Gjest Anonymous Skrevet 3. desember 2004 #1 Del Skrevet 3. desember 2004 Hei alle sammen! Jula nærmer seg og vi har funnet frem noe av pynten. Det vi har diskutert er hvorfor det er 7 lys på adventsstaken? Er det symbol for noe? Jeg søkte på nettet og fant ut at det hadde noe med jødenes feiring å gjøre. Noen som vet, og som kan hjelpe oss? Hilsen Anne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. desember 2004 #2 Del Skrevet 3. desember 2004 En jødisk lysestake som på dette bildet heter Menorah. Her kan du lese hva denne lysestaken symboliserer. En Menorah har ingenting med jul å gjøre, ganske enkelt fordi Jødene tradisjonelt ikke feirer jul. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuddelidu Skrevet 3. desember 2004 #3 Del Skrevet 3. desember 2004 En sånn elektrisk adventsstake som man setter i vinduet har (som oftest) sju armer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. desember 2004 #4 Del Skrevet 3. desember 2004 trodde kanskje dette hadde noe med at gud skapte verden på 7 dager jeg, dog 6 da, 7. var fridagen.. men at det hele gjenspeiler seg i dette og i ukedagene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. desember 2004 #5 Del Skrevet 3. desember 2004 Jeg hørte på radioen at Jødene skulle sette en sjuarmet lysestake i vinduet når messias kom. Men de tror jo ikke at han har kommet så... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 3. desember 2004 #6 Del Skrevet 3. desember 2004 Jeg hørte på radioen at Jødene skulle sette en sjuarmet lysestake i vinduet når messias kom. Men de tror jo ikke at han har kommet så... Nemlig. Men det tror de kristne, derfor 7-armet lysestake. Men var det ikke i tempelet de skulle tenne den staken da? Jødiske familier tenner jo slike lysestaker hjemme "hele tiden". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå