Gå til innhold

Kjøpe hus innenfor familie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vet ikke om jeg skriver på riktig plass, men min far er aleine og har et hus som er for stort for han. Dette er et rekkehus i borettslag. 

Han skal uansett flytte da det er for stort for han. Jeg og samboeren min vil gjerne bo der. 

Kan vi kjøpe huset "privat" eller må det gjennom budrunde og legges ut for salg og alt det? Er mye som må gjøres der, så,det er ikke så dyrt som nabohusene, men blir det budrunde så vil vi sikkert ikke klare å kjøpe det. Men hvis vi kan kjøpe det slik det er nå, så klarer vi det. 

Noen som vet?

Anonymkode: d789f...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil tro det går an å kjøpe privat, men ha en takstmann til å vurdere verdien av huset for at det skal bli mest mulig rettferdig for evt søsken (arv).

Anonymkode: bba27...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om jeg skriver på riktig plass, men min far er aleine og har et hus som er for stort for han. Dette er et rekkehus i borettslag. 

Han skal uansett flytte da det er for stort for han. Jeg og samboeren min vil gjerne bo der. 

Kan vi kjøpe huset "privat" eller må det gjennom budrunde og legges ut for salg og alt det? Er mye som må gjøres der, så,det er ikke så dyrt som nabohusene, men blir det budrunde så vil vi sikkert ikke klare å kjøpe det. Men hvis vi kan kjøpe det slik det er nå, så klarer vi det. 

Noen som vet?

Forkjøpsretten. Det er bare å by over

Anonymkode: 84d01...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikker på hva du mener med "forkjøpsretten" rett over.

Hvis det er et borettslag med forkjøpsrett så kan noen andre kapre kjøpet, men det hadde jeg ikke trodd siden det var snakk om rekkehus. (mulig det finnes, men trodde ikke det var vanlig).

Hvor det ikke foreligger forkjøpsrett står selger fritt til å selge til hvem han vil.

Jeg har kjøpt hus på måten som beskrives. En takstmann satt en takst på huset, vi ble enige om at det var en grei sum og man tok aldri salget på markedet via megler, ordnet ting gjennom advokat.

Det gjelder dog å ha tenkt igjennom ting som kan lage vansker, er kjedelig om det blir dårlig stemning innad i familien.  Som en sier her bør man passe på at det er rettferdig i forhold til evt. andre søsken/arvinger. Man bør og bli enig om hvem som tar ansvaret dersom det skulle dukke opp noe uforutsett. Hva gjør dere om taket begynner å lekke dagen etter dere flytter inn?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut reglene for forkjøp. Er du heldig er det unntak for salg innad i familien. Det er ikke veldig uvanlig

Anonymkode: 74058...e3c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forkjøpsrett gjelder ikke ved salg til eierens ektefelle, barn, barnebarn eller foreldre, og heller ikke når salget er et ledd i skilsmisseoppgjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du har flere søsken, er det mest rettferdig å få flere salgstakster og dele slik man får en snittpris. Papir kan ordnes med hjelp av advokat, men jeg må innrømme jeg hadde aldri kjøpt et hus uten skikkelig gjennomgang fra takstmann, mao ikke bare fra en megler. 

Anonymkode: aee2e...293

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil kjøpe til takst.. Har en storesøster. Men forstår ikke dette med arv. Hvorfor er det urettferdig ovenfor henne hvis vinkjøler huset til takst? Jeg betaler jo for mine penger, men allikevel er det min arv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte huset til en nær slektning, uten noen innblandet. Resten av familien ble selvsagt informert og fikk tilbud om å kjøpe, men siden det kun var jeg som ville kjøpe var det greit.

Det eneste vi gjorde, var å få en takst på huset og en pris av slektningen. Veldig enkelt og greit.

Anonymkode: 9ea6c...c36

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting med arv å gjøre uansett. Om ta vil kjøpe huset til takst, så gjør hun det. Om hun får kjøpe det under takst så gjør hun det også.

om faren gir henne boligen 1 million under takst så har han likefullt lov til det. Om søsteren ikke er fornøyd med det er en helt annen ting. Javisst kunne man gitt ts huset en million under takst som forskudd på arv for å fått det rettferdig men det er det absolutt ingen krav til. 

Forskudd på arv misforstås ofte for det er ingen lover eller regler som krever dette. Når man lever så kan det fint kalles en gave. Når man dør derimot. Da er det arv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte huset til svigerfar. 

Fikk takst på huset (betalte mindre pga arv). Så hadde vi en advokat som ordnet alt med papirer. Wips

Anonymkode: 534d1...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok ikke til å gjøre noe som er urettferdig for min søster. Er faktisk hun som spurte om jeg ville kjøpe og. 

Tusen takk for svar, folkens :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi vil kjøpe til takst.. Har en storesøster. Men forstår ikke dette med arv. Hvorfor er det urettferdig ovenfor henne hvis vinkjøler huset til takst? Jeg betaler jo for mine penger, men allikevel er det min arv?

Hvis taksten er på 2 mill, markedsprisen på f.eks. 2,3 og du kjøper leiligheten for 1,5, så vil søsteren din kanskje føle seg snytt for differansen mellom det du kjøper for og taksten eller markedsprisen (delt på to). Mange mener at du dermed har fått masse arv du ikke har krav på. 

Dersom faren din ikke trenger pengene, så kan du f.eks. få hele boligen som forskudd på arv. Om boligen er taksert til 2 mill  og faren din har 2 mill på kontoen når han dør, så får søsteren din alt. Da har dere til sammen fått like mye. 

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen er at hun egentlig har krav på halvparten av boligens verdi i arv, den dagen faren deres dør. Hvis du kjøper nå til en fordelaktig pris, "stjeler" du på en måte eiendommen fra hennes arv. Hun arver altså ingenting når deres far dør.

Hva med moren deres? Du sier faren deres bor alene, men betyr det at han er skilt eller at moren deres er gått bort? Da sitter han i så fall på arv etter moren deres også, som søsteren din også blir snytt for om du kjøper.

Hvis faren din er skilt og det ikke ligger noen arv fra mor i boligen, så er det ingen lov som forbyr folk å selge eiendommen sin mens de lever til den prisen de vil. Men var jeg søsteren din ville jeg blitt rimelig forbanna. Hvor blir det av hennes arv liksom?

Anonymkode: 5549d...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet?

Du kan overdra huset for alt fra kr. 0 til det selger forlanger, uten budrunde og uten å legge eiendommen ut for salg, så lenge dette er innen familien. Snakk med boligbyggeleget eller forretningsfører. 

Anonymkode: cbc0d...b91

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har ingenting med forkjøpsrett å gjøre, heller ingenting med arvbå gjøre så lengde selger er ved sine fulle fem og ønsker å selge til et familiemedlem i rett oppad eller nedastigende rekke. Hvilket betyr barn, søsken foreldre. 

Dere kan bli enige om at du har fått en fordel og at når arbeoppgjøret etter din far skal gjøres opp så har denne fordelen blitt omgjort til kroner. Men det er ikke nødvendig, juridisk. Men det som kan være greit, er å få din søsters underskift på at hun godtar salgssummen dere blir enige om og at dette er eller ikke er noe som senere skal inn i arveoppgjøret når deres far dør. Akkurat der kan det være en fordel å betale de tusenlappene det koster å få en advokat til å lage et dokument på saken. Da sikrer du deg mot uenigheter når faren deres dør. Ved arveoppgjør kan mye som ellers er greit bli til store konflikter. 

Anonymkode: cbc0d...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mor har sin egen leilighet.. og såklart skal ikke min søster bli snytt på noen måte. Er hun som spurte om jeg (vi) ville kjøpe huset. For pappa må flytte, er for stort for han. Han er aleine. 

Jeg vil bare kjøpe barndomshuset og ikke lure noen. Jeg er svært lite opptatt av arv og kunne ikke brydd meg mindre om hun hadde fått mer enn meg, men tror nok mine foreldre deler 50/50. 

Jeg trodde ikke det var så styr for å kjøpe huset. Hvis det går for 1 million, og pappa får 1 million. Så har jo ikke han brukt noe penger på arv? Men hvis det lettere at det blir forskudd på arv så må de nå bare ordne det. Jeg ville bare ikke at huset skulle gått til noen andre.. men hvis taksten viser seg å feks være 2,5 mill så har ikke jeg sjans å kjøpe det.. men da kan han selge billigere til meg også ordne da mellomlegget som arv feks. 

Dette var komplisert greier🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, dette er ikke komplisert forutsatt at du har råd til å kjøpe huset til takst. For da kan dere holde hele arveproblematikken utenom.

Et lite tips: hvis mulig, be om takst eller prisantydning fra minst to stk, de vil antakelig anslå litt forskjellig. Muligens blir prisen midt i mellom det riktigste.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...