Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte hus i fjor og satte nedbetalingstiden på 25 år, ser nå at vi kan kutte med iallfall fem år selv om renta skulle gå opp. Kan jeg bare be banken om å gjøre det, eller må jeg da betale for ny tinglysning +? 

Vet selvsagt at jeg kan betale inn ekstra når det passer meg, men ønsker heller å betale litt ekstra i måneden :-)

Anonymkode: c3f64...3ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tinglysning? dette har da ingenting med et eierskifte å gjøre. Du kan bare be banken om å endre nedbetalingstid, men pass på, det kan koste penger. Gjorde det nettopp gjennom nettbanken og ser at første avdrag blir 3000 ekstra (gebyr..), hadde jeg visst det hadde jeg ikke giddet, da hadde jeg bare betalt inn ekstra i måneden noe som er gratis. (skal ha nytt lån om en liten stund, det er jo noe annet om dere skal bo der i all sin tid, da er jop ikke 3000 så mye)

Skrevet

Hvorfor ikke bare betale inn ekstra avdrag nå og da når du har lyst og råd? Noen ganger kan det dukke opp ting som gjør at du vil droppe det en måned eller to, kanskje, og da bare lar du være. Ellers kan du justere beløpene du betaler ekstra både opp og ned om du vil det.

Jeg hadde ikke kontaktet banken, jeg hadde ordnet det selv hver mnd manuelt med ekstra nedbetaling. Det er gratis og fritt opp til meg.

• Liker 4
Skrevet

Hvis du har annuitetslån, så er det bare å betale mer hver mnd. Lånetid blir automatisk forkortet. Kan også ta kontakt med banken å få dem til å redusere nedbetalingstiden og øke månedsbeløpene tilsvarense. Koster ikke noe, men dere blir bundet til den nye avtalen inntil dere endrer den igjen. Selv valgte jeg å bare kaste inn ekstra da jeg har mulighet.

Hvis dere har serielån, så blir månedsbeløp med hver ekstra nedbetaling mindre, mens nedbetalingstiden blir den samme. Derfor er det bare å si ifra til banken. Er nok å bare skrive en epost. Koster ingenting.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Ny Bruker skrev:

Hvis du har annuitetslån, så er det bare å betale mer hver mnd. Lånetid blir automatisk forkortet. Kan også ta kontakt med banken å få dem til å redusere nedbetalingstiden og øke månedsbeløpene tilsvarense. Koster ikke noe, men dere blir bundet til den nye avtalen inntil dere endrer den igjen. Selv valgte jeg å bare kaste inn ekstra da jeg har mulighet.

Hvis dere har serielån, så blir månedsbeløp med hver ekstra nedbetaling mindre, mens nedbetalingstiden blir den samme. Derfor er det bare å si ifra til banken. Er nok å bare skrive en epost. Koster ingenting.

Det spørs jo helt på hva slags løsning banken har. Noen forkorter automatisk løpetid, noen opprettholder løpetid og nedjusterer terminbeløp. 

Anonymkode: 0bbe5...a74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...