Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal studere til neste år, og lurer på om Oslo passer for meg (som er introvert). Jeg drikker ikke, røyker ikke, liker å gjøre andre ting enn festing. Hadde Oslo passet eller bør jeg se etter en annen by å studere i?

Anonymkode: f33d0...935

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oslo er perfekt for introverte. 

Ingen legger seg opp i hva du gjør og lar deg være i fred. 

Det er deilig å kunne gå ute på gata med store menneskemengder rundt seg og likevel føle seg helt alene.

Anonymkode: 83fc9...527

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, vi er nordmenn i Oslo også :) Trives godt som introvert i Oslo.

Anonymkode: 3fcd1...40a

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oslo er perfekt for introverte. 

Ingen legger seg opp i hva du gjør og lar deg være i fred. 

Det er deilig å kunne gå ute på gata med store menneskemengder rundt seg og likevel føle seg helt alene.

Anonymkode: 83fc9...527

Signerer denne. Du kommer til å ha det fantastisk i Oslo. Mye å gjøre også. Dra på kino alene, konserter, gå i marka, debatter, sitte på en benk og se på rare mennesker. Dette kan man så klart gjøre i de andre byene i Norge, men i Oslo er det enkelt hvis du vil være alene.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det som er så fint med en en større by som Oslo er at man blir litt mer usynlig i folkemengden. Folk legger seg mer opp i hva du gjør og stiller forventninger til deg som enkeltindivid i bygder enn i slike byer. I Oslo kan du gå ut en tur og gjøre diverse ærend uten å se de samme menneskene igjen (eller i hvertfall huske at du har sett de). 

Anonymkode: dc61c...52b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Passer veldig godt for introverte

Anonymkode: 3cacd...a34

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Passer veldig bra! Mange ulike tilbud og muligheter både med og uten andre mennesker. Liker du å se film så finnes det ikke noe bedre sted en Oslo å gå på kino alene.

Anonymkode: ed2d2...c39

AnonymBruker
Skrevet

Tja, interessant spørsmål. Jeg er introvert og hadde mer mye mer sosialt liv i Bergen, som jeg likte. I Oslo må man kanskje gå mer inn for å bli kjent med folk. Selv om jeg trives med å være aleine så ønsker jeg ikke å ikke ha noen venner heller. Så ja.. Oslo er en kaldere by enn de fleste i min menig. Men det finnes hyggelige folk der du må bare finne dem.

Anonymkode: 6d7b7...a4c

Skrevet

Enig med de over, men synes det var vanskelig å få seg et nettverk der kontra f.eks. Trondheim. Virker litt som at mange i Oslo har nok med seg selv og sine, man forsvinner litt i mengden som ny. Innser at jeg nok var veldig uheldig, men ble ikke noen suksesshistorie for min del - har flere venner som har opplevd det samme.

Skrevet
10 timer siden, Mayana skrev:

Oslo passer for de aller fleste.

Vel, bønder i byen reiser fort hjem til gården.

Oslo er såpass liten at det er mye stirring/glaning.

Anonymkode: 108fd...481

Skrevet

Jeg er veldig introvert og jeg synes Oslo er slitsomt. Nja, du kan være alene i folkemassene, men er du til fots i Oslo, så kommer det tiggere på deg over alt hver eneste dag. Ikke bare tiggere, men diverse salgsfolk, som skal ha deg til å bli medlem i Redd Barna etc, eller få deg over på en eller annen mobilløsning. Finner du en park å sitte på en benk i, så har du kjapt en alkoholiker som drikker, sittende i nærheten. Eller en uteligger/tigger som sover på benken ved siden av.  Ingen kjenner parkene så godt som dem. Oslo er i tillegg en by der alt er oppover(nedover)bakker, så det er en slitsom by å gå eller sykle i. 

Hvis du er student, så har du kanskje ikke så mye penger heller, dermed har man ikke råd til å oppleve så mye av kulturtilbudene i Oslo. Hvor hyggelig Oslo er tror jeg kommer mye an på hva slags komfort man er vant til eller ønsker seg og hvor godt man bor. 

Anonymkode: 916b2...c27

Skrevet

Mange gode poenger over her. Med engang tenkte jeg nei. Som introvert selv så suges all energien min ut av meg bare jeg går av toget på Oslo S. Men det er jo lettere å være anonym der👍

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, bønder i byen reiser fort hjem til gården.

Oslo er såpass liten at det er mye stirring/glaning.

Anonymkode: 108fd...481

Jeg har bodd der i flere år så tror jeg vet hva jeg snakker om.

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Passer veldig bra! Mange ulike tilbud og muligheter både med og uten andre mennesker. Liker du å se film så finnes det ikke noe bedre sted en Oslo å gå på kino alene.

Anonymkode: ed2d2...c39

I tillegg kan man se film på Cinemateket til veldig lite penger. 

Skrevet

Jeg synes du stiller et spørsmål som er vanskelig å svare på uten mer informasjon.

Hvis du har studert tidligere så vet du sikkert at de aller fleste studentbyer har mange opplegg knyttet rundt fest og alkohol - Oslo inkludert. Men avholdsmiljøene er jo også større i Oslo enn mange andre steder fordi det er flere studenter og dermed flere ulike miljøer.

Da jeg gikk på høyskole i distriktet var det i større grad et felles miljø. Dette var positivt fordi det var enklere å bli kjent med "alle", men samtidig negativt for de som lette etter alternative miljøer.

I Oslo er det nok litt lettere å havne utenfor sosialt hvis man ikke gjør en innsats selv, men samtidig så er det mye mer å velge i dersom man er tøff nok til å drive litt oppsøkende virksomhet.

En generell fordel med Oslo er at det er lett å være anonym her. Jeg er ikke introvert, men jeg kan få litt sosial angst i situasjoner der jeg føler at jeg blir gjenkjent hvis jeg f.eks. handler på samme butikk og går på samme cafe med bekjente bak disken osv. Oslo er det perfekte stedet hvis man liker å kunne gli inn i mengden uten å bli lagt merke til.

Det som er negativt med Oslo er at det er en stor by geografisk sett. Da jeg bodde på bygda var det lettere å få vært sosial fordi alle gikk på samme treningssenter osv. Slik at der var lett å avtale ting, mens i Oslo må man avtale mer for å få gjort ting sammen.

Anonymkode: cde75...f9c

Skrevet

Eller mener du kanskje om oslo passer for innadvendte?

Oslo passer nå helt fint for alle mulige mennesketyper. Du deltar på akkurat det du vil, og det er hauger med muligheter. Leter du så finner du det miljøet du passer best i :)

Skrevet

Er man introvert, sånn skikkelig introvert, så er byer helt drepen. Det handler ikke om å "være alene i en masse med mennesker". Det handler om at man ikke orker mennesker rundt seg generelt. Som introvert så er Oslo rett og slett en plage, jeg er så sliten etter et par tre timer i Oslo at jeg må vekk, må sitte i bilen en stund for å hente meg inn. Introverte som meg blir tappet av folkemengder, de suger energi ut av meg. Spiller ingen rolle om jeg kjenner de eller ei, det er selve folkemassen som er plagsom. Jeg holdt ut i tre måneder i Oslo, så flytta jeg langt til skogs igjen. Det var helt jævlig i byen. Fikk aldri være alene jo! 

Skrevet

Jeg har ikke bodd i Oslo,men elsker å bo i by og jeg er ganske så introvert. Liker ikke å bo på bygda. Der treffer man konstant noen man kjenner eller som vet hvem du er, og det er ikke alltid jeg har lyst til det. Noen ganger vil jeg bare være i fred,men det å bo i en stor by kan også har sine mindre gode sider. Noen steder er det vanskelig å komme inn på folk,og det kan bli ensomt. Men samtidig så har jeg opplevd den ensomheten da jeg bodde på bygda også. Der følte jeg meg også veldig synlig om jeg gikk et sted alene mens i en by er det gjerne ikke et stort problem å gå kino,kafe eller noe annet alene.

Pluss at jeg liker at det skjer litt i nærområdet. Eneste jeg savner litt er å være "alene" i naturen,og at det er enklere tilgang til natur. Men alt i alt så trives jeg best i byen.

Skrevet

Hvis du liker å være alene er Oslo perfekt. Jo, flere folk, jo mer ensomhet. Så fordel å like være alene der, ja. 

Anonymkode: 719d6...210

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...