Gå til innhold

Er det bare jeg som ikke er SÅ glad i kake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at dette er litt rart, men nå har jeg dyttet i meg kake etter kake i 3(!!) år og jeg er dritt lei. Ikke er kake spesielt godt en gang.
Det er usunt og passer til bursdager og sånne ting mener jeg, da. Jeg forstår at eldre folk er glad i kake, og spise kake nesten hele tiden, men jeg orker rett og slett ikke mer kake. 

Er det bare jeg som ikke er så glad i kake?
Da virker jeg utakknemlig når jeg kommer i fra et kakeselskap til et annet og takker nei til kake enda en gang, men jeg antar at det ikke gjør noe. :P 

Anonymkode: ba2ae...a79

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det virker uhøfflig å takke nei til kake igjen, kan jeg ikke bare si det som er, at jeg har fått trykket kake inn i livet mitt i 3 år. MYE kake. Jeg kan godt spise litt til, men de må vel ha en forståelse for at man ikke orker mer kake når man kommer i fra et sted med et stort kakestykke, til enda flere stykker samt masse sjokolade. Au... 

• Liker 1
Skrevet

Nei det er ikke frekt å takke nei til kake. Men jeg tenker at når denne personen har stått lenge å laget noe så spiser man litt allikevel. Samme om personen hadde laget middag eller dessert.

Anonymkode: 5d663...a65

Skrevet

Ja, det er bare du og verden snurrer rundt deg.

Anonymkode: 3dfef...427

• Liker 3
Skrevet

Hørte jeg kake?  :spise:

Seriøst...liker kaker, men er ingen kakemons.

Spiser når jeg får servert borte, men kjøper (og baker slett) ikke sjøl. 

((Veldig glad i sjokoladekake og iskald melk...  :sjenert:))

Skrevet

Liker det ikke og takker konsekvent nei. 

Anonymkode: b13dd...716

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er bare du og verden snurrer rundt deg.

Anonymkode: 3dfef...427

Kake og bare meg verden snurrer rundt? Pga kake?

Skrevet

Jeg er heller ikke glad i kaker, og særlig krembaserte kaker. Har aldri likt krem. 

Er sikkert en kjedelig gjest, men jeg bruker å stå over kakene. Er det derimot vafler eller noe gjærbakst i kaffeselskapet så forsyner jeg meg av det. Og når jeg inviterer til selskap så serverer jeg også andre alternativer enn kake. 

Skrevet

Har blitt litt mer glad i kake på mine eldre dager,  men på generell basis så går det helt  greit uten, ikke noe man går å lengter etter akkurat. 

Skrevet

I all verden, her snakkes det om kakeselskap og at man serverer kake selv i selskap...hvor gamle er dere egentlig? Jeg er over 50, serverer aldri kake og blir aldri bedt i kakeselskap - trodde det var noe som forekom på 60-tallet og /eller i misjonskretser. Eller er det geografisk betinget kanskje?

Anonymkode: f7b95...c48

• Liker 2
Skrevet

Helt vanlig å servere kake her i enkelte selskap. I begynnelsen på nyåret så hadde ene datteren min bursdag, da inviterte vi familien og serverte kaker. 

Hva mener du med selskap da AB c48? 

Jeg baker ikke kake hvis ei venninne skal komme over for en kopp kaffe, men det kaller jeg heller ikke selskap. 

Skrevet
6 minutter siden, skruf skrev:

Helt vanlig å servere kake her i enkelte selskap. I begynnelsen på nyåret så hadde ene datteren min bursdag, da inviterte vi familien og serverte kaker. 

Jeg baker ikke kake hvis ei venninne skal komme over for en kopp kaffe, men det kaller jeg heller ikke selskap. 

Ja, i barneselskap forstår jeg at det serveres kake. Og i bryllup og kanskje i 80-årslag.  Men for eksempel i et middagsselskap serverer ikke jeg  - eller noen jeg kjenner - kake, heller ikke i 40-eller 50-års lag. Serverer heller tre - fire retters middag med dessert, deretter er det eventuelt drinker, kanskje dans - ødelegger ikke festen med å dekke opp et kakebord midt på natten. Ingen voksne folk jeg kjenner er spesielt glad i kake.  Men, som sagt, tror kanskje det har med by/land å gjøre. Da min sønn skulle gifte seg hadde vi  selvsagt en bryllupskake, men de som eide festlokalet spurte om det kom mange vestlendinger eller trøndere (!) for da måtte vi ha MYE  kaker!

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, skruf skrev:

Forresten, kom på en ting til: I mange kretser (ihvertfall her) har vin tatt over den rollen som kaffe en gang hadde.Kaffe drikkes eventuelt om morgenen eller mens man er underveis. Men man inviterer ikke en venninne over på en kopp kaffe, men heller på et glass vin. Og da er liksom ikke kaker noe spesielt godt tilbehør. (Et rent kakeselskap har jeg faktisk aldri blitt invitert på). Så nei, jeg føler aldri at jeg blir presset på kake. Dessverre får jeg nesten si, for jeg er egentlig ganske glad i kake....

• Liker 1
Skrevet

Huff ja :( Synes vanlig kake er for tørt, men kan fint spise dersom kaken er dynket i en type sirup eller av typen fondant 

Anonymkode: f046a...bbb

Skrevet

Denne tråden har en hatt her inne før...

En kan takke høflig nei til kake, er selvfølgelig noen få som vil spørre opp igjen men de fleste tar ett nei for ett nei også i kakespisedebatten....

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, i barneselskap forstår jeg at det serveres kake. Og i bryllup og kanskje i 80-årslag.  Men for eksempel i et middagsselskap serverer ikke jeg  - eller noen jeg kjenner - kake, heller ikke i 40-eller 50-års lag. Serverer heller tre - fire retters middag med dessert, deretter er det eventuelt drinker, kanskje dans - ødelegger ikke festen med å dekke opp et kakebord midt på natten. Ingen voksne folk jeg kjenner er spesielt glad i kake.  Men, som sagt, tror kanskje det har med by/land å gjøre. Da min sønn skulle gifte seg hadde vi  selvsagt en bryllupskake, men de som eide festlokalet spurte om det kom mange vestlendinger eller trøndere (!) for da måtte vi ha MYE  kaker!

Her er det vanlig med å invitere til familieselskap med kaker når noen har bursdag, også når voksne har bursdag.

Bruker ikke å servere vin en søndags formiddag når noen har bursdag og vi har selskap, det har ikke vi tradisjon for. Hvis vi derimot inviterer til middagselskap så er det mere vanlig (jamfør annet innlegg lengre ned om vin i selskap). 

Edit; 

I alle bryllup jeg har vært i, både i byer og på landet så har det vært masse kaker. Også i bryllup i flere plasser i Europa som vi har vært i. Så tror ikke det er typisk for bare Vestlandet og Trøndelag. 

Endret av skruf
Skrevet

Jeg elsker kake. Hvis det er en god kake! Særlig sjokoladekake, eller snickerskake.. eller oreokake.. ah... savner kake! Du er heldig som kan spise kake! Jeg er en godtemoms, og skulle gjerne veltet meg i kake hver dag. 

• Liker 1
Skrevet

OK, nei kakeselskap på søndag formiddag har jeg aldri blitt invitert på, høres ganske voldsomt ut med kaker så tidlig på dagen. Kan eventuelt være en lunsj på lørdag eller brunch på søndag, men da er det nok mer vin og småretter. TS: bare si nei takk hvis dette er vanlig der du bor.

Skrevet

Jeg ELSKER kake, og jeg er bare 24 år.
Synes kake er bedre enn middag. I alle bryllup jeg har vært i har det vært rikelig med kake, heldigvis. Jeg er ikke så glad i middagsmat, men søtsaker elsker jeg.

Men tørre kaker er selvsagt ikke noe særlig, heller ikke butikkjøpte kaker. Men en hjemmebakt, saftig, sjokoladekake sier jeg aldri nei til.

Anonymkode: cc74c...075

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...