Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trente med PT for første gang på fredag. 
Har idag ikke vært på skolen pga jeg ikke klarte å rette ut beina på morgenen. Er det normalt?? Er ikke heis på skolen og vi har klasserom i 3 etasje så hadde ikke hatt sjans til å komme meg opp. '

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Haha, ja! Hvis du ikke har trent de musklene før kan du bli ganske så støl! Det blir rask bedre da. :)

Anonymkode: 38c6f...96f

AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. Men å bli liggende fordi du er støl, er feil på absolutt alle plan. Du må jo bevege deg :P om ikke så stivner du jo helt. Rolig gange er bare bra. Og jo varmere du blir jo mykere blir du. Trapper dør du ikke av. 

Anonymkode: c3d90...507

Skrevet

Det høres ut som PT-en har piska deg for hardt. Man blir støl av uvante øvelser, det er ikke til å unngå, men å bli så støl at man omtrent ikke kan gå er det ikke noe poeng i.

Skrevet
12 timer siden, Wiggins skrev:

Det høres ut som PT-en har piska deg for hardt. Man blir støl av uvante øvelser, det er ikke til å unngå, men å bli så støl at man omtrent ikke kan gå er det ikke noe poeng i.

Det kan faktisk være skadelig når man er utrent. Kalles rabdomyolyse. 

Dumt at personlige trenere har så lite utdanning. Dette burde de kunne om. 

Anonymkode: b272b...7d1

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er nok ikke så ille. Har selv opplevd å være så støl at jeg hadde problemer med å sette meg ned og gå trapper. Det skjer første gang jeg utfordrer en muskel. Andre gang er det litt bedre og tredje gang helt greit. Det betyr ikke at PT har gjort feil. Å pushe noen til å ta f.eks. 3 sett knebøy med passe vekt er helt greit, men de som aldri har gjort det før vil kjenne det dagen etter.

Den sykdommen du referer til er noe folk pådrar seg etter bl.a. 50 repetisjoner i crossfit i høy intensitet.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stølhet og rabdomyolose er to helt forskjellige ting. Man får ikke rabdo av å ta i litt for mye på noen få løft. Man får det av overdreven bruk av enkle musker og kroppen blir forgiftet. 

Og TS er bare støl. Man blir vant til å være støl. Og man vet også at man bare må gå det av seg. I hvert fall ikke ligge i senga :P 

Skrevet

Trådstarter her :) Tenkte bare å komme med en liten oppklaring i problemet ;)

Var ikke bare litt støl etter en litta treningsøkt med PT. Han har faktisk reddet meg! Hadde en ondartet svulst i det ene beinet (En av plassen det var mest smertefullt) og når muskelen ble pressa, pressa det på svulsten også. Var hos legen for 2 dager siden og er nå operert. Ellers var jeg bare støl :)

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er nok ikke så ille. Har selv opplevd å være så støl at jeg hadde problemer med å sette meg ned og gå trapper. Det skjer første gang jeg utfordrer en muskel. Andre gang er det litt bedre og tredje gang helt greit. Det betyr ikke at PT har gjort feil. Å pushe noen til å ta f.eks. 3 sett knebøy med passe vekt er helt greit, men de som aldri har gjort det før vil kjenne det dagen etter.

Den sykdommen du referer til er noe folk pådrar seg etter bl.a. 50 repetisjoner i crossfit i høy intensitet.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stølhet og rabdomyolose er to helt forskjellige ting. Man får ikke rabdo av å ta i litt for mye på noen få løft. Man får det av overdreven bruk av enkle musker og kroppen blir forgiftet. 

Og TS er bare støl. Man blir vant til å være støl. Og man vet også at man bare må gå det av seg. I hvert fall ikke ligge i senga :P 

Dette var to utrolig kunnskapsløse innlegg. Jeg har jobbet med flere pasienter med rabdomyolyse, noen av dem har kun hatt en trening med pt eller nettopp begynt på vektløfting. Ingen 50 knallharde crossfitrepetisjoner altså. Og de har blitt svært syke, så på tide å klappe igjen om noe dere åpenbart ikke er i stand til å vurdere. Når folk ikke klarer å rette ut en kroppsdel etter trening er det faktisk greit å ta en tur til legen, i ts tilfelle viste det seg også å være helt rett, selv om årsaken var noe annet. 

Anonymkode: ca22a...8ee

• Liker 1
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var to utrolig kunnskapsløse innlegg. Jeg har jobbet med flere pasienter med rabdomyolyse, noen av dem har kun hatt en trening med pt eller nettopp begynt på vektløfting. Ingen 50 knallharde crossfitrepetisjoner altså. Og de har blitt svært syke, så på tide å klappe igjen om noe dere åpenbart ikke er i stand til å vurdere. Når folk ikke klarer å rette ut en kroppsdel etter trening er det faktisk greit å ta en tur til legen, i ts tilfelle viste det seg også å være helt rett, selv om årsaken var noe annet. 

Anonymkode: ca22a...8ee

Takk!! Følte meg så dum når jeg dro til legevakten på mandagskvelden, men viste seg at det var noe av det smarteste jeg hadde gjort ( i tillegg til å ha PT time da :P ) Var ikke noe super alvorlig svulst, men ondartet er ondartet så flaks at jeg merket den 

Endret av Smn1995
SkriveLeif :P
Skrevet
12 timer siden, Smn1995 skrev:

Trådstarter her :) Tenkte bare å komme med en liten oppklaring i problemet ;)

Var ikke bare litt støl etter en litta treningsøkt med PT. Han har faktisk reddet meg! Hadde en ondartet svulst i det ene beinet (En av plassen det var mest smertefullt) og når muskelen ble pressa, pressa det på svulsten også. Var hos legen for 2 dager siden og er nå operert. Ellers var jeg bare støl :)

Wow! Godt det gikk bra :) 

Anonymkode: 3e9a0...966

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...