AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #1 Skrevet 10. januar 2017 Jevnlig dukker det opp krav om erstatning for ødelagt barndom fordi barnevernet ikke har grepet inn og omplassert barn som ikke får omsorgen de har krav på fra foreldrene. 1. Det offentlige har et lovpålagt plikt til å ivareta barns rettigheter. 2. Foreldrene har en lovpålagt plikt til å ivareta sine barns ve og vel (barneloven § 30). Når barn får ødelagt sin barndom har både det offentlige og foreldrene sviktet i sine plikter og barnet har krav på erstatning. Det er greit, men hvorfor blir ikke foreldrene erstatningspliktig slik det offentlige blir? Hvorfor kan ikke det offentlige kreve regress fra foreldrene? I hvert fall for halve erstatningsbeløpet? Hvorfor slipper alltid foreldrene unna, og hvorfor er det alltid skattebetalerne som ender opp med regningen når foreldre ikke oppfyller sine plikter? Anonymkode: bc41b...0b0
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #2 Skrevet 10. januar 2017 Interessant spørsmål, har ikke tenkt på det før. Men det gjør det nok mye vanskeligere for folk å oppsøke hjelp fra barnevernet, noe som stater ønsker at folk skal kunne gjøre, hvis de har problemer. Hvis folk frykter å ende opp med et dokumentert erstatningsansvar for omsorgssvikt vil de nok unngå det. Anonymkode: 0407b...1ca 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #3 Skrevet 10. januar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jevnlig dukker det opp krav om erstatning for ødelagt barndom fordi barnevernet ikke har grepet inn og omplassert barn som ikke får omsorgen de har krav på fra foreldrene. 1. Det offentlige har et lovpålagt plikt til å ivareta barns rettigheter. 2. Foreldrene har en lovpålagt plikt til å ivareta sine barns ve og vel (barneloven § 30). Når barn får ødelagt sin barndom har både det offentlige og foreldrene sviktet i sine plikter og barnet har krav på erstatning. Det er greit, men hvorfor blir ikke foreldrene erstatningspliktig slik det offentlige blir? Hvorfor kan ikke det offentlige kreve regress fra foreldrene? I hvert fall for halve erstatningsbeløpet? Hvorfor slipper alltid foreldrene unna, og hvorfor er det alltid skattebetalerne som ender opp med regningen når foreldre ikke oppfyller sine plikter? Anonymkode: bc41b...0b0 Det er flest barn som får erstatning som har vært utsatt for barnevernet Anonymkode: 5149e...974 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #4 Skrevet 10. januar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jevnlig dukker det opp krav om erstatning for ødelagt barndom fordi barnevernet ikke har grepet inn og omplassert barn som ikke får omsorgen de har krav på fra foreldrene. 1. Det offentlige har et lovpålagt plikt til å ivareta barns rettigheter. 2. Foreldrene har en lovpålagt plikt til å ivareta sine barns ve og vel (barneloven § 30). Når barn får ødelagt sin barndom har både det offentlige og foreldrene sviktet i sine plikter og barnet har krav på erstatning. Det er greit, men hvorfor blir ikke foreldrene erstatningspliktig slik det offentlige blir? Hvorfor kan ikke det offentlige kreve regress fra foreldrene? I hvert fall for halve erstatningsbeløpet? Hvorfor slipper alltid foreldrene unna, og hvorfor er det alltid skattebetalerne som ender opp med regningen når foreldre ikke oppfyller sine plikter? Anonymkode: bc41b...0b0 Pga? For at bv ikke har gjort jobben sin? Dummeste jeg har hørt. Hva om du kræsjer med en bil. Ikke din skyld. Veien er dårlig standard. Skal forsikringen kreve regress av staten? Din sønn er uheldig og knuser min rute på huset. Jeg må betale egenandel på 2500. Du er ikke i stand til å betale dette. Syns du d er greit at f selskapet sender regress til deg? Anonymkode: 5149e...974 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #5 Skrevet 10. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Pga? For at bv ikke har gjort jobben sin? Dummeste jeg har hørt. Hva om du kræsjer med en bil. Ikke din skyld. Veien er dårlig standard. Skal forsikringen kreve regress av staten? Din sønn er uheldig og knuser min rute på huset. Jeg må betale egenandel på 2500. Du er ikke i stand til å betale dette. Syns du d er greit at f selskapet sender regress til deg? Anonymkode: 5149e...974 Foreldre må faktisk betale for skadeverk barn gjør opp til en viss sum. Anonymkode: 0407b...1ca
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #6 Skrevet 10. januar 2017 Jeg snakker om de som ikke har råd. La oss si poden gjorde skade på bil. Beløper seg fort i summer. Så store summer er ikke foreldre pliktig til å betale Anonymkode: 5149e...974
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå