Gå til innhold

Skuffet over respons på hjemmelaget gave

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler meg litt smålig som tenker på dette, og jeg er for flau til å si det til noen, så jeg skriver det her, for å få det ut. Saken er den at jeg er en habil strikker, og det er min svigermor også. Men jeg har lenge tenkt på at hun er så flink til å strikke til alle i familien, mens hun aldri har fått noen strikket gave av meg eller andre jeg vet om. Og jeg vet hvor glad jeg blir av strikkede gaver selv, siden jeg vet hvilken tid og omtanke som ligger bak. Svigermor har også hatt et vanskelig år, så jeg tenkte jeg skulle gjøre noe skikkelig fint for henne. Jeg tok mål av en cardigan hun bruker mye, men som begynner å bli ganske slitt, og strikket en ny til henne til jul, i samme gate og med farger hun bruker en del av på andre plagg. Jeg ble utrolig fornøyd med resultatet, og hadde nesten lyst til å beholde jakken selv. Og jeg gledet meg som en unge til julaften da hun skulle åpne denne. Vi feiret ikke sammen, så jeg var ikke til stede da hun åpnet min gave, men vi traff hverandre dagen etter. Og da sa hun et kort "takk for gaven", men ikke noe mer. Da jeg forsiktig spurte om fargen passet dagen etter, sa hun at hun ikke hadde fått sett ordentlig på den ennå...

Det skal sies at svigermoren min nok hadde en litt stressende julaften i år, så hun hadde sikkert andre ting å tenke på enn akkurat min gave. Men jeg ble helt overrasket over hvor lei meg jeg ble av den labre responsen. Jeg har vanligvis ikke en tanke om at folk må bli utrolig takknemlige for hjemmestrikkede gaver, da man aldri vet hvordan det treffer. Jeg strikker heller ikke så mye gaver, men kun til de jeg vet setter pris på sånt. Og svigermoren min har jo nevnt flere ganger at hun syns det er sårt at hun strikker til en i familien som aldri bruker gavene. Så der jeg tenkte at jeg var nærmest årets svigerdatter, føler jeg meg nå bare dum. Det er ganske åpenbart at dette er et plagg som har tatt mye tid å lage, og jeg syns nå det er flaut at hun antakelig syns det var en dårlig gave. Vanligvis er hun en veldig overstrømmende person, så det er veldig utypisk at hun sier så lite. Så jeg må jo bare anta at hun ikke likte gaven, samtidig som jeg ikke skjønner det helt, siden farger og snitt skulle passe veldig bra, trodde jeg.

Jeg har for øvrig kjent svigermoren min i mange år, og vi har hatt et litt mor-datter-forhold, og min egen mor har jeg lite kontakt med, så det er jo sikkert derfor jeg blir unormalt lei meg for at gesten min falt så totalt på steingrunn. Nå er det faktisk sånn at jeg syns det er litt vanskelig å være sammen med henne, fordi jeg er både flau og lei meg. Hvordan skal jeg komme meg ut av denne negative tankegangen?

Anonymkode: 453cd...dba

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan hun tro at du hadde kjøpt den?

• Liker 11
Skrevet

At hun ikke hadde fått sett ordentlig på den 1. juledag betyr ikke at den falt totalt på steingrunn, antageligvis betyr det bare akkurat det hun sa. Jeg ville sett an om hun bruker den senere, ikke responsen 1. juledag, særlig ikke når julaften var travel. 

• Liker 15
Skrevet

Når dere har et såpass nært forhold som det virker som dere har så synes jeg du skal ta en prat med henne. Fortell hvordan du føler det og hva du tenker.  

Tenker og litt som Violetta, hun tror kanskje du har kjøpt den... 

• Liker 2
Skrevet

Skjønner at du er skuffet, men du legger for mye i det. Er jo ikke engang lenge siden julaften, gi svigernor tid, og for guds skyld ikke gjør det her til en "situasjon" mellom dere. Du hadde nok altfor store forventninger til reaksjonen hennes. Hvis svigermor er god til å strikke selv så kanskje hun har glemt hvor mye arbeid det legges i å strikke klesplagg, men det var  du som valgte å gi henne en såpass tidkrevende gave. Hun sa jo takk for gaven, så blir jo teit om du er lei deg fordi hun ikke hoppet av glede over at du gav henne noe du hadde strikket.

• Liker 5
Skrevet

hva med å hinte litt uten å si rett ut at du har strikket den selv og synes hun burde rost det? type "det ble en liten maskefeil på ene armen, håper det går bra?" 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje den slitte cardigan hun bruker nå har sentimental verdi og hun vil egentlig ikke bytte den ut? Så hun ble litt delt, på ene siden ble hun glad for gaven, men på andre siden syntes hun det var sårt å måtte slutte bruke den forrige. Er det noe hun har lagd selv?

Anonymkode: fc6b6...2d5

• Liker 5
Skrevet

Uansett hvor stressende jul ble for henne burde hun ha tatt tid til å se ordentlig på gaven din og gitt deg en litt finere tilbakemelding.  Skjønner veldig godt at du er skuffet og jeg kan love deg hvis ikke hun hadde fått skikkelig med kommentarer når hun gir sine strikkede gaver ville hun ha lagd bråk lol. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Kan det hende at hun ikke er så flink til å visse takknemlighet ?

Anonymkode: dd4b7...c9b

• Liker 2
Skrevet

Skjønner godt at du ble skuffet, selv om det faktisk er mulig hun f eks ikke hadde rukket å se ordentlig på den enda.

AnonymBruker
Skrevet

Det er da ikke noen unnskyldning at det ikke er lenge siden jul! Er da normal folkeskikk å takke for gaven de nærmeste dagene etter jul. Og man har da alltids 2 minutter hvor man kan studere gaven...

Anonymkode: f3345...eed

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke noen unnskyldning at det ikke er lenge siden jul! Er da normal folkeskikk å takke for gaven de nærmeste dagene etter jul. Og man har da alltids 2 minutter hvor man kan studere gaven...

Anonymkode: f3345...eed

Hun takket jo...

Anonymkode: aa43d...967

• Liker 3
Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)

Hva mer skulle hun si enn takk for gaven, egentlig? Syns du legger for mye i det.

Om det viser seg at hun ikke bruker den, så kan jeg forstå at du blir skuffet.

Endret av Catalina Culès
Skrevet

Skjønner veldig godt at du ble skuffa, jeg! Man legger jo gjerne mye arbeid i hjemmelagde ting, og hvertfall i en strikket cardigan, og det er jo noe din svigermor også burde vite. Kjenner jeg lurer litt på om hun kanskje kan ha blitt litt sjalu? At hun er den som pleier å gi bort hjemmestrikkede gaver, og nå som hun fikk en hjemmestrikket gave av deg tror hun at hun har fått en konkurrent?

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun tenker: "En slik kunne jeg jo ha strikket selv"? Eller kanskje fargene eller snittet ble litt feil likevel ? Eller kanskje hun foretrekker å være den som strikker og får ros for dette i familien ? 

Er det mulig at du rett og slett ikke er en like habil strikker som du tror? Det var ei på min arbeidsplass en gang som strikket mye, og som hadde strikket sokker til alle på avdelingen til jul. Ei annen var også en habil strikker, og da vedkommende som hadde strikket ikke hørte det bemerket hun hvor ugjevne masker strikkeren strikket, og det var tydelig at hun ikke syntes sokkene var strikket pent. De andre av oss som ikke strikker hadde aldri lagt merke til det en gang. Jeg prøver ikke å være frekk, bare lurer på om det kan være en mulighet at svigermor kanskje syntes hun selv er flinkere til å strikke, og derfor ikke setter så stor pris på jakken ?

Anonymkode: fb6cc...54f

• Liker 5
Gjest kattehviskeren
Skrevet

Skjønner godt at du er skuffa, hadde jeg og vært. Som andre nevner, kanskje hun ble litt sjalu? Eventuelt ikke syns du er like flink, eller tror at du faktisk har kjøpt den? Uansett bare noe du må legge bak deg, går ikke an å dvele ved dette. Men da vet du jo at du ikke behøver å legge noe lignende i en gave til henne neste gang. Har hatt det litt sånn med min egen mor. Ga henne en veldig fin gave et år som hun aldri takket særlig for. Det tok jeg konsekvensene av og har gitt enklere ting etter det. Gidder ikke å bruke mange tusen eller mange timer på noe til noen som åpenbart ikke setter veldig pris på det.

AnonymBruker
Skrevet

Det er så jeg nesten får lyst til å kutte ut gaver.

Jeg lager julegaver selv. Til de voksne. De er dyre,ligger mye omtanke og arbeide bak.  Så kommer det takk,og ikke noe mere. Når jeg prøver å spørre,så er det jodaeller ja.Aldri noe spontant ab begeistring.

Anonymkode: c8ffc...2e1

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at du ble skuffet TS, når man legger mye tid og omtanke i en gave så blir det jo sårt å få en såpass laber tilbakemelding. Om det så er slik at hun ikke synes plagget var helt "henne", så har jeg selv mottatt noen hjemmestrikkede plagg som ikke har falt helt i smak både til meg selv og sønnen min, men jeg har takket ordentlig for gaven likevel for jeg vet godt det ligger mye arbeid og tid bak en slik gave. Det synes jeg er normal høffelighet. De færreste plagg er så grufulle at man ikke kan bruke de av og til, så det har jeg også gjort, noen har hatt omtanke for meg og det setter jeg pris på selv om det kan være litt stilkræsj :) 

Anonymkode: 23ee1...c79

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

snodig. Kansje hun følte seg utkonkurrert når du strikker noe så fint? eller ?

Anonymkode: 8482c...98a

Gjest Magnifiq
Skrevet

Neste gang du treffer henne kan du jo spørre om jakken passet f.eks? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...