AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #1 Skrevet 10. januar 2017 Etter at vi hadde innbrudd (valpen var 2,5 mnd) har den blitt veldig skeptisk og bjeffer veldig mye. Den bjeffer spesielt på mørkkledde personer og lyder i leiligheten. Han kan ligge og boffe i over 10 minutt etter lyden har gitt seg. Prøver å få han over på andre tanker med ei leike feks men det hjelper ikke. Noen som har tips til hvordan vi kan få han trygg slik at han ikke bjeffer(spesielt på lyder)? Anonymkode: 3abbc...ecf
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #2 Skrevet 10. januar 2017 Bare vis valpen at du ikke er redd😊 Valpen vår var også slik i starten, men har modnet mer nå. Utsett valpen for lyder, folk, dyr og ulike situasjoner tidlig. Det vil gjøre han tøffere som voksen. Valpen din er nok normal, da mye er skummelt i starten. Anonymkode: 02b39...f08
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #3 Skrevet 10. januar 2017 Fortell oss mer om innbruddet da. Var hunden hjemme alene eller lå dere og sov mens han stjal? Anonymkode: 9280f...cff 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #4 Skrevet 10. januar 2017 Jeg tror ikke oppførselen hans er normal.. Han var mye tryggere på folk og lyder før innbruddet. Vi bor i Oslo så han har blitt godt sosialisert men det hjelper ikke 😕 Lå og sov da innbruddet skjedde, det var over fort men han har likevel blitt veldig redd dessverre. TS Anonymkode: 3abbc...ecf
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #5 Skrevet 10. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke oppførselen hans er normal.. Han var mye tryggere på folk og lyder før innbruddet. Vi bor i Oslo så han har blitt godt sosialisert men det hjelper ikke 😕 Lå og sov da innbruddet skjedde, det var over fort men han har likevel blitt veldig redd dessverre. TS Anonymkode: 3abbc...ecf Jeg er veldig sikker på at det går over etter en periode😊 Men om du er veldig usikker så ville jeg ha kontaktet en veterinær for gode råd. Det er viktig å nøste opp i problemer tidlig. Anonymkode: 02b39...f08
Tabris Skrevet 10. januar 2017 #6 Skrevet 10. januar 2017 Sånn generelt så er ikke veterinærer atferdspesialister. Deres felt er medisin, ikke atferd (så sant man ikke har å gjøre med en veterinær som har spesialisert seg og etterutdannet seg innen atferd). Jeg ville begynt å jobbe med det som kalles motbetinging. Dvs at man endrer hundens assosiasjon fra "Åh, den lyden var skummel, den må bjeffes på" til en positiv assosiasjon. Det kan man gjøre ved å gi hunden en godbit hver gang du hører en lyd - uansett om han bjeffer eller ikke. Ha godbiter lett tilgjengelig. Hver gang du hører en lyd, si "bra!" og kast en godbit til hunden. Samme hvis dere er på tur og du ser mørkledde personer (eller personer generelt): Si "bra!" og gi godbit. Dette vil ikke belønne bjefingen, fordi bjeffingen er bare et symptom på hundens redsel. I stedet vil det motbetinge frykten - dvs endre hundens assosiasjon fra frykt til positive forventninger. (I tillegg til at forventningene og fokuset vil rettes mot deg når han ser folk/hører lyder, i stedet for å fokusere på dem). 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #7 Skrevet 10. januar 2017 Hvorfor enda en tråd om dette? Du fikk jo flere gode svar i forrige tråd. Anonymkode: 6829d...f03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå