AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #1 Skrevet 9. januar 2017 Driver å planlegger dåp til våren, og skulle likt å få noen gode tips til dekor? Gjerne morsomme ting som noen her inne har kjøpt på ebay? Og en ting til, er det rart med "bare" kaffe og kaker etter dåpen? Anonymkode: 342b9...5ea
FantasDick Skrevet 10. januar 2017 #2 Skrevet 10. januar 2017 Hvis gjestene bor i nærheten og det ikke går så fryktelig lang tid fra de reiser hjemmefra til de er hjemme igjen, synes jeg det kan være ok med "bare" kaffe og kaker. Hvis det går en del timer bør man serverer ordentlig mat, mener jeg. Vi hadde navnefestseremoni 1 time unna festlokalet (bygdeliv <3) og folk kom langveis fra så det var utenkelig å ikke servere mat. Hadde hjemmelaget koldtbord og et massivt kakebord etterpå. Går for omtrent det samme neste gang. Da vi hadde navnefest for snart ett år siden hadde vi sånne papirvifter på veggen over kakebordet (sånn som dette), pompoms og honeycombs hengende fra taket (sånn som dette), hvite duker med rosa løpere, små lykter med telys, små gjennomsiktige smokker på bordene, servietter med eget trykk, bordkort på glassene og roser som blomsterpynt. Kakebordet ble som pynt i seg selv med utrolig mange flotte kaker (takk til familiene!), cakepops, popcorn o.l i matchende bokser og pinner, rosa brus med egne etiketter o.l. Mange sånne små detaljer som pynter veldig opp og binder det hele sammen.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #3 Skrevet 10. januar 2017 53 minutter siden, FantasDick skrev: Hvis gjestene bor i nærheten og det ikke går så fryktelig lang tid fra de reiser hjemmefra til de er hjemme igjen, synes jeg det kan være ok med "bare" kaffe og kaker. Hvis det går en del timer bør man serverer ordentlig mat, mener jeg. Vi hadde navnefestseremoni 1 time unna festlokalet (bygdeliv <3) og folk kom langveis fra så det var utenkelig å ikke servere mat. Hadde hjemmelaget koldtbord og et massivt kakebord etterpå. Går for omtrent det samme neste gang. Da vi hadde navnefest for snart ett år siden hadde vi sånne papirvifter på veggen over kakebordet (sånn som dette), pompoms og honeycombs hengende fra taket (sånn som dette), hvite duker med rosa løpere, små lykter med telys, små gjennomsiktige smokker på bordene, servietter med eget trykk, bordkort på glassene og roser som blomsterpynt. Kakebordet ble som pynt i seg selv med utrolig mange flotte kaker (takk til familiene!), cakepops, popcorn o.l i matchende bokser og pinner, rosa brus med egne etiketter o.l. Mange sånne små detaljer som pynter veldig opp og binder det hele sammen. Takk for tips! Omtrent halvparten av gjestene har en time/halvannen kjøretur til kirka og selskapslokalet er 10 min unna kirken.. Vi vurderte koldtbord, men blir fort så dyrt syns vi. Vi blir 36 om alle kommer. - TS Anonymkode: 342b9...5ea
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #4 Skrevet 10. januar 2017 Vi bestilte en viltgryte med ris og rundstykker fra et catering firma til dåp her, det ble såvidt litt dyrere enn å. Lage det selv, uten alt styret. Også kaffe og kake. Vi gjorde det enkelt. Anonymkode: 01c46...ffb
FantasDick Skrevet 10. januar 2017 #5 Skrevet 10. januar 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips! Omtrent halvparten av gjestene har en time/halvannen kjøretur til kirka og selskapslokalet er 10 min unna kirken.. Vi vurderte koldtbord, men blir fort så dyrt syns vi. Vi blir 36 om alle kommer. - TS Anonymkode: 342b9...5ea Da hadde jeg servert mat, men det er jo dere som bestemmer. Vi lagde som sagt koldtbord, ble ikke dyrt i det hele tatt! Med litt planlegging tok det ikke så veldig lang tid heller. Vi var rett over 40 stykker.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #6 Skrevet 10. januar 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips! Omtrent halvparten av gjestene har en time/halvannen kjøretur til kirka og selskapslokalet er 10 min unna kirken.. Vi vurderte koldtbord, men blir fort så dyrt syns vi. Vi blir 36 om alle kommer. - TS Anonymkode: 342b9...5ea Hvis gjestene kjører over en time hver vei så syns jeg du må stille med noe mer mat enn kaker. Folk spiser gjerne frokost i åttetiden, så skal de pynte seg, på med sminke og fikse håret, kjøre hjemmefra i kvart over ni-halv ti tiden, kirken kl 11, ferdig til tolv-halv ett, da er det fort fire-fem timer siden frokost og så får de servert....et par kakestykker. Besøket varer gjerne noen timer og så skal de kjøre en time-halvannen hjem igjen, da skal jammen bensinstasjonene tjene godt på de skrubbsultne gjestene deres! Anonymkode: 58210...d54 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #7 Skrevet 10. januar 2017 18 minutter siden, FantasDick skrev: Da hadde jeg servert mat, men det er jo dere som bestemmer. Vi lagde som sagt koldtbord, ble ikke dyrt i det hele tatt! Med litt planlegging tok det ikke så veldig lang tid heller. Vi var rett over 40 stykker. Hva hadde dere på koldtbordet? Vurderte også gryterett med rundstykker bare, men fikk høre at det var teit å servere i et selskap.. - TS Anonymkode: 342b9...5ea
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #8 Skrevet 10. januar 2017 Vi har hatt både smørbrød og koldtbord i dåp. Laget alt selv begge gangene. Snitter er mer arbeid enn koldtbord. På koldtbordet hadde vi Karbonader og løk, det ble varmet i ovnen Røkelaks og eggerøre Pastasalat med kylling Div pålegg, roastbeef, røkt skinke, svinestek grønnsalat potetsalat kyllingspyd (varmet) Tror det var mer men jeg husker ikke Anonymkode: 4f417...433
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #9 Skrevet 10. januar 2017 Da anbefaler jeg at du har din alle nærmeste og faddere og ikke 36 stk, flere som du forventer å kjøre en stk unna og skal i tillegg ha med en fin dåpsgave til gullungen din. Anonymkode: 638b0...cf0 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #10 Skrevet 10. januar 2017 Jeg hadde vært rimelig gretten, hvis jeg hadde kjørt i 1,5 time til dåp og det eneste man fikk servert var kaker. Dere kan vel lage noe på forhånd og fryse ned, ts? Focaccia, pai, karbonader, mini-pizza. Disse er veldig enkle å lage. På mini-pizza trenger du ikke å lage deigen engang, men bare bruke polar tynnbrød. Da får du også fordelt utgiftene frem til dåpsdagen. Du kan sikkert betale noen ungdommer til å servere og klargjøre maten. Man må regne med at det koster å arrangere dåp, og ikke bare melke penger ut av gjestene. Anonymkode: 08868...b0c 3
FantasDick Skrevet 10. januar 2017 #11 Skrevet 10. januar 2017 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva hadde dere på koldtbordet? Vurderte også gryterett med rundstykker bare, men fikk høre at det var teit å servere i et selskap.. - TS Anonymkode: 342b9...5ea Vi lagde og stekte karbonader og stekte løk dagen før. Bare varme opp på dagen. Anrettet brett med pålegg som roastbiff, skinke, spekemat, røkt laks, kokte egg, ost. Trakk plast over og satte kaldt til serevering. Lagde grønn salat og potetsalat. Potetsalaten ble laget dagen før og grønnsakene til salaten ble kuttet dagen før, men ikke blandet før på dagen. Lagde vinaigrette til. Fikk skåret brød og loff på butikken. Marinerte og ovnsstekte kylling dagen før, varmet opp på dagen. Lagde majones og aioli dagen før. Kjøpte rømme, smør og flatbrød. Hadde en liten del med ost og kjeks og frukt av forskjellige sorter. Tror det var det! Edit, ja, og eggerøre! Masse! Og ertestuing til karbonadene, lager nesten seg selv. Endret 10. januar 2017 av FantasDick
BittelitenMummi Skrevet 10. januar 2017 #12 Skrevet 10. januar 2017 (endret) Gryterett med rundstykker (og evt. salat/ris til) er da god mat! Mange som er litt "gammeldagse" når det gjelder dåp, og mener det skal være koldtbord, men jeg mener det er nettopp det; gammeldags. Det må være lov å tenke litt utenfor boksen, og gjøre som man selv vil. Har fått servert gryterett i dåp, og det var godt, og ikke noe jeg tenkte noe negativt om. Av pynt har jeg ikke så mange idéer, men kan f.eks. tipse om disse papirskoene. Har laget slike selv, og de er enkle å lage, og er pynt det er lett å tilpasse. Om dere skal ha bordkort kan de fint brukes som det. Mønsteret er jo gratis, så det som evt. koster litt er jo papir/kartong å lage det med, hvis du ikke har sånt fra før. Lim bilder av barnet på fargerike papp/kartongrundinger/former og heng opp rundt i rommet. Og å holde seg til noen få farger gir også et gjennomført og fint resultat, og kan se mye mer pyntet ut enn det det egentlig er. Innlegget er ryddet for spekulasjoner. Yvonne (mod) Endret 10. januar 2017 av Yvonne 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #13 Skrevet 10. januar 2017 (endret) 5 timer siden, BittelitenMummi skrev: Gryterett med rundstykker (og evt. salat/ris til) er da god mat! Mange som er litt "gammeldagse" når det gjelder dåp, og mener det skal være koldtbord, men jeg mener det er nettopp det; gammeldags. Det må være lov å tenke litt utenfor boksen, og gjøre som man selv vil. Har fått servert gryterett i dåp, og det var godt, og ikke noe jeg tenkte noe negativt om. Av pynt har jeg ikke så mange idéer, men kan f.eks. tipse om disse papirskoene. Har laget slike selv, og de er enkle å lage, og er pynt det er lett å tilpasse. Om dere skal ha bordkort kan de fint brukes som det. Mønsteret er jo gratis, så det som evt. koster litt er jo papir/kartong å lage det med, hvis du ikke har sånt fra før. Lim bilder av barnet på fargerike papp/kartongrundinger/former og heng opp rundt i rommet. Og å holde seg til noen få farger gir også et gjennomført og fint resultat, og kan se mye mer pyntet ut enn det det egentlig er. Hvem er det som har sagt å ikke servere gryterett? Det eneste folk har sagt er at ts er gjerrig hvis ikke hun servere mat til folk som har reist langt for å delta i dåpen. Jeg kunne like vel ha fått servert pølse og lømpe- bryr meg ikke, men å forvente at gjestene du invitere skal bare få servert søte saker og kaffe etter de har satt av halve dagen for din baby er litt tankeløs. Jeg lager mange forskjellige gryterett som bli etterspurt - du må ikke servere sod fra boks FFS. Anonymkode: 638b0...cf0 Innlegget er ryddet for svar til slettet innhold. Yvonne (mod) Endret 10. januar 2017 av Yvonne 2
BittelitenMummi Skrevet 10. januar 2017 #14 Skrevet 10. januar 2017 (endret) Det var TS selv som skrev at folk har sagt at det er teit å servere gryterett i selskap. Innlegget er ryddet for svar til slettet innhold. Yvonne (mod) Endret 10. januar 2017 av Yvonne 2
BittelitenMummi Skrevet 10. januar 2017 #15 Skrevet 10. januar 2017 TS; hvis du skal kjøpe dåpspynt på ebay, så bare husk at det fort kan ta en måned og vel så det før det kommer frem, spesielt om du kjøper fra Kina. Bare lurt å ha det i bakhodet. Har ikke tips til spesifikk dåpspynt fra ebay, men et søk på christening decor ga endel treff. Babyshower decor ga også mange treff, og mange tips til ting man kan lage selv! Ellers kan du jo ta en titt på Pinterest for inspirasjon. Denne bestikkpynten, for eksempel, er jo kjempesøt! Søstrene Grene kan også ha mye fint (og billig) å pynte med!
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #16 Skrevet 10. januar 2017 Herlighet, KG på sitt beste😅 Har ikke skrevet noe sted at vi ikke har råd til mat eller at vi skal være gniene og ikke servere mat. Jeg har bare lest flere steder at folk bare serverer kaker fordi det blir så mye med begge deler, og derfor spurte jeg om folk hadde erfaring med det - stod ingensteder at det var skrevet i sten at vi skulle kun servere kaker, så slapp helt av✌ Vi kan godt hyre inn cateringfirma også, men selv om vi har råd til det så kan man vel se på billigere løsninger uten å bli kalt gniene.. Til dere som har svart ordentlig, tusen takk for gode råd😊 Vi tror det blir gryterett, to forskjellige med salat og rundstykker/loff ved siden av, det er enkelt å lage til så mange tenker jeg. Bordkort har vi allerede ordnet med, men takk for tipset, de var fine! Har 3 mnd på oss, så forhåpentligvis rekker vi å handle fra ebay før den tid🙈 De har så mye fine ting der som ikke er så lett å få tak i i Norge. - TS Anonymkode: 342b9...5ea 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #17 Skrevet 10. januar 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Driver å planlegger dåp til våren, og skulle likt å få noen gode tips til dekor? Gjerne morsomme ting som noen her inne har kjøpt på ebay? Og en ting til, er det rart med "bare" kaffe og kaker etter dåpen? Anonymkode: 342b9...5ea Ang kaker og kaffe,er det greit om alle bor i nærheten. Husk, den søndagen er alle tidlig ute. Opp og ordne seg komme til kirken, varer ca times tid. Hjem til barnet. Det går litt tid før du kommer deg til bords. Etter div såper har jeg litt erfaring. Hadde 1.5 t å kjøre til kirken. Med barn blir det hektisk på morgenen. Fikk masse søte kaker og kaffe. Sulten gnage. Ble slapp og elendig. Etter blodsukkerstigingav alt det søte, så faller det fort. Kunne ikke starte hjemturen før vi hadde vært å kjøpt oss mat. Anonymkode: 28b92...80c
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #18 Skrevet 10. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ang kaker og kaffe,er det greit om alle bor i nærheten. Husk, den søndagen er alle tidlig ute. Opp og ordne seg komme til kirken, varer ca times tid. Hjem til barnet. Det går litt tid før du kommer deg til bords. Etter div såper har jeg litt erfaring. Hadde 1.5 t å kjøre til kirken. Med barn blir det hektisk på morgenen. Fikk masse søte kaker og kaffe. Sulten gnage. Ble slapp og elendig. Etter blodsukkerstigingav alt det søte, så faller det fort. Kunne ikke starte hjemturen før vi hadde vært å kjøpt oss mat. Anonymkode: 28b92...80c Var det vi snakket om også, men tenkte å høre med andre hva de evt hadde opplevd selv. Så takk for input😊 - TS Anonymkode: 342b9...5ea
Anglofil Skrevet 10. januar 2017 #19 Skrevet 10. januar 2017 Tråden er ryddet for brukerdebatt og spekulasjoner, samt svar til dette. Yvonne (mod)
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #20 Skrevet 10. januar 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips! Omtrent halvparten av gjestene har en time/halvannen kjøretur til kirka og selskapslokalet er 10 min unna kirken.. Vi vurderte koldtbord, men blir fort så dyrt syns vi. Vi blir 36 om alle kommer. - TS Anonymkode: 342b9...5ea Vi skal ha dåp nå og blir 35 stk.. koldtbord blir det å Anonymkode: c0bd1...8ba
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå