Gå til innhold

Ny valp, sjalu voksen hund?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk for en uker siden en tispe valp. Har fra før en voksen hannhund.  Første dagen var han veldig forelsket i hu, og hu likte han godt. Dag nr 2 så ville hu opp i senga hans mens han lå der og da knurrer han. Neste gang hun gikk forbi senga så "tok" han hu. Han bet ikke, men satte hu på plass. Etter det har det vært flere episoder hvor han plutselig klikker. Han biter ikke, men sier i fra veldig tydelig men problemet er at hun ikke gjør noe galt. Hun har nå fått en "unnskyld at jeg eksisterer" oppførsel og jeg skiller de nesten hele tiden. De går fint løse sammen frem til han plutselig klikker..  Hadde jo håpet på at de fikk selskap i hverandre  jeg kan ikke ha to hunder som ikke går sammen liksom..  Vet ikke hvorfor han reagerer sånn, en ting er hvis hun gjorde noe galt men hun bare går forbi eller drikker vann også blir han sur.   Han vet han gjør noe galt for han går i buret med en gang (som er "skammehjørnet" hans. 

Nå er hun mye i valpegrind, han er der når hun er løs og når jeg kan passe på så er de løse sammen. Men hun kan jo ikke være i valpegrind hele livet da..  

Anonymkode: d6c0d...92b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han hunden har forresten veldig høy hale når han synes hu er teit. 

AnonymBruker
Skrevet

Slutt å skille dem. Eldstehunden vil ikke gi seg før de to har fått satt rangordningen i den lille flokken deres. 

Anonymkode: 56059...0f1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å skille dem. Eldstehunden vil ikke gi seg før de to har fått satt rangordningen i den lille flokken deres. 

Men jeg må da skjerme den lille når han korrigerer og skremmer hu uten grunn? Hun er fire gammel liksom, bare babyen. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor stor type hund blir denne valpen?

Anonymkode: 6e9fb...f1e

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor stor type hund blir denne valpen?

Begge to er samme rase. Så hun blir litt mindre. Hvordan det? 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjære vene. Det er da ingen rangordning mellom en voksen hund og en valp! Kun med bittelitt kunnskap om hund (og ulv) så vet man det.

Til TS: hvordan var den voksne hunden med valper tidligere?

• Liker 2
Skrevet

Etter min erfaring, skill de fram til valpen er ca 6-7mnd gammel. Har hatt samme problem. Bare la den eldste hunden få lukta av valpen, la de bli litt kjent. Litt forsiktig i starten, dette gikk fint med meg. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begge to er samme rase. Så hun blir litt mindre. Hvordan det? 

Så begge ligger på likt med størrelse når de er voksne?

Skrevet
8 timer siden, Portvinpiken skrev:

Kjære vene. Det er da ingen rangordning mellom en voksen hund og en valp! Kun med bittelitt kunnskap om hund (og ulv) så vet man det.

Til TS: hvordan var den voksne hunden med valper tidligere?

Han har ikke møtt mange valper, men går fint med unghund tispe og voksne tisper. Men har jo ikke bodd med de, bare møtt de noen timer. 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så begge ligger på likt med størrelse når de er voksne?

Ja, som sagt er det samme rase.  Men som alle raser så blir tisper litt mindre enn hannhunder. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han har ikke møtt mange valper, men går fint med unghund tispe og voksne tisper. Men har jo ikke bodd med de, bare møtt de noen timer. 

Ja, som sagt er det samme rase.  Men som alle raser så blir tisper litt mindre enn hannhunder. 

Ja ok. For det er mange voksne hunder som ikke er så begeistret for unge valper og reagerer på måten du beskrver.

Skrevet

Du sier at hun ikke gjør noe galt, men i hans øyne gjør hun jo åpenbart noe han ikke liker, og han prøver å oppdra henne. Og det må da være greit, valper er dødsirriterende og trenger korreks. Så lenge han ikke biter/skader henne ser jeg i utgangspunktet ingen grunn til å holde dem adskilt. Du bør selvsagt gå en del turer/trene med dem hver for seg, så de begge får kvalitetstid med deg, men at en voksen hund korrigerer en valp er helt normalt. 

Anonymkode: 75fb3...69c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...