Gjest Anonymous Skrevet 3. desember 2004 #1 Skrevet 3. desember 2004 Hei alle sammen! Jula nærmer seg og vi har funnet frem noe av pynten. Det vi har diskutert er hvorfor det er 7 lys på adventsstaken? Er det symbol for noe? Jeg søkte på nettet og fant ut at det hadde noe med jødenes feiring å gjøre. Noen som vet, og som kan hjelpe oss? Hilsen Anne.
Gjest Anonymous Skrevet 3. desember 2004 #2 Skrevet 3. desember 2004 En jødisk lysestake som på dette bildet heter Menorah. Her kan du lese hva denne lysestaken symboliserer. En Menorah har ingenting med jul å gjøre, ganske enkelt fordi Jødene tradisjonelt ikke feirer jul.
Tuddelidu Skrevet 3. desember 2004 #3 Skrevet 3. desember 2004 En sånn elektrisk adventsstake som man setter i vinduet har (som oftest) sju armer.
Gjest Anonymous Skrevet 3. desember 2004 #4 Skrevet 3. desember 2004 trodde kanskje dette hadde noe med at gud skapte verden på 7 dager jeg, dog 6 da, 7. var fridagen.. men at det hele gjenspeiler seg i dette og i ukedagene?
Gjest Anonymous Skrevet 3. desember 2004 #5 Skrevet 3. desember 2004 Jeg hørte på radioen at Jødene skulle sette en sjuarmet lysestake i vinduet når messias kom. Men de tror jo ikke at han har kommet så...
Elle Melle Skrevet 3. desember 2004 #6 Skrevet 3. desember 2004 Jeg hørte på radioen at Jødene skulle sette en sjuarmet lysestake i vinduet når messias kom. Men de tror jo ikke at han har kommet så... Nemlig. Men det tror de kristne, derfor 7-armet lysestake. Men var det ikke i tempelet de skulle tenne den staken da? Jødiske familier tenner jo slike lysestaker hjemme "hele tiden".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå