AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #1 Skrevet 10. januar 2017 I sommer i fjor foreslo jeg at vi kunne samle felles feriepenger inn på et "spend on kort", siden vi skulle feriere i Sverige. Helst for å unngå overforbruk. Men forslaget ble føyset vekk som unyttig, og han mente da at vi bare kunne bruke kredittkort. Og det som ble brukt der kunne han betale tilbake med feriepengene senere. Men så snart ferien var over spurte jeg om hvordan det gikk til med nedbetalingen. Men neida, der hadde han 20.000 igjen å betale på, siden budsjettet sprakk i sommer:P Han brukte som begrunnelse at "VI" hadde shoppet for mye. Men det er bare tull, for jeg brukte mine egne lommepenger på meg selv og barnet vårt. Han lovte likevel å gjøre noe med det, og jeg lot det da ligge.. Nå etter julen spurte jeg han på nytt om hvordan det går med kredittgjelda. Og da fikk jeg til svar at vi var skyldig litt over 20.000!! Han har dratt dette forbannede kortet i jula for å kjøpe gaver og mat(vi har en felleskonto for mat, som vi begge betaler inn på hver måned). Jeg ble selvsagt sint, og sa at han skulle ha hørt på meg fra i fjor sommer. Men av en eller annen grunn vil ikke menn høre på kvinner! Har beordret han til å betale ned dette før vi skal på tur igjen i sommer. Og mest sannsynlig må jeg klippe dette kortet selv, da han ikke forstår hvor ødeleggende dette er for oss.. Han har jo sparekontoer som han fint kan låne av selv, men gjør det ikke.. Jeg innser at samboeren min har økonomiske vaner som jeg ikke visste av. Og etter 6 år sammen så trodde jeg at jeg kjente han godt nok. Han er ordentlig ellers, og mener jeg er rotete. Men hvem av oss er det som kødder det til med økonomien! Jeg er generelt glad i han, og har sett for meg en seriøs framtid. Men pengebruken han kan jeg ikke akseptere. Den må virkelig ryddes opp i før det går for langt. Synspunkter? Anonymkode: 69d9e...79c
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #2 Skrevet 10. januar 2017 Jeg hadde ikke giddet å forsøke å fikse hans problemer. Når han har nektet deg å fikse dette så viser det bare at noe mer er skjult. Jeg hadde dumpet han. Anonymkode: 5dade...611
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #3 Skrevet 10. januar 2017 Vurderer du å doppe han fordi han har et kredittkort med 20 000 i gjeld på? I tillegg har han betalt ned fra i sommer, men brukt det igjen i jula, gjelden har altså ikke økt det siste halve året. Jeg har også brukt kredittkort i jula, det forfaller i slutten av januar. Frem til da har jeg også kredittkortgjeld, men jeg er ikke økonomisk uansvarlig av den grunn. Jeg betaler ALLTID kredittkortregningen i sin helhet når den forfaller (ellers hadde jeg nok droppet å bruke kortet). At han velger å ikke bruke sparepenger på å gjøre opp kredittkortgjeld, synes jeg til en viss grad er fornuftig. 1) fordi 20 000 ikke er veldig mye penger 2) det er vanskeligere å spare opp igjen enn å betale regningen med lønnen 3) at det finnes sparepenger bekrefter at økonomien ikke er helt skakkjørt Mitt råd er å senke skuldrene og slappe av, det virker som at han har kontrollen her. (mulig det er andre ting som trigger reaksjonen din, men det kjenner ikke jeg til, og da kan situasjonen selvsagt være en helt annen). Anonymkode: 0a9a4...f2b 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #4 Skrevet 10. januar 2017 Du er ikke ansvarlig for hans personlige gjeld. Felleskostnadene med en som driver slik, fraråder jeg Ordne en felles huskonto der hvor dere blir trekt for alle felles utgifter. Anonymkode: 9b98d...071
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #5 Skrevet 10. januar 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er ikke ansvarlig for hans personlige gjeld. Felleskostnadene med en som driver slik, fraråder jeg Ordne en felles huskonto der hvor dere blir trekt for alle felles utgifter. Anonymkode: 9b98d...071 Den ordningen har vi. Men siden han bruker dette forbannede kortet så ødelegger han for både egne og felles sparemål. Veldig surt å tenke på at kommende innteks-bonuser skal gå med på å dekke et hull som aldri minker.. Hadde helt klart sett for meg at han heller la seg opp sparepenger. Men nå må alt av penger gå til dette sorte hullet. Forbannet være altså:p I går kjøpte han seg lydplanke, og jeg vedder på at han tydde til kortet igjen. Spør han vanligvis om han har råd til dette, og da får jeg stort sett vage svar tilbake.. Han har tatt seg opp et lån på campingvogn for 1 år siden, og trodde helt ærlig at han var mest interessert i å betale ned på den. Men nå må han altså hive alle pengene ned på kredittgjeld. Har satt fram en sparegris som skal dekke en del til bryllup. Og der har vi spart opp 7.000 så langt. Og i går satte jeg fram nok en sparegris, der formålet er å spare opp noe som kan dekke bensin og underholdning i sommer. Men enn så lenge så er det jeg som må dra i gang initiativet til sparing. Og hadde det ikke vært for meg og mitt pågangsmot, så hadde vi ikke hatt 30.000 til babyutstyr for 3 år siden;) Og den gangen hadde han null tro på sparing. Det er lov å bli matt av en slik person, som er pessimistisk til fornuftig pengehåndteringen.. Anonymkode: 69d9e...79c
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #6 Skrevet 10. januar 2017 Er han klar over hvor dyrt det er med kredittkort, eller kan det hjelpe å vise han en avbetalingstabell som viser renteutgifter f.eks.? Slik matematikk ligger ikke akkurat naturlig for alle, og hvis man ikke følger nøye med på beløpene er det lett å tenke at slike smålån umulig kan være SÅ dyre... Ja, mange menn som syns det er litt nedtur å bli skolert av kvinner, men ofte finner de "selv" ut hva som er lurest hvis man bare får hjulene igang med litt logisk argumentering istedet for kjeft. Anonymkode: b0efe...e00
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #7 Skrevet 10. januar 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den ordningen har vi. Men siden han bruker dette forbannede kortet så ødelegger han for både egne og felles sparemål. Veldig surt å tenke på at kommende innteks-bonuser skal gå med på å dekke et hull som aldri minker.. Hadde helt klart sett for meg at han heller la seg opp sparepenger. Men nå må alt av penger gå til dette sorte hullet. Forbannet være altså:p I går kjøpte han seg lydplanke, og jeg vedder på at han tydde til kortet igjen. Spør han vanligvis om han har råd til dette, og da får jeg stort sett vage svar tilbake.. Han har tatt seg opp et lån på campingvogn for 1 år siden, og trodde helt ærlig at han var mest interessert i å betale ned på den. Men nå må han altså hive alle pengene ned på kredittgjeld. Har satt fram en sparegris som skal dekke en del til bryllup. Og der har vi spart opp 7.000 så langt. Og i går satte jeg fram nok en sparegris, der formålet er å spare opp noe som kan dekke bensin og underholdning i sommer. Men enn så lenge så er det jeg som må dra i gang initiativet til sparing. Og hadde det ikke vært for meg og mitt pågangsmot, så hadde vi ikke hatt 30.000 til babyutstyr for 3 år siden;) Og den gangen hadde han null tro på sparing. Det er lov å bli matt av en slik person, som er pessimistisk til fornuftig pengehåndteringen.. Anonymkode: 69d9e...79c Det stemmer jo ikke at det er et hull som aldri minker, for om han brukte kortet til MAT og julepresanger i desember, og saldoen er lik som i sommer, da må noe ha skjedd i mellomtiden. Ergo må beløpet ha minket. Og det er ikke snakk om å betale ned på kredittgjeld, det er å betale ned på mat, julepresanger og lydplanke - penger brukt på forskudd. Hvorfor har han kjøpt mat med kredittkort? det er vel mest sannsynlig mat du også har spist av, men ikke kjøpt selv. Mange kvinner ber mannen handle mat, kjøpe ditt og datt, uten at de tenker tanken at mannen er blakk. Hva om han kom hjem uten mat, fordi han var blakk, hva ville skjedd da? Hvorfor hadde han ikke andre penger til julepresanger? og til hvilke julepresanger? Ta diskusjonen, få svar på sånne spørsmål før du hugger hodet av han for bruk av kredittkort. Plutselig er din iver etter å spare mest mulig, med på å blakke han, sånn at han tyr til kreditt. (Jeg har en kollega med en kone som tror at mannens konto alltid er full, det er temmelig fortvilende for han når kontoen faktisk er tom, og hun ikke skjønner hvorfor, etter at han har kjøpt/ betalt det hun forventet av han...) Anonymkode: 0a9a4...f2b
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #8 Skrevet 10. januar 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer jo ikke at det er et hull som aldri minker, for om han brukte kortet til MAT og julepresanger i desember, og saldoen er lik som i sommer, da må noe ha skjedd i mellomtiden. Ergo må beløpet ha minket. Og det er ikke snakk om å betale ned på kredittgjeld, det er å betale ned på mat, julepresanger og lydplanke - penger brukt på forskudd. Hvorfor har han kjøpt mat med kredittkort? det er vel mest sannsynlig mat du også har spist av, men ikke kjøpt selv. Mange kvinner ber mannen handle mat, kjøpe ditt og datt, uten at de tenker tanken at mannen er blakk. Hva om han kom hjem uten mat, fordi han var blakk, hva ville skjedd da? Hvorfor hadde han ikke andre penger til julepresanger? og til hvilke julepresanger? Ta diskusjonen, få svar på sånne spørsmål før du hugger hodet av han for bruk av kredittkort. Plutselig er din iver etter å spare mest mulig, med på å blakke han, sånn at han tyr til kreditt. (Jeg har en kollega med en kone som tror at mannens konto alltid er full, det er temmelig fortvilende for han når kontoen faktisk er tom, og hun ikke skjønner hvorfor, etter at han har kjøpt/ betalt det hun forventet av han...) Anonymkode: 0a9a4...f2b Han har brukt kortet selv om det var penger på matkontoen. Har tilbydd meg å betale inn min del litt tidligere når det var lite, mot at vi lever billig. Noe han også hevder bare er tull. Han drar også kortet for enkelhets skyld, og tror han greier å gjøre opp senere (Noe han ikke gjør, da han fremdeles bruker det i sine ærender). Og på den måten står kjempebeløpet på stedet hvil, og går aldri i null. Jeg er klar over at min samboers kontoer ikke er ubegrenset. Derfor prøver jeg å hjelpe han med å forstå riktig pengebruk. Det er dyrt med kredittlån pga renter! I nøden går det greit, men ikke til hverdagsbruk over lang lang tid.. En sunn og fornuftig kredittkortbruk er at du kjøper noe du har veldig lyst på(1 ting!), og betaler det ned med en gang lønna kommer. Og har du ryddet opp i det, så kan du fint låne penger til 'en ting til. Hovedregelen er at man bruker det slik for å hindre at ting kommer ut av kontroll, noe jeg var klar på i starten. Men her har min kjære samboer kommet veldig skjevt ut.. Folk får bruke kredittkortene som de vil. Men det er fort gjort å bli avhengig. Og da sitter en i limet. Jeg er veldig glad for at jeg tok en alvorsprat med samboer, og har ikke truet han ned noe. Men for at vi skal nå målene/drømmene våre og sløse mindre, så må vi være realistiske. Boblen til samboer måtte få en stikk. Og nå er resten opp til han. Vi er begge voksne og bestemmer hva vi selv gjør. Men vi er også hverandres livsledsagere. Anonymkode: 69d9e...79c
Gjest O.G. Skrevet 10. januar 2017 #9 Skrevet 10. januar 2017 Pådra dere kredittkortgjeld??? Det er da han som pådrar seg kredittkortgjeld.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #10 Skrevet 10. januar 2017 Veldig lik historie som hos oss. Dessverre ble det aldri bedre. Viste seg at han hadde elendig økonomisk sans og et forhold til personlig økonomi som jeg ikke deler. Dvs. ansvarsløshet og mangel på å tenke fremover. Til slutt hadde han aldri penger til overs for ferier o.l. Vi hadde delt økonomi, men jeg så ingen fremtid med han så forholdet er dessverre avsluttet etter 4 år. Anonymkode: dfa68...c88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå