Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mangler til sammen 13 fag for å få generell studiekompetanse, og vurderer nå om jeg skal satse på å ta alle fagene som privatist med eksamen nå til våren. Det vil si at jeg har mellom 4 og 5 mnd på å komme gjennom pensum før eksamen. Er det noe håp for meg å klare det? Jeg har ikke noe mål om å få toppkarakterer, men bare det å stå i alle fag og dermed få studiekompetansen i boks er det som er viktig for meg.

Jeg jobber ikke pr. dags dato, så har mulighet til å lese til eksamen på fulltid, er også villig til å ofre helgene og det sosiale livet mitt disse mnd, for å klare det.

Fagene det er snakk om er:

Gym vg2

Gym vg3

Naturfag

Matte 2py (yrkesfag)

Engelsk muntlig

Engelsk skriftlig

Norsk hovedmål

Norsk sidemål (nynorsk)

Norsk skriftlig

Samfunnsfag

Sosialkunnskap

Sosiologi og sosialantropologi

Historie

Så er det noe håp for å klare det? Eller burde jeg heller ta det over 1 år eller mer? Jeg er 32 år, og har et stort ønske om å kunne å begynne å studere nå til høsten, hvis ikke så må jeg vente til høsten 2018. Begynner å føle meg gammel, så vil helst begynne å studere i år, i stedet for å vente enda ett år.

Anonymkode: 0e899...19c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Blir dyrt da

Anonymkode: ae70d...0c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke alle de fagene om du kan dokumentere 5 år jobb/utdanning. Les 23/5 regelen

Anonymkode: e027b...ab7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bestemte meg i slutten av august for å skippe tredjeåret. Måtte derfor ta et tilsvarende løp, men jeg hadde 10 eksamener i løpet av to uker i desember, altså leste jeg omlag 3 måneder. I tillegg jobbet jeg masse overtid på jobben det tidsrommet.

Det går fint hvis du er kjapp i hodet og strukturert. Jeg leste målrettet mot læringsmålene i faget, endte med kun femmere og seksere.

Anonymkode: ac7de...7c4

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bestemte meg i slutten av august for å skippe tredjeåret. Måtte derfor ta et tilsvarende løp, men jeg hadde 10 eksamener i løpet av to uker i desember, altså leste jeg omlag 3 måneder. I tillegg jobbet jeg masse overtid på jobben det tidsrommet.

Det går fint hvis du er kjapp i hodet og strukturert. Jeg leste målrettet mot læringsmålene i faget, endte med kun femmere og seksere.

PS: Jeg hadde altså fulltidsjobb fra 1. september til første uka i desember (fikk jobb på en fabrikk) og jobbet også enkelte helger i en annen jobb.

Poenget mitt er at du ikke trenger å bruke så voldsomt med tid hvis du fokuserer på hva du skal kunne etterpå i stedet for å bare lese og pugge målløst. :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er unødvendig med så mange eksamener. Du trenger 6 fag i 23/5 regelen, og det blir 9 eksamener. Ikke kast bort tid og penger. 

Anonymkode: 9706b...05c

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste som kan hindre deg er om du får eksamen på samme dag i noen av fagene dine, men det skal noe til at du er så uheldig. Vær klar over at kroppsøving og naturfag er muntlig-praktiske eksamener. Det er for øvrig nok med kroppsøving VG3, så du trenger ikke 2 eksamener i dette :) 

Anonymkode: e2733...dc8

• Liker 1
Skrevet

Alt er mulig om du er motivert og har selvdisiplin :) Men det blir dyrt og travelt..

Skrevet

Alt dette er jo ting du bør kunne endel om som voksen. Så å få middels karakterer i dem bør være fult overkommelig, med mindre du sliter med noe. Dediker livet ditt til dette noen mindre nå (sjekk selvfølgelig ut hva du må ta først). Går det bra som jeg tror det gjør er du klar for en velfortjent sommerferie og studiestart i august. Er det uoverkommelig er studier kanskje ikke det rette. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har vgs, så kan du få gratis studiekompetanse gjennom NAV/kommunen og hvis du kan dokumentere 5 års praksis, barneomsorg kommer kanskje også under praksis? Husker ikke helt, står sikker i linkene postet over. Slik nevnt over, så kommer du inn under 23/5 regelen. https://utdanning.no/tema/hjelp_og_veiledning/videregaende_som_voksen 

Anonymkode: d121d...33d

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke har vgs, så kan du få gratis studiekompetanse gjennom NAV/kommunen og hvis du kan dokumentere 5 års praksis, barneomsorg kommer kanskje også under praksis? Husker ikke helt, står sikker i linkene postet over. Slik nevnt over, så kommer du inn under 23/5 regelen. https://utdanning.no/tema/hjelp_og_veiledning/videregaende_som_voksen 

Anonymkode: d121d...33d

Gjennom NAV/kommunen??? Hahaha :P

Anonymkode: 91b0d...5c3

Skrevet

TS her!

Tusen takk for svar alle sammen! :)

Jeg har bodd mange år i utlandet - akkurat flyttet tilbake til Norge, så kommer dessverre ikke inn under 23/5 regelen, så jeg må nok ta alle 13 fagene uansett. Blir dyrt som noen kommenterte - rundt 13500kr, men tenker at det er verdt det i lengden. Har bestemt meg for å ta alle eksamene nå til våren, og starter med lesingen i morgen. Blir nok tøft, men SKAL klare det! Ble veldig motivert av svarene fra dere. :)

• Liker 2
Skrevet

Gym er det bare ett eksamen av, ikke noe sånn vg2 og vg3. Historie er et fag som går egentlig over 2 skoleår, samt norskfagene går i utgangspunktet over 3 skoleår. Det blir intenst, så kan anbefale deg å ta de to fagene på steder som sonans hvis de tilbyr fagene i halvårskurs. Lykke til :)

Anonymkode: 0399c...055

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gym er det bare ett eksamen av, ikke noe sånn vg2 og vg3. Historie er et fag som går egentlig over 2 skoleår, samt norskfagene går i utgangspunktet over 3 skoleår. Det blir intenst, så kan anbefale deg å ta de to fagene på steder som sonans hvis de tilbyr fagene i halvårskurs. Lykke til :)

Anonymkode: 0399c...055

Ang gym så hadde jeg det i vg1 og vg2, men jeg fikk veldig dårlig karakter i andre året på vgs, så derfor vil jeg forbedre den karakteren. Det er jo gym i vg3 påbygging, så stemmer det ikke at jeg må ta gym både for vg2 og vg3? Har sett på Privatistweb, og der kan man melde seg opp i gym både for Vg2 og Vg3. Må man ikke ha gym i alle tre årene på vgs, for å få godkjent vitnemål?

Jeg har gått yrkesfag tidligere, så jeg skal ta påbyggingsfagene, to programfag + noen andre fag fra vg2. Så når det gjelder historie så trenger jeg kun historie for påbygging for å få generell studiekompetanse, og det er et fag som går over ett år, hvis jeg ikke tar helt feil? Norsk har jeg tatt på vg1 og vg2, så det er kun vg3 påbygging jeg må ta, så tror det er mindre omfattende enn hvis jeg måtte tatt faget for alle tre årene.

Skrevet

Ta kontakt med den VGS du sist gikk på, og be om å få snakke med rådgiver.  

Anonymkode: ac2cb...66a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...