Gå til innhold

Banken min nekter å gi boliglån til venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom nettopp hjem fra et utenlandsopphold og har på forhånd avtalt å kjøpe bolig sammen en venninne. Dels fordi boligprisene er så høye, dels fordi venninnen min sliter med å komme inn på boligmarkedet og dels fordi vi begge er barnløse, single og over 30. Ettersom vi tjener rundt en million til sammen og begge har en god økonomisk historie, antok jeg at det ville være en ren formalitet å få finansieringsbevis fra banken min. Men nå fikk jeg nettopp beskjed om at det var helt uaktuelt for DnB å gi oss lån ettersom vi "bare" er venner, uansett om vi tar separate eller felles lån - de vil ikke låne penger til en som skal kjøpe bolig sammen en venn og det er visst en fast (og ny) policy. Årsaken var visstnok at de hadde dårlige erfaringer med dette (folk kan få kjærester, ville kjøpe hverandre ut, etc oppgå han som ringte meg). Er ikke dette en risiko dersom man kjøper sammen som par også? Jeg påpekte at dette ikke er snakk om noe studentkollektiv, vi er begge godt voksne og i voksenjobber. Det hadde visst ikke noe å si. 

Det jeg lurer på er om andre har erfart det samme, og om det er mulig å overtale banken. Men aller helst vil jeg bare ha tips og høre om andre banker som ikke har denne policy'en, og advare andre som har hatt samme planer som oss. For jeg ble rett og slett litt fornærmet. Jeg vet at jeg ikke skal blande følelser og økonomi, men kjenner at jeg har veldig lyst til å bytte bank sporenstreks. DnB har tidligere vært veldig smidige i andre situasjoner, og jeg har foretrukket dem fordi jeg har hatt god erfaring med hjelp til økonomi og overføring til utlandet, de har vært veldig fleksible og løsningsorienterte i mange saker.. Ikke at jeg har hatt kriser som banken har måtte reddet meg med, men de har bare løst henvendelsene mine på en god måte tidligere. Er det vanlig at man har problemer med å få lån dersom man er i et rimelig nytt forhold også? Jeg ville jo tro at et par som har kjent hverandre i 6 mnd er vel så mye et "wild card" som to voksne damer i 30-årene som har kjent hverandre siden barndommen? Vi er tross alt fullstendig klar over at det sannsynligvis ikke blir "oss to" resten av livet, og jeg vil tro at vi er mer forberedt enn mange par i startfasen - vi vil jo ha kontraktfestet hvordan vi skal håndtere kjærestebesøk, utflytting og økonomi.

OK, dette var min lille utblåsning. Kom gjerne med tips om andre banker eller erfaringer :)

Anonymkode: c35f4...1c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor i all verden forteller dere at dere bare er venner?

Anonymkode: 1962a...c38

• Liker 4
Skrevet

Nei, det er jo tydeligvis en tabbe. Jeg har ikke levert inn separasjonspapirene mine, så det vil kanskje virke rart dersom jeg nå skulle kjøpe bolig sammen med "jentekjæresten" min. Hadde jeg visst om dette kunne jeg jo sagt det :fnise:

• Liker 1
Skrevet

God idè ovenfor. Si at dere er kjærestepar istedet. Si at du først ikke ville avsløre din legning (lat som du tror det ville blitt diskriminering eller noe og at det er et sårt tema for deg blabla), men at du nå føler dere er diskriminert som kjærestepar ifht andre "vanlige" kjærestepar.

• Liker 24
  • Nyttig 1
Skrevet

Altså.. 500 000 kr i året er mer enn god nok lønn til å få et banklån, alene? 

Anonymkode: e6973...548

• Liker 1
Skrevet

Hør med andre banker.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså.. 500 000 kr i året er mer enn god nok lønn til å få et banklån, alene? 

Anonymkode: e6973...548

Jeg har litt mer enn det, men vil gjerne bo sammen en venninne. Og venninnen min tjener altså litt mindre og sliter veldig med å komme inn på boligmarkedet. Vi bor i Oslo, og det begynner å bli veldig dyrt selv for de minste/mest østkantske boligene. Hun har heller ikke like mye egenkapital som meg. Så ja, jeg kan sikkert finne noe alene, og kanskje eventuelt leie ut et rom til noen, men det er ikke førstevalget mitt. Må man virkelig spesifisere til banken at man har jevnlig sex med medlånetaker? 

• Liker 6
Skrevet

Økonomer er jo støtt og stadig ute i media med tips for boligkjøp, og det tipset som alltid går igjen er å kjøpe bolig sammen med venner dersom man ikke alene har råd. Hør med flere banker, ellers får dere vel late som dere er kjærester. 

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, NumberSix skrev:

Økonomer er jo støtt og stadig ute i media med tips for boligkjøp, og det tipset som alltid går igjen er å kjøpe bolig sammen med venner dersom man ikke alene har råd. Hør med flere banker, ellers får dere vel late som dere er kjærester. 

Ja, jeg også har jo hørt så mange rosenrøde historier om det. Er litt tvilende til om jeg skal høre med bankene først, eller researche mer. Vil ikke brenne alle broene først, for jeg vet ikke om DnB tror på meg om jeg plutselig kommer tilbake som lesbisk :) Men det kan jo bli en morsom historie å fortelle på innflyttningsfest da.

• Liker 2
Skrevet

Tss, banken har vel ikke noe med hvem kundene sine ligger med (eller ikke). Si at dere er partnere, det kan jo bety så mangt... Partners in crime? :fnise:

Anonymkode: 0e214...71a

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg også har jo hørt så mange rosenrøde historier om det. Er litt tvilende til om jeg skal høre med bankene først, eller researche mer. Vil ikke brenne alle broene først, for jeg vet ikke om DnB tror på meg om jeg plutselig kommer tilbake som lesbisk :) Men det kan jo bli en morsom historie å fortelle på innflyttningsfest da.

Jeg ville rett og slett hørt med flere banker før dere går til DnB igjen. Ved boligkjøp burde man absolutt undersøke flere muligheter og hvem som gir den beste renta etc. Håper det ordner seg for dere! 

• Liker 4
Skrevet

Dette var én saksbehandler hos én bank. Nå vet du at du ikke skal si at dere er venner.

Gå til neste bank og ikke fortell at dere er venner. Blir du spurt er dere lesbiske samboere.

Og hvis saksbehandleren vil at dere skal bevise det, så anmelder du han.

Anonymkode: 3c864...db0

• Liker 11
Gjest Overrasket
Skrevet

Kan de ha funnet "noe" på venninnen din som de ikke hadde lyst til å si til deg rett ut?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var én saksbehandler hos én bank. Nå vet du at du ikke skal si at dere er venner.

Gå til neste bank og ikke fortell at dere er venner. Blir du spurt er dere lesbiske samboere.

Og hvis saksbehandleren vil at dere skal bevise det, så anmelder du han.

Anonymkode: 3c864...db0

:fnise: Mener du hvis de blir bedt om å kline og tafse på hverandre foran saksbehandleren for å bevise at de er lesbiske? Dette beviser vel uansett ingenting, mange jenter gjør dette til vanlig uten å være lesbisk.

Anonymkode: 706e8...2b8

• Liker 1
Skrevet

Enig med banken faktisk, virker som en dum ide og kjøpe bolig med venner.

Skrevet

Jeg kjøpte min første leilighet sammen med en venn, og da måtte vi skriftlig bekrefte at vi hadde bodd sammen i minst tre år før banken ville gi oss lån til å kjøpe leilighet sammen. 

Vi hadde bodd sammen i studietida, og visste at det ville fungere å bo sammen også i en eid leilighet, med alt fra rengjøring til fordeling av utgifter og å betale regninger i tide etc.

Det var en stor fordel for oss begge som da var single å komme oss inn i boligmarkedet, og slippe å bo på 30 m2 langt utenfor byen. Etter noen år solgte vi med god fortjeneste, men da først når vi begge var klar for det. Det er viktig å avtale hvordan dere skal ordne dere hvis f.eks. bare en vil selge osv.

Gjest Coolaid
Skrevet

Hva om du kjøper bolig med ekstra rom og forteller banken at du skal leie ut? Så selger du halve boligen til venninnen din?

Skrevet

Vet du, det er faktisk diskriminering dersom kjærester av samme kjønn må bekrefte skriftlig at de har bodd sammen i tre år eller lignende for å få boliglån. Og banken har ikke noe med om dere er kjærester eller venner. 

Anonymkode: e8c22...f5f

• Liker 6
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du, det er faktisk diskriminering dersom kjærester av samme kjønn må bekrefte skriftlig at de har bodd sammen i tre år eller lignende for å få boliglån. Og banken har ikke noe med om dere er kjærester eller venner. 

Anonymkode: e8c22...f5f

Ja, det er dette jeg mener også. Hva slags forhold vi har burde bety mye mindre enn hvordan vi står stilt med økonomi, jobb og denslags. 

6 timer siden, Overrasket skrev:

Kan de ha funnet "noe" på venninnen din som de ikke hadde lyst til å si til deg rett ut?

Det er selvsagt en mulighet, men svært usannsynlig. Jeg kjenner henne godt - ikke bare hennes økonomiske historie, men også hvordan hun er som type.

Skrevet

Jeg støtter det å si dere er partnere. "Kjærester" er ikke noe juridisk begrep. Å være partnere innebærer akkurat det dere ønsker.

De kan ikke diskriminere mot personer som har partnere av samme kjønn, så da sliter de.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...