AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #1 Skrevet 10. januar 2017 Jeg og samboer skal bort i helgen for å feire et familiemedlem, og skal være borte et drøyt døgn. Samboer mener at katten kan være alene denne tiden (innekatt), mens jeg helst vil ha katten med. Ettersom jeg skal på jobb først på dagen, drar samboer før meg. Katten er min og han vil helst ikke trenge å ta den med på toget. Jeg skal reise direkte fra jobb og kan ikke ha katten med på jobb først. Er det ok å la katten være alene fra 13-14 tiden en dag til 19-20 tiden neste dag? Jeg har ikke så lyst. Anonymkode: 99dc7...e68
Sillyline Skrevet 10. januar 2017 #3 Skrevet 10. januar 2017 Har dere noen som kan stikke innom dere og se etter katten? 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #4 Skrevet 10. januar 2017 Ja, det går helt fint! Sørg for nok vann, mat og WC. Den kommer til å sove og kose seg - ikke vær bekymra. Det er ikke mange timene...Katter er glAd i alenetid innimellom Dra med god samvittighet. Anonymkode: 65c7e...585 7
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #5 Skrevet 10. januar 2017 det går nok helt fint mine to puser kan være alene fra fredagsettermidag til søndag hvis det ikke er noen annen løsning, men de er to da. men et døgn kan da ikke være noe problem hvis dere passer på at den har nok vann (gjerne flere skåler i tilfelle den ene blir veltet eller noe), nok mat og en ren do Anonymkode: 761de...69c 2
Miss Marble Skrevet 10. januar 2017 #6 Skrevet 10. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: det går nok helt fint mine to puser kan være alene fra fredagsettermidag til søndag hvis det ikke er noen annen løsning, men de er to da. men et døgn kan da ikke være noe problem hvis dere passer på at den har nok vann (gjerne flere skåler i tilfelle den ene blir veltet eller noe), nok mat og en ren do Anonymkode: 761de...69c Å la katten være alene i to døgn er faktisk ikke lov. De skal ha tilsyn hver dag: http://www.budstikka.no/nyheter/planter-og-dyr/dyrebeskyttelsen/na-kan-du-fa-bot-for-a-reise-fra-katten/s/5-55-112253 3
Gjest chisandra Skrevet 10. januar 2017 #7 Skrevet 10. januar 2017 Det burde gå helt fint, men jeg ville nok forsikret meg om at noen kunne besøke katten hvis noe skulle inntreffe slik at det ble forsinkelser eller noe.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #8 Skrevet 10. januar 2017 9 minutter siden, Miss Marble skrev: Å la katten være alene i to døgn er faktisk ikke lov. De skal ha tilsyn hver dag: http://www.budstikka.no/nyheter/planter-og-dyr/dyrebeskyttelsen/na-kan-du-fa-bot-for-a-reise-fra-katten/s/5-55-112253 Det er snakk om at katten skal være alene et drøyt døgn og at den vil ha tilsyn hver dag. Null problem. Anonymkode: d35bb...e40 2
Miss Marble Skrevet 10. januar 2017 #9 Skrevet 10. januar 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er snakk om at katten skal være alene et drøyt døgn og at den vil ha tilsyn hver dag. Null problem. Anonymkode: d35bb...e40 Jeg har svart vedkommende som lar katten være alene i to døgn... 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #10 Skrevet 10. januar 2017 5 minutter siden, Miss Marble skrev: Jeg har svart vedkommende som lar katten være alene i to døgn... Visst har du det. Beklager. Anonymkode: d35bb...e40 1
Miss Marble Skrevet 10. januar 2017 #11 Skrevet 10. januar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Visst har du det. Beklager. Anonymkode: d35bb...e40 Du er tilgitt 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #12 Skrevet 10. januar 2017 43 minutter siden, Miss Marble skrev: Å la katten være alene i to døgn er faktisk ikke lov. De skal ha tilsyn hver dag: http://www.budstikka.no/nyheter/planter-og-dyr/dyrebeskyttelsen/na-kan-du-fa-bot-for-a-reise-fra-katten/s/5-55-112253 Jeg ser ikke at disse to døgnene er oppnevnt på Mattilsynet sine sider. Dette er jo en uttalelse fra noen i Dyrebeskyttelsen. Anonymkode: fb279...7a4 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #13 Skrevet 10. januar 2017 Jeg ville latt katten være hjemme. Det er såvidt litt i grenseland, men jeg tror det er bedre for katten å være hjemme enn å være med på tur, hvis det er de eneste to alternativene. Anonymkode: 04956...b05 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #14 Skrevet 10. januar 2017 Har du venner/familie/naboer som kan stikke innom? Litt kos, og sjekke at mat, vann, dokasse er ok? Anonymkode: ff57e...5ab 1
Miss Marble Skrevet 10. januar 2017 #15 Skrevet 10. januar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser ikke at disse to døgnene er oppnevnt på Mattilsynet sine sider. Dette er jo en uttalelse fra noen i Dyrebeskyttelsen. Anonymkode: fb279...7a4 Tenker du at Pus, Pip eller Passop klarer seg alene i et par døgn mens du er bortreist? Da risikerer du bot. Siden i høst har Mattilsynet strammet grepet overfor dyreeiere som reiser fra dyret uten å sørge for at det har nødvendig tilsyn. Nå risikerer eierne overtredelsesgebyr på mellom 3.440-17.200 kroner. Dyrebeskyttelsen kan ikke bøtelegge folk... 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #16 Skrevet 10. januar 2017 5 timer siden, amativeReflection skrev: Betal nabojenta for å vanne katten. Dette. Dersom ingenting skjer, klarer katten seg helt fint alene inne hos dere i ett døgn. Men jeg ville betalt noen for stikke innom minst en gang, gjerne to, i løpet av døgnet dere er borte, i tilfelle katten har satt seg fast noe sted (tro det eller ei - det går faktisk an!) eller skadet seg på noen måte. Det er helt unødvendig å ta med katten for en så kort tur, i så fall må du stikke hjemom etter jobb og ta den med deg. Anonymkode: b59c1...e2d 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #17 Skrevet 10. januar 2017 3 minutter siden, Miss Marble skrev: Tenker du at Pus, Pip eller Passop klarer seg alene i et par døgn mens du er bortreist? Da risikerer du bot. Siden i høst har Mattilsynet strammet grepet overfor dyreeiere som reiser fra dyret uten å sørge for at det har nødvendig tilsyn. Nå risikerer eierne overtredelsesgebyr på mellom 3.440-17.200 kroner. Dyrebeskyttelsen kan ikke bøtelegge folk... Spørsmålet mitt er som nevnt: Hvor står det at Mattilsynet mener at to døgn ikke er greit? Forfatteren av artikkelen eller en talsperson fra Dyrebeskyttelsen er ikke så interessant. Det eneste jeg kan lese på Mattilsynet sine sider er at kjæledyr, og da også katter, ikke kan overlates til seg selv over tid. Anonymkode: fb279...7a4 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #18 Skrevet 10. januar 2017 Vi har utekatt. Når vi reiser på hytta fredag til søndag så er katten ute. Den har et lite, isolert hus og vi setter ut vann og mat. Ikke noe problem. Hadde vi hatt en sånn bortskjemt bykatt som må ha pedikyr og massasje etc. Så hadde det kanskje vært annerledes Anonymkode: ed8c9...915
ajarRun Skrevet 10. januar 2017 #19 Skrevet 10. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette. Dersom ingenting skjer, klarer katten seg helt fint alene inne hos dere i ett døgn. Men jeg ville betalt noen for stikke innom minst en gang, gjerne to, i løpet av døgnet dere er borte, i tilfelle katten har satt seg fast noe sted (tro det eller ei - det går faktisk an!) eller skadet seg på noen måte. Det er helt unødvendig å ta med katten for en så kort tur, i så fall må du stikke hjemom etter jobb og ta den med deg. Anonymkode: b59c1...e2d Ja, og så tjener nabojenta litt penger og så slipper de å drasse på den stakkars katten. Alle vinner på det. Men det er jo mulig at TS ser etter argumenter for å overbevise sin partner om at det er en god ide å ta med katten. 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #20 Skrevet 10. januar 2017 Nei, det er ikke greit mener jeg. Du har én innekatt. Stor forskjell på å ha én utekatt. Eller to innekatter. Hadde du hatt 2 innekatter. Ja, da hadde ett døgn vært OK. Hvis du har hatt noen som kan komme innom en tur. Noen må innom for å gi katten friskt vann, gi mat, sjekke at kassen ikke er for full og helst kose litt med katten(e). To katter hadde gått bra, fordi de har hverandre. Du har én innekatt. Ett døgn er alt for mye. Katten er vandt til å ha folk rundt seg, katten blir ensom og det er slemt gjort av deg å forlate den. Du forlater ikke verken en eller to katt mutters alene uten tilsyn i ett døgn. Du må ha noen som kommer innom en tur. Hvis den skal være hjemme. Få noen, venner, familie, to barn som er venninner i nabolaget. Som da kan komme innom for å gi katten friskt vann, sjekke kasse, fylle opp med mat og kose og leke med katten i to timer. Jeg anbefaler barn (med foreldres samtykke eventuelt også følge). Fordi de vil mer en gjerne kose og leke med katten. Voksne folk har så gammeldags syn på kattehold at det er kvalmende. "Hive noen pellets på gulvet og lunket vann. Katten dør ikke", så drar de igjen. Jeg hadde aldri i livet forlatt katten min i slike folks hender. Se AB under. Det er ikke nytt, det er skremmende vanlig! Ett døgn er ikke katastrofe. Men så lenge. mutters alene, det blir for mye for en enslig innekatt. 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har utekatt. Når vi reiser på hytta fredag til søndag så er katten ute. Den har et lite, isolert hus og vi setter ut vann og mat. Ikke noe problem. Hadde vi hatt en sånn bortskjemt bykatt som må ha pedikyr og massasje etc. Så hadde det kanskje vært annerledes Anonymkode: ed8c9...915 Du bryter loven! Det er ikke forsvarlig dyrehold din tomskalle!. http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/katt/kan_man_reise_fra_katten_naar_man_skal_paa_ferie.16450 Anonymkode: 84c19...802 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå