Duftavsommerregn Skrevet 9. januar 2017 #1 Skrevet 9. januar 2017 (endret) Da har jeg fått nok er ca 190 høy og 113 kilo. Dette må jeg ta tak, komme meg ned i vekt og trene mer før livsstilsykdommene kommer på løpende bånd. Gidder ikke diskutere noen slankekurer, det jeg har oppgitt nå er vekten min idag, var noen kilo tyngre før jul, og har allerede gått ned noen kilo, men er idag 113 kilo på strømpelesten, inklusive sexy boxer Som sagt slankekurer er uaktuelt, jeg har lest litt rundt og har hatt mange år der jeg trente godt og var bortimot normalvektig. Men et er jo "one millions years ago" som Adele sier det. Jeg har da en mulighet igjen når slankeoperasjoner er luket vekk. Ikke spise mer en jeg forbrenner, uansett! Altså ikke flere kalorier inn enn ut, er prinsippet jeg skal prøve meg på. Gir meg selv et år, og målet er å komme under 100 kilo til sommeren (juni), tar det dit i første omgang, men kanskje klare 90 kilo om et år ? Og dermed en slags idealvekt. Det kan jo gå, men det store problemet er å holde vekta om jeg lykkes, men det tar jeg når den tid kommer. Skal spise bortimot normal, variert og sunt, men begrense mengdene slik at det ikke kommer mer kalorier inn enn jeg forbruker. Utstyr som skal brukes: 1 stk kjøkkenvekt, et stk badevekt, et stk fitbit treningsarmbånd, og appen myfitnespal som jeg logger sånn ca kalori inntak hver dag. For det er så lett å underrapportere dette i sitt eget hode, og spise mer en man faktisk tro man gjør. I tillegg så er det jo normalt treningsutstyr til løping og gåturer( starter der tror jeg) Men dette er jo for å holde meg litt i form, ikke primært for å brenne masse kalorier. For det er prinsippet ikke flere kalorier inn enn jeg bruker i løpet av en dag som er hovedslagplanen. Kjenner jeg mitt eget svake tungsinn rett så ender det sikkert med en sprekk og av til, liker å ta en dram i helgene av og til, og det skal jeg unne meg om vekta går ned, om ikke så blir det strafferunder Har dere gode råd, kom gjerne inn med de. Men ikke kom med slankekurer, det er totalt uaktuelt. Har prøvd det mange ganger før, og det er bortkastet tid for meg. Kaller ikke dette en slankekur, vil heller kalle det en livsstilsomlegging, eller et seriøst forsøk på akkurat dette. Nyttårsforsett er det heller ikke fordi jeg startet dette tidlig i desember, men ønsker å strukturere det mer nå, og sette noen mål. Tryner jeg er det bare å begrave tråden PS er middelaldrende mitt i 40 åra, og setter grensen på 2100 kalorier pr dag som jeg skal ta inn, dette er det treningsappen som regnet ut på bakgrunn av mine opplysninger. Endret 9. januar 2017 av Duftavsommerregn
Leo Skrevet 9. januar 2017 #2 Skrevet 9. januar 2017 Jeg har en mann som har omtrent de samme målene som deg både fysisk og med tanke på å gå ned i vekt. Han har allerede gått ned ca. 15 kilo ved å gjøre det slik du beskriver. Og "en dram" og noen pils i helgene går visst helt fint! Noen burgere og en og annen sjokolade har det visst også blitt... Det beste rådet er vel å styre unna, eller i hvert fall være forsiktig med, ting som gir veldig mye kalorier selv om man spiser forholdsvis små mengder. Altså potetgull, majones, olje osv. En annen ting jeg vet fungerer for ham er å alltid ha forholdsvis sunn mat tilgjengelig slik at han unngår å hive innpå en pølse på nærmeste bensinstasjon fordi han har glemt å spise frokost. I bilen har han derfor knekkebrød og noen pakker med holdbart pålegg. F.eks. porsjonsbokser med laks, makrell i tomat, leverpostei etc. Ikke gourmetmat akkurat, men mye bedre enn grillpølse i brød med rekesalat og en Cola! Lykke til! 2
Pringle Skrevet 9. januar 2017 #3 Skrevet 9. januar 2017 23 kilo kan du fint klare på et år. Du burde tenke på "etterpå" allerede nå, nettopp fordi det store problemet ikke er å gå ned, men å holde vekta etterpå. Du behøver ikke spise noe spesielt eller kutte ut noe spesielt, bare pass på at du holder deg til passe kaloriinntak. Du vil selv oppdage hva som funker (som gjør at du føler deg opplagt, fornøyd og passe mett) og hva som ikke fungerer (det motsatte). Vær dog oppmerksom på at det vil ta litt tid å merke effekten av alt du gjør, både lure og mindre lure ting. Så ikke finn på noe du vet er kjempeulurt. Mosjon er bra. Tren hvis du har lyst, men ikke ødelegg deg i forsøk på å overgå deg selv. Et siste tips vil være å droppe tanken på unning og straff. Du skal bare spise det du trenger, og det du trenger, trenger du. Det er fullt mulig å ha det bra "selv om" du jobber med å forbedre helsa. God helse føles bra. Mat er ment å skulle smake godt. 2
Leo Skrevet 9. januar 2017 #4 Skrevet 9. januar 2017 29 minutter siden, Pringle skrev: God helse føles bra. Mat er ment å skulle smake godt. Akkurat dette er veldig viktig synes jeg! Behovet for mat er helt grunnleggende og, satt på spissen, skulle sitte å knaske salatblader når man egentlig hater salat blir bare tull. Og så har vi alle dager da vi trenger mer mat og føler oss ekstra sultne. Ikke se på det som en "sprekk", men spis sunn mat til du føler deg mett og så kan du heller når du, som alle andre, har dager med mindre matlyst bare spise mindre. Du MÅ ikke spise 2.100 kalorier hver dag 2
Duftavsommerregn Skrevet 9. januar 2017 Forfatter #5 Skrevet 9. januar 2017 1 time siden, Leo skrev: Akkurat dette er veldig viktig synes jeg! Behovet for mat er helt grunnleggende og, satt på spissen, skulle sitte å knaske salatblader når man egentlig hater salat blir bare tull. Og så har vi alle dager da vi trenger mer mat og føler oss ekstra sultne. Ikke se på det som en "sprekk", men spis sunn mat til du føler deg mett og så kan du heller når du, som alle andre, har dager med mindre matlyst bare spise mindre. Du MÅ ikke spise 2.100 kalorier hver dag Jeg skal ikke spise ting jeg ikke liker bare fordi det er sunt Men liker masse forskjellig mat som faktisk er sunt og variert, derfor er kaloritellingen viktig i begynnelsen her, fordi jeg fikk sjokk første gangen jeg brukte dette, hadde aldri trodd at det man har i seg inneholder så mange kalorier. Jeg har alltid trodd at jeg har forbrenning som et dovendyr, men det er vel mer at jeg har spist som en "elefant". Dag en avsluttes med 1000 spiste kalorier. Er faktisk ikke sulten en gang ! Ble en lang "treningstur" også. Etter mine beregninger utfra alder, høyde og vekt samt kjønn er "naturlig" forbrenning ca 2800 kalorier pr dag.
Duftavsommerregn Skrevet 9. januar 2017 Forfatter #6 Skrevet 9. januar 2017 2 timer siden, Leo skrev: Jeg har en mann som har omtrent de samme målene som deg både fysisk og med tanke på å gå ned i vekt. Han har allerede gått ned ca. 15 kilo ved å gjøre det slik du beskriver. Og "en dram" og noen pils i helgene går visst helt fint! Noen burgere og en og annen sjokolade har det visst også blitt... Det beste rådet er vel å styre unna, eller i hvert fall være forsiktig med, ting som gir veldig mye kalorier selv om man spiser forholdsvis små mengder. Altså potetgull, majones, olje osv. En annen ting jeg vet fungerer for ham er å alltid ha forholdsvis sunn mat tilgjengelig slik at han unngår å hive innpå en pølse på nærmeste bensinstasjon fordi han har glemt å spise frokost. I bilen har han derfor knekkebrød og noen pakker med holdbart pålegg. F.eks. porsjonsbokser med laks, makrell i tomat, leverpostei etc. Ikke gourmetmat akkurat, men mye bedre enn grillpølse i brød med rekesalat og en Cola! Lykke til! Godt å høre at en par pils i helgene går bra For det å kose seg litt som noen nevner er viktig for livskvaliteten. Driver å veier maten nå for å få et innblikk i hva jeg spiser, så det blir en stor endring for meg. Har du gjort dette ? Erfaringer ?
Leo Skrevet 9. januar 2017 #7 Skrevet 9. januar 2017 29 minutter siden, Duftavsommerregn skrev: Godt å høre at en par pils i helgene går bra For det å kose seg litt som noen nevner er viktig for livskvaliteten. Driver å veier maten nå for å få et innblikk i hva jeg spiser, så det blir en stor endring for meg. Har du gjort dette ? Erfaringer ? Ja, gubben har både notert kalorier og veid maten. Det ga noen aha-opplevelser så vidt jeg forsto! Blant annet oppdaget han at når han synes han har vært "flink" og spist lite til middag (Som er svært sunne saker som jeg lager fra bunnen av), så straffet det seg senere på kvelden ved at han ble fysen og lett stakk bort på bensinstasjonen senere på kvelden. Vinningen gikk altså langt mer enn opp i spinningen. Han fant med andre ord ut at som relativt fysisk aktiv mann så er det ikke middagene han blir feit av nesten uansett hvor mye han spiser så lenge det som serveres er rimelig sunn mat.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #8 Skrevet 9. januar 2017 32 minutter siden, Leo skrev: Ja, gubben har både notert kalorier og veid maten. Det ga noen aha-opplevelser så vidt jeg forsto! Blant annet oppdaget han at når han synes han har vært "flink" og spist lite til middag (Som er svært sunne saker som jeg lager fra bunnen av), så straffet det seg senere på kvelden ved at han ble fysen og lett stakk bort på bensinstasjonen senere på kvelden. Vinningen gikk altså langt mer enn opp i spinningen. Han fant med andre ord ut at som relativt fysisk aktiv mann så er det ikke middagene han blir feit av nesten uansett hvor mye han spiser så lenge det som serveres er rimelig sunn mat. Det har jeg oppdaget også! 😃 Og jeg har oppdaget at det går greit med både øl, burger og sjokolade innimellom, men ikke både fredag og lørdag hver uke. For meg er det viktig å lære meg å leve normalt. Jeg skal tross alt leve med dette resten av livet. Anonymkode: 76cd4...dfc
Duftavsommerregn Skrevet 23. januar 2017 Forfatter #9 Skrevet 23. januar 2017 Da har det det gått litt over 14 dager av mitt prosjekt, kiloene "renner" av har gått ned ca 4 kilo, det er i overkant mye i forhold til opplagt plan, men har trent litt også, sulten forsvant etter ca 10 dager og har justert det fint inn mot antall kalorier jeg skal spise hver dag. Føler nå at jeg må spise litt mer en jeg hadde tenkt, men det har nok mer med at jeg tenker over hva jeg spiser, det er ikke så kaloririkt som det var før. Veiing av maten var " stress" i begynnelsen, men det tok ikke lang tid før man får følelsen av at man tar det raskt på " gefylen"hva som er ca gram av alt Den kjøkkenvekten var genial. Blir en følgelsvenn resten av livet slik det ser ut nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå