Gå til innhold

Sært å gå på opera forestilling alene? Og hva med dresskode?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har så innmari lyst til å se en opera forestilling, men har absolutt ingen jeg kan gå sammen med. Er det veldig sært å gå alene? Vil andre rundt meg på forestillingen reagere på det? Hva har man eventuelt på seg?

Anonymkode: 37761...f38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen vil reagere. Pent kledd (jobbtøy, ikke selskaps).

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor bry deg om hva andre tror om deg. Ta på deg en kjole, hvis du er kvinne, og gå på operaen. Tror nok ikke det ball-kleskode.

Gjest gjesteniluka
Skrevet (endret)

Vil tro det er mange som går alene på mange slike tilstelninger. Det er hverken sært eller unormalt.

Endret av Solsikk
Skrevet

Er det noen som merker det da? Om noen i det hele tatt ser du er alene, så tenker de gjerne at den du er med er på toalettet eller noe. Og de som faktisk syns det er en big deal at en person er alene på operaen må være en person så barnslig at det ikke er verdt å bry seg om hva den mener

Anonymkode: f23f4...5f7

Skrevet

Anbefaler deg å dra. Du kommer til å lære en del. Du er absolutt ikke den eneste som drar alene. Det er faktisk ganske vanskelig å se hvem som er alene også. Du står ikke ut i mengden. Folk er alt for opptatt med seg og sitt. 
Hvis du synes det er vanskelig å dra alene. Tenk slik "Det er bare én gang. Jeg dør ikke, så bare én gang". 
Dra, tro meg du blir glad for det etterpå. Så får du ta neste mulighet til å dra alene, når det kommer. Dra én gang, og se hvordan det går.

Noen tips. Før du drar, tenk på dette:
I tilfelle du kjenner du får litt panikk. Tenk ut en plan, en unnskyldning, en grunn til at nettopp du er alene.
Eksempel: Lat som at du venter på noen som er for sen. Fin og enkel plan!  
Når dere går inn, eller sitte inne i salen så følger ingen med på deg. De vet ikke om den du venter på kom eller ei.

Når du er der:
Tenk på planen når du får litt panikk eller synes det er ekkelt. Se mot døren. Se på mobil. Rett og slett lat som at du venter på noen. 
Enkelt og greit. Bruk unnskyldningen, planen, den fiktive grunnen til at du er alene. 
En slik plan er genial. Fordi du lyver til seg selv. Du blir roligere, og fremstår mye roligere. Best av alt, ingen panikk. Tenker du på det der og da så hjelper det! Høres idotisk ut nå, men tro meg. Det funker. Har reddet meg fra panikkangst på konserter, kafè eller kino. Hvor jeg har vært alene. 

Hvis du klarer det.
Løft nesen opp fra mobil og se deg rundt. Da ser du fort at ingen stirrer på deg. Ingen gir deg stygge blikk. Ingen bryr seg om at du er alene. :)

Jeg har sosial angst, og har brukt disse metodene. Vet det høres idiotisk ut, men det funker for meg. 
Nå kan jeg dra på kino uten å tenke på "Jeg er alene"-problemet. Nå er det bare det å gå ut døren som er problemet :fnise:
Det verste er tiden før det starter og under pauser. For da ser du alle som er sammen med noen. Også begynner du å tenke "herregud de tror jeg er taper, alle seg jeg er alene". Ren løgn, bare tull. De ser det ikke, de vet ikke om du er alene. Ikke bryr de seg heller, men det er hodet ditt som tuller med deg.
Oppfører du deg som om du er nervøs, ja da kan de legge merke til det. Så bruk planen, tenk/lat som at du venter på noen. Enkelt og greit.
Det er flere ting du kan gjøre for å unngå å tenke på at du alene.
- Gå ut for å lufte deg.
- Gå på do, bare for å ha noe å gjøre
- Sitte å se på folk. Det er morsommere enn man tror :P 
- Spille spill på mobil, surfe på nett, bruk mobil. - jeg prøver å unngå det, fordi det er min måte å beskytte meg selv mot angsten. Jeg er ute for å utfordre angsten, ikke stenge den ute. Men du kan bruke den. Funker fjell. Men anbefaler deg i det minste å se opp i 5 minutter. For å se at ingen stirrer! For da blir det ikke skummelt neste gang.

Så dra. Du kommer til å angre på at du ikke dro. Men du kommer ikke til å angre på at du faktisk dro. 

Anonymkode: 8ddae...21a

• Liker 1
Skrevet

Man kan ikke bruke mobil i Operaen. :sjokk: Det er ekstremt forstyrrende for alle rundt. Det samme på kino. 

Det er for øvrig helt vanlig å gå i Operaen, teateret etc alene, mange kulturinteresserte gjør det stadig vekk. Du trenger absolutt ikke pynte deg. 

Anonymkode: b48a2...fbb

Skrevet

Operaen er fantastisk, gå alene, ikke unnskyld deg og ha det fantastisk. Så lenge du kler deg pent står du ganske fritt føler jeg.

Det er forskjell på hvilken kveld og forestilling du skal på. Personlig liker jeg å pynte meg, og er gjerne litt mer pyntet enn hva medgjester er. Det er bare ikke så ofte jeg får gå på eventer hvor jeg føler jeg kan pynte meg og ta på heels, så jeg bare utnytter anledningen til å kose meg med å være fin. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke bruke mobil i Operaen. :sjokk: Det er ekstremt forstyrrende for alle rundt. Det samme på kino. 

Anonymkode: b48a2...fbb

Jeg går ut ifra at han/hun mente før eller etter, ikke under selve forestillingen.

Jeg støtter også forslaget om å fortelle deg selv, hvis du begynner å kjenne på angst e.l., at du venter på noen. Eller at den du er sammen med er på do. Jeg bruker alltid det trikset selv hvis jeg er alene og begynner å føle meg "dum" for at jeg er alene. Jeg er 99 % sikker på at ingen merker at jeg er alene. Faktisk så tror jeg ingen gidder å sitte å følge med på hva jeg driver med, for så spesiell er jeg ikke. :P Men hvis de negative tankene likevel tar overhånd, sett opp et lite skuespill for deg selv og eventuelt andre. Se på mobilen din, lat som om du tekster noen. Se mot døra, eller mot toalettet. Du venter bare på den du er sammen med. Du er ikke alene. Den du venter på kommer snart. Og hvis noen av en eller annen grunn likevel skulle sitte å følge med på deg, kommer du til å forsvinne inn i folkemengden veldig fort. Eller kanskje tror folk at du er sammen med de som sitter ved siden av deg? At du bare ikke snakker så mye?

Jeg synes du bør dra, for jeg tror du kommer til å synes det var en veldig fin opplevelse. Du kommer nok heller til å angre for at du ikke dro. :) 

Anonymkode: 98f1c...5a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...