Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel for første gang i mitt liv har jeg gått på 50% smellen, selv om jeg trodde jeg hadde mitt på det rette.  Siden inntekten min vil være relativt lik som i fjor, bestilte jeg ikke nytt skattekort, eller gjorde noen endringer. Jeg trodde da at skattekortet fra 2016 automatisk skulle oppdateres og bli tilgjengelig for arbeidsgiver? Mener så bestemt å huske at det har vært sånn tidligere. Jeg har ikke fått noe info om oppdatert skattekort for 2016, men på "mine arbeidsgivere" på altinn står det under 2017 "skattekort ble utstedt 06.12.2016", "arbeidsgiver mottok skattekort 09.01.2017".

Jeg har en liten sidejobb ved siden av hovedjobben min og der fikk jeg utbetalt lønning som normalt 1.janur, 33% skatt og alt på plass. En annen ting er at jeg fikk beskjed i dag fra altinn om at arbeidsgiver hadde prøvd å hente frikortet mitt,  så blir litt forvirret her. 

Jaja, lønning er i morra, er det noe vits å sende epost til arbeidsgiver å be de ordne opp eller er det jeg som har tullet det til og må bestille nytt skattekort å vente til neste lønning? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skattekortet for 2017 er basert på ligningen fra 2015 så går ut fra hva du tjente i 2015 og ikke 2016.

Tidligere var det sånn at dersom man ikke leverte skattekort ble man automatisk trukket 50% men det var mulig å benytte skattekortet fra året før i januar men etter januar var det no mercy.

Bå er det ikke lenger arbeidstakers ansvar å levere skattekort. Dette skal hentes automatisk av jobben/lønningskontoret så skal tenknisk sett ikke være mulig å ikke få et skattekort.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en SMS om at det lå nytt skattekort til meg. Har ikke fått noen flere beskjeder (har pleid å få når ny arbeidsgiver har hentet ut, men nå er jo ikke årets arbeidsgivere nye for meg). Og får januarlønnen i februar. 

Lønnen som ble utbetalt 1. januar var nok med fjorårets skattetrekk.

Det skal ikke være nødvedig å endre på skattekortet om det ikke har skjedd drastiske endringer i lønn/gjeld siden sist. 

Anonymkode: 41b3a...e99

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Akay skrev:

Skattekortet for 2017 er basert på ligningen fra 2015 så går ut fra hva du tjente i 2015 og ikke 2016.

Tidligere var det sånn at dersom man ikke leverte skattekort ble man automatisk trukket 50% men det var mulig å benytte skattekortet fra året før i januar men etter januar var det no mercy.

Bå er det ikke lenger arbeidstakers ansvar å levere skattekort. Dette skal hentes automatisk av jobben/lønningskontoret så skal tenknisk sett ikke være mulig å ikke få et skattekort.

Hmm jeg hadde frikort en liten periode i 2015 , kan det være det som har skapt problemer da? At frikortet har blitt automatisk fornyet, ikke skattekort og siden jeg ikke satt opp arbeidsgivern min til frikort, har jeg ikke fått lønning? På meldingen sto det "En arbeidsgiver ha bedt om frikortet ditt. Del opp frikortet ditt på skatteetatens nettsider. Da unngår du å bli trukket 50% skatt. " 

huff virker som jeg har tullet det til da..søren, tror dere arbeidsgiver kan gå med på å utsette lønna litt? 

Skrevet

Du blir ikke trukket 50% skatt før du overstiger frikortgrensa. Så du blir nok ikke trukket noe skatt tipper jeg.

http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Soknad-om-endring-av-eller-krav-om-skattekortforskuddsskatt/?gclid=CNiUoPestdECFcrJsgod1DkIdA

stikk på linken og bestill deg nytt skattekort, men vent til lønna har kommet, så legger du inn allerede utbetalt lønn og betalt skatt til nå etterpå så tar den hensyn til at du ikke har betalt noe skatt enda i år og skatten din blir litt høyere for resten av året og du unngår baksmell neste år. 

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver kunne i allefall tidligere bruke forrige års skattekort i januar dersom der var noe "krøll" med skattekortet for nytt år. 

Skattekort skal komme automatisk, du skal ikke måtte be om omdateringer eller andre ting, så lenge du har selvangivelse og skatteoppgjør de siste årene. Hvorfor du skal bli trukket 50 % er nokså ubegripelig, bortsett fra at ekstrajobb utover 100 % stilling skal belegges med 50 % skatt, noe som ikke er gjort, slik jeg forstår deg? 

Anonymkode: f881e...92e

Skrevet

Vel det jeg tror har skjedd er dette (kan være jeg er helt feil) 

- jeg trodde skattekortet for 2017 automatisk skulle oppdateres (men det har det tydeligvis ikke blitt siden jeg ikke har fått noe info om "skattekort 2017" slik andre har)

-Jeg hadde frikort i 2015, og det er vel bare dette som har blitt "oppdatert" og frikort er det eneste som arbeidsgiver har tilgjenglig

- når jeg gikk inn på "fordel frikort" sto hele beløpet på 55 000 kr fordelt til min andre arbeidsgiver (altså den lille sidejobben, har nå flyttet det over til hovedjobben) 

- Derfor har ikke arbeidsgiver hadde tilgang til verken skattekort eller frikort 

så det eneste jeg kan gjøre er vel å forklare å situasjonen til arbeidsgiver og håpe de kan utsette lønna og fikse det? Lønning er i morgen og jeg har alt mottatt lønnsslip så ser vel ikke lyst ut.. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

bortsett fra at ekstrajobb utover 100 % stilling skal belegges med 50 % skatt, noe som ikke er gjort, slik jeg forstår deg? 

Anonymkode: f881e...92e

Det stemmer ikke. Har man tabelltrekk hos hovedarbeidsgiver skal biinntekt skattes med den prosentsatsen som er oppgitt i skattekortet. 

Jeg har 7102 og betaler 35% på overtid og biinntekter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...