AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #1 Skrevet 10. januar 2017 Ser etter årets sommerferie og har lyst til å dra til Italia. Jeg har vært i Italia før, men ikke i Napoli-området. Ønsker å høre deres erfaringer Hva med Pompei? Sorrento? Salerno? Amalfi? Tenker å reise i 1 uke - evt maks 10 dager. Og hvordan er forbindelsen mellom de ulike byene? Tenker dersom vi f.eks er noen dager ulike steder. Og er det forbindelser til øyen Capri? Er to venner som reiser sammen. Ser etter kultur, god mat og drikke, bading/soling og gjerne mulighet for noe shopping og uteliv. Ser ikke etter noe party-by, men gjerne noen koselige restauranter/barer. Anonymkode: 4d6ab...d02
Gjest Overrasket Skrevet 10. januar 2017 #2 Skrevet 10. januar 2017 Har vært der, det er ikke min favorittdel av Italia, men jeg vet mange liker det veldig godt. Jeg syntes Pompeii var en fin opplevelse, og landsbyen Amalfi var hyggelig. Napoli spesifikt er for meg absolutt ikke et reisemål. Du kan fint komme deg rundt med buss og/eller båt mellom alle kystlandsbyene, til/fra Pompeii og fra noen av byene til Capri. Det er båtforbindelse til Capri fra Napoli, Sorrento og ladsbyen Amalfi om jeg husker korrekt. Det er minimalt behov for leiebil synes jeg. Det er litt vanskelig å kombinere shopping og bading i Italia uten å dra til to forskjellige regioner, altså en by i en region og strender i en annen region. F.eks. Firenze og Liguria, Roma og Amalfikysten osv. Det er mulig man kan shoppe i Napoli, det har jeg aldri tenkt på, men langs Amalfikysten er prisene generelt høye og kvaliteten enten overpriset eller i luksusklassen. Jeg vet noen liker shopping i Salerno, men ingenting som slår Roma, Milano eller Firenze på det området. Ergo er det ikke en dum idé å ta 10 dager for å reise til Roma og Amalfi f.eks., slik som en annen tråd beskrev for et par uker siden. Mat kan også være dyrt langs Amalfikysten, men det er vel ikke noe å si på kvaliteten. Sorrento og Salerno tilbyr nok et litt bredere prisintervall. Den eneste restauranten jeg kan komme på navnet på i farten er La Tagliata utenfor Positano. Her må dere ankomme super-sultne, det er ikke noe sted for finspiste personer. Kultur, tja. Det er litt som shopping. Det er få destinasjoner i Italia som tilbyr rikt kulturliv og bading, så igjen, kanskje dere skal titte på å kombinere en storby med en kystregion og få det beste av alt dere vil oppleve. Faktisk er Cagliari på Sardinia og Venezia de eneste byene jeg kan komme på som er litt bra på alt. Lang sandstrand, rimelig grei shopping, bra mat, noe/mye kulturliv, elegante barer, deilig lokal vin og flotte mennesker.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #3 Skrevet 10. januar 2017 Ett råd: unngå Napoli fullstendig, den byen har ingenting spesielt. Pompeii er verdt et besøk, sammen med Vesuv, men tenk på det som en dagstur. Ingenting annet å se der. Vil advare om at Pompeii er veldig varm på sommerstid, så husk caps og rikelig med vann. Og ikke la deg lure til å kjøpe en overpriset guidet tur (men gjør din research på forhånd, mange gode bøker å få kjøpt). Anonymkode: 4b306...f1d
Gustav1 Skrevet 10. januar 2017 #4 Skrevet 10. januar 2017 Sorrentohalvøya er flott, gjort den 2 ggr Heftig morsom trafikk og tusenvis av scootere på bratte svingete veier med fjell rett opp på ene sida, azurblått langt der nede på den andre. Leiebil hvis du tør _og_ er vant med det, buss ellers. Postkortbyer som Amalfi og Positano, og Sorrento med utsikt over Napolibukta og Vesuv. Et av områdene i Italia med høyest turistetthet, prisnivå selvfølgelig deretter. Men det er altså en veldig god grunn til det, området er virkelig et av de stedene som du ikke glemmer. Og hvis budsjett: pastaretter, pizza og bordvin smaker med få unntak helt fortreffelig! Båt fra Sorrento over til bl.a Capri. Dagstur til Pompeii, kjempeopplevelse om du er det minste interessert i historie. Sorrento som den største rundt halvøya, med trange gater og massevis med god mat og vin. Fullt mulig å kombinere med en smule badeliv: f.eks tok vi heis ned igjennom fjellet og bada fra sort lavastrand, kul opplevelse. For mer klassiske kremstrender: forsøk området Paestum sør for Salerno med utsikt over til Amalfi - finkorna og langgrunt, og fritt for nesten alt annet enn italienere.. Har hverken prøvd Napoli eller shopping God tur!!!
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #5 Skrevet 10. januar 2017 Vi skal til Positano i sommer. Lander i Roma, tar toget til Napoli og så buss ned til Amalfikysten. Blir der i ei uke før vi avslutter med 3 dager i Roma. Har ingen erfaringer enda, men tenkte jeg skulle dele planen vår Vi har planer om å besøke Pompeii og de andre byene langs kysten. Det går vel flere båter ut til Capri slik jeg har forstått det. Anonymkode: 8b667...5ca
Gjest antbug Skrevet 10. januar 2017 #6 Skrevet 10. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi skal til Positano i sommer. Lander i Roma, tar toget til Napoli og så buss ned til Amalfikysten. Blir der i ei uke før vi avslutter med 3 dager i Roma. Har ingen erfaringer enda, men tenkte jeg skulle dele planen vår Vi har planer om å besøke Pompeii og de andre byene langs kysten. Det går vel flere båter ut til Capri slik jeg har forstått det. Anonymkode: 8b667...5ca Ja, det går båter direkte og med turen innom den blå grotten. Havna i Sorrento var skikkelig guffen, da. Der vet jeg ikke om jeg ville turt å ferdes alene, men resten av Sorrento er jo bare helt nydelig. Veldig dyrt både der og på Capri, men det er jo tumleplasser for de rike. Pompeii må man få med seg når man først er der. Det er stort, så der nytter det ikke å bare ha en time på seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå