AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #1 Skrevet 9. januar 2017 Jeg er eneste arving etter min bror, og har da arvet en leilighet. Jeg er ganske ung, og har ingen erfaringer med dette fra før av. Mora vår lever ikke lenger, og far er bare stefaren vår. Hvordan er dette i forhold til banken? Regner med at boligen var belånt, og ikke nedbetalt da broren min hadde vært veldig syk de siste årene. Føler det er så mye å ta tak i å tenke på, og har såvidt kommet over begravelsen. Det finnes ikke noen testamente. Anonymkode: 8fd07...01d
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #2 Skrevet 9. januar 2017 Som eneste arving skal du få utstedt en skifteattest. Den gir deg myndighet til fullmakt - det vil si kontakte bank o.l på din brors vegne. Start der Anonymkode: 4c509...d73
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #3 Skrevet 9. januar 2017 Du bør søke advokathjelp dersom du ikke har noen andre som kan hjelpe deg. Tingretten skal utstede diverse papirer. Du bør få undersøkt om der er noen forsikringer som utbetaler noe etter din bror og hva han har av utestående regninger. Kontakter du advokat, så kan det utstedes proklama slik at du ikke plutselig får krav på ting du ikke visste om. Du kan og få boet skiftet oftentlig. Det vil koste deg ganske mye, minimum 50 000. En privat advokat kan komme til å koste deg langt mindre dersom boet er enkelt å skifte og du får god veiledning i hva du kan gjøre selv. Dødsfall er aldri enkelt, verken menneskelig, følelsesmessig eller materielt. Anonymkode: 00369...bf5 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #4 Skrevet 9. januar 2017 Takk for svar. Jeg har liksom ikke rukket å tenke så mye på det. Men nå må jeg visst i følge venner. Jeg vet ikke en gang om jeg har råd til advokat, det er så innmari dyrt har jeg hørt. Jeg er bare student og veldig utafor akkurat nå.. Hva betyr det å få boet skiftet offentlig? Arver jeg lånet hans i banken og regningene? huff, er så trist. Anonymkode: 8fd07...01d
Testosteron Skrevet 9. januar 2017 #5 Skrevet 9. januar 2017 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva betyr det å få boet skiftet offentlig? Arver jeg lånet hans i banken og regningene? Anonymkode: 8fd07...01d "Boet" er alle eiendelene og gjelden til broren din. "Skifte" betyr deling av eiendelene mellom kreditorene og arvingene. At boet blir "offentlig skiftet" betyr at det er tingretten som har ansvaret for delingen. Alternativet til offentlig skifte er privat skifte. Det vil si at arvingene selv sørger for delingen. Lånet i banken og regningene går ikke uten videre over på deg, men arven er nettoformuen til broren din. Det vil si eiendelene minus gjelden. Hvis du vil sørge for delingen selv, så må du skrive under på et skjema om gjeldsovertagelse. Gjeldsovertagelse er ikke nødvendig ved offentlig skifte, for da sørger den advokaten tingretten har oppnevnt for å gjøre alt det praktiske arbeidet med delingen for at gjelden blir betalt og at du får utbetalt nettoen. Endret 9. januar 2017 av Testosteron
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #6 Skrevet 9. januar 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Jeg har liksom ikke rukket å tenke så mye på det. Men nå må jeg visst i følge venner. Jeg vet ikke en gang om jeg har råd til advokat, det er så innmari dyrt har jeg hørt. Jeg er bare student og veldig utafor akkurat nå.. Hva betyr det å få boet skiftet offentlig? Arver jeg lånet hans i banken og regningene? huff, er så trist. Anonymkode: 8fd07...01d Søk kyndig hjelp. Han kan ha hatt gjeldsforsikring etc. Anonymkode: e7aba...3ba
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #7 Skrevet 9. januar 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Jeg har liksom ikke rukket å tenke så mye på det. Men nå må jeg visst i følge venner. Jeg vet ikke en gang om jeg har råd til advokat, det er så innmari dyrt har jeg hørt. Jeg er bare student og veldig utafor akkurat nå.. Hva betyr det å få boet skiftet offentlig? Arver jeg lånet hans i banken og regningene? huff, er så trist. Anonymkode: 8fd07...01d Jeg var i en situasjon som var ganske lik din og jeg kontaktet skifteretten og fikk all den veiledning og råd jeg trengte. Hadde ikke behov for egen advokat i tillegg. Begynn hos skifteretten du og se an behovene for advokat underveis. Anonymkode: c4f3d...324 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå