis jeg har 6000 kroner på konto, og vet at det kommer en regning på 4500 - i tillegg må jeg ha mat. Da sier jeg også at jeg kan ikke fordi jeg er blakk, selv om jeg faktisk har 6000 kroner på konto.

• Liker 4
Skrevet

Det er greit å si at man er blakk når man ikke har mer "brukspenger" igjen, men det er ikke greit å tigge etter å få penger / bli spandert på av andre. Det gjelder forsåvidt også for de som er reelt blakke pga overforbruk (de som konstant klager over dårlig råd men som stadig f.eks. kjøper nye designerklær og tar taxi hver helg).

Å si "nei, dette vil jeg ikke bruke penger på" når noen spør deg om du vil bli med på ting, føler jeg blir litt frekt. Den andre personen kan nok fort bli såret og /eller så blir man mast på om å ta seg råd likevel. Da er det greit å bare si "jeg har ikke råd/jeg er blakk". Det aksepterer de fleste uten flere spørsmål.

• Liker 7
Gjest Coolaid
Skrevet

Kom igjen folkens! 

Slutt å tull og la oss kalle en spade for en spade, og ikke en gravemaskin....

Å være "blakk" betyr at en  person som ikke har flere penger, "pengelens" er et annet ord. Er man "blakk" er man tom for penger....

Skal man også kalle seg "fattig" fordi man velger å leve sparsommelig men har midler i banken???? (Fattig= mangel på livsviktige ressurser, som for eksempel ernæring, husrom eller klær.)

Dere kan kalle det hva dere vil men dere er ikke "blakk" med penger på sparekonto. Det dere "blakke" mennesker med peng på sparekonto mener, er at dere føler dere blakk fordi dere prioriterer å ha midler på sparekonto. 

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er aldri greit å lyve. 

Anonymkode: 1acbb...1ce

• Liker 2
Skrevet

Helt feil å si man er blakk. 

Kan du ikke være med på kino fordi brukskontoen er tom, mens sparekontoen er full, så prioriter du annerledes. Du er ikke blakk.

"Jeg kan ikke være med på kino fordi alle pengene mine ligger i venstre bukselomme, og jeg bruker bare penger fra høyre bukselomme når jeg skal på kino" Blakk? Tror ikke det.

Helt feil bruk av begrepet.

Anonymkode: ab047...a5a

• Liker 11
Skrevet
39 minutter siden, O.G. skrev:

Du vet det til neste gang, bare minne henne på at hun har en sparekonto og bør dermed holde kjeft. :fnise:

:ler: 

Anonymkode: 7ad41...e41

Skrevet

Til dere som mener det blir feil: 

Hva er det mest diplomatiske svaret når folk ikke virker som de godtar andre grunner til at man ikke blir med på ting, kjøper ting, låner dem penger, osv. enn at man er blakk? 

• Liker 2
Skrevet (endret)
15 minutter siden, Coolaid skrev:

.......... Det dere "blakke" mennesker med peng på sparekonto mener, er at dere føler dere blakk fordi dere prioriterer å ha midler på sparekonto. 

Det blir litt omstendelig og mye prat som kanskje ikke blir respektert, om man skal gi seg til å forklare alt det du skriver hver gang det kommer spørsmål om å bruke penger fra folk i omgivelsene. Ikke har de noe som helst med min privatøkonomi og hva jeg har på konto heller!

Hvis noen hadde fått høre at jeg har et par hundre tusen på sparekonto, ville de ganske enkelt ikke akseptert at jeg ikke har råd til noe de spør om, for de ville forvente at man tapper av oppsparte midler. Men det er nettopp det som er greia - man HAR oppsparte midler fordi man IKKE gjør nettopp det i tide og utide hver gang det er "noe"! Man har evnen til å anse seg selv som blakk og skru igjen bruks-krana når brukskontoen er tom eller har minket kraftig.

Folk tar ikke nei for et svar, ganske enkelt, og da er det enklere å si at kontoen (den du har bankkort på og bruker av) er tom, og at du ikke kan fordi du er blakk for øyeblikket. Det svaret respekterer de fleste. Hvis noen da skulle begynne og si at "du kan låne av meg" eller "jeg kan spandere på deg da", så ville jeg sagt neitakk. Jeg ville aldri latt noen andre bruke av sine penger på meg, når jeg vet at jeg har sparepenger!

Endret av Million
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...