AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #1 Skrevet 9. januar 2017 Jeg er eneste arving etter min bror, og har da arvet en leilighet. Jeg er ganske ung, og har ingen erfaringer med dette fra før av. Mora vår lever ikke lenger, og far er bare stefaren vår. Hvordan er dette i forhold til banken? Regner med at boligen var belånt, og ikke nedbetalt da broren min hadde vært veldig syk de siste årene. Føler det er så mye å ta tak i å tenke på, og har såvidt kommet over begravelsen. Det finnes ikke noen testamente. Anonymkode: c8110...d94
Ny Bruker Skrevet 9. januar 2017 #2 Skrevet 9. januar 2017 Ta kontakt med en advokat. Var broren din gift? Samboer som deltok på nedbetalingen? Har du økonomi til å ta over lånet? Kan hende du må selge boligen og heller arve overskuddet fra salget.
ekkoet Skrevet 10. januar 2017 #3 Skrevet 10. januar 2017 Er en bank her som har en oversikt over hva du bør gjøre: https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/tema/dodsbo.html Kort oppsummert, ta kontakt med tingretten og få oversikt over situasjonen. Er du helt "lost" kan nok noen her hjelpe deg videre, enten om det er å gi råd eller be deg søke råd hos en advokat eller tilsvarende. (Merk at artikkelen er skrevet litt opp mot at avdøde var kunde i denne banken, men det samme vil jo gjelde for andre banker)
Akay Skrevet 10. januar 2017 #4 Skrevet 10. januar 2017 Ikke godta et privat skifte før du får litt oversikt over midler i boet. Jeg har nettopp vært gjennom hele den suppa der selv så om du trenger noe bistand så send en privat melding så kan jeg prøve å hjelpe deg litt på vei
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #5 Skrevet 11. januar 2017 Hvis leiligheten er belånt, arver du ikke leiligheten med gjelden !! Om du ikke har råd eller lyst til å påta deg dette, og leiligheten evnt ikke kan selges for å dekke minst utestående gjeld, er et alternativ å rett og slett si ifra deg arven. Ta kontakt med noen som kan dette, før du setter deg i et uføre du vil problemer med å komme ut av. Anonymkode: 5511a...964
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #6 Skrevet 12. januar 2017 På 1/10/2017 den 10.30, Akay skrev: Ikke godta et privat skifte før du får litt oversikt over midler i boet. Jeg har nettopp vært gjennom hele den suppa der selv så om du trenger noe bistand så send en privat melding så kan jeg prøve å hjelpe deg litt på vei Enig med denne. Vet du lite om din brors økonomiske situasjon, så ikke signer for privat skifte. Da arvet du gjelda hans og, uansett hvor stor den er. Du bør være 100% sikker på at han hadde ingen annen gjeld enn ev boliglån, som egentlig er den enkleste lånet. Forbrukslån, privatlån osv. Anonymkode: 42f74...5e6
Illuminatum Skrevet 12. januar 2017 #7 Skrevet 12. januar 2017 På 9.1.2017 den 20.12, AnonymBruker skrev: Jeg er eneste arving etter min bror, og har da arvet en leilighet. Jeg er ganske ung, og har ingen erfaringer med dette fra før av. Mora vår lever ikke lenger, og far er bare stefaren vår. Hvordan er dette i forhold til banken? Regner med at boligen var belånt, og ikke nedbetalt da broren min hadde vært veldig syk de siste årene. Føler det er så mye å ta tak i å tenke på, og har såvidt kommet over begravelsen. Det finnes ikke noen testamente. Anonymkode: c8110...d94 Du og broren din har vel også biologisk far? I så fall er vel han arving? Men snakk med Tingretten og få en formuesfullmakt der
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå