AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #1 Skrevet 9. januar 2017 De to siste gangene har jeg kjøpt Samsung. Første holdt i 5 år. Andre har holdt i 2 år nå. Bare noe dritt.. altså.. TO ÅR? Seriøst, er det det jeg kan forvente av en vaskemaskin? Kvitteringa er langt vekk, men har den derre bruksanvisninga. Kjøpte på Expert.. de fører liste over kunder, eller? Kan vel ikke forvente noen garanti... Men det jeg lurte på var egentlig: 1: FINNES det vaskemaskiner som holder i 8-10 år i 2017? 2: Hvor får jeg kjøpt dem; hvilket merke bør jeg satse på når jeg skal ha meg ny vaskemaskin? 3: Hvilke regler for vasking av tøy forlenger levetiden til en vaskemaskin? Er det noe jeg ikke bør putte inn der? Vi er 4 stk i husholdningen, to voksne og to barnehagebarn, så vi vasker klær stort sett hver dag. Ofte 1-2 maskiner, hver dag. Maskinen står rett, og vi tømmer filteret. Jeg klarer ikke å tenke på flere måter å være forsiktig med en maskin på enn å ikke bruke den? Skal fra nå av ha absolutt alt småtøy (truser, sokker) i vaskeposer. Og vet ikke om jeg tør å vaske yttertøy i maskin lenger pga sand... Har dog ristet som oftest, eller spylt av, før jeg har putta det i maskinen. Setter pris på alle svar Hilsen sinna småbarnsmor Anonymkode: 6045f...55e
I Grosny Skrevet 9. januar 2017 #2 Skrevet 9. januar 2017 (endret) En vaskemaskin har som regel elektrisk motor med børster. Disse børstene slites ned og da virker ikke maskina lenger. Børstene kan byttes. Det beste er trolig børsteløse motorer, men om det lages til vaskemaskiner aner jeg ikke. Endret 9. januar 2017 av I Grosny 1
Gjest EkteMannen Skrevet 9. januar 2017 #3 Skrevet 9. januar 2017 Vår Miele er fra 2000, aldri reparert. Kjøres hver dag.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #4 Skrevet 9. januar 2017 2 minutter siden, I Grosny skrev: En vaskemaskin har som regel elektrisk motor med børster. Disse børstene slites ned og da virker ikke maskina lenger. Børstene kan byttes. Det beste er trolig børsteløse motorer, men om det lages til vaskemaskiner aner jeg ikke. Jo, det skal jeg se etter... Men er det for sent å bytte børster når maskina ikke vil skru seg på noe mer? Får den rett og slett ikke på (digitale greier.. Samsung bubble-et eller annet) Anonymkode: 6045f...55e
Gjest Margit Spat Skrevet 9. januar 2017 #5 Skrevet 9. januar 2017 Siden du vet at det ble registrert når du kjøpte maskinen, er det bare å ta kontakt med dem for reklamasjon. En vaskemaskin er en gjenstand som er ment å vare langt mer enn 2 år, så du har klagerett. Med mindre du har brukt maskinen feil, så skal det ikke være noe problem å få den reparert uten kostnader.
I Grosny Skrevet 9. januar 2017 #6 Skrevet 9. januar 2017 Jeg googlet og noen skrev at GE og LG hadde vaskemaskiner ed børsteløs motor. 1
Kvist Skrevet 9. januar 2017 #7 Skrevet 9. januar 2017 En to år gammel Samsung er rimelig sikkert børsteløs den også. Det sjekker du kjapt ved å sveive trommelen rundt en gang, hører du en slags subbende/gnissende lyd har den børster. Da jeg jobbet med hvitevarer for ca fire år siden var det kun de aller billigste og kjipeste som hadde det, pluss en del av Mielemaskinene da, av en eller annen grunn. 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #8 Skrevet 9. januar 2017 4 minutter siden, Margit Spat skrev: Siden du vet at det ble registrert når du kjøpte maskinen, er det bare å ta kontakt med dem for reklamasjon. En vaskemaskin er en gjenstand som er ment å vare langt mer enn 2 år, så du har klagerett. Med mindre du har brukt maskinen feil, så skal det ikke være noe problem å få den reparert uten kostnader. prøver å høre med dem, da.. Anonymkode: 6045f...55e 1
Leo Skrevet 9. januar 2017 #9 Skrevet 9. januar 2017 (endret) 8 minutter siden, I Grosny skrev: En vaskemaskin har som regel elektrisk motor med børster. Disse børstene slites ned og da virker ikke maskina lenger. Børstene kan byttes. Det beste er trolig børsteløse motorer, men om det lages til vaskemaskiner aner jeg ikke. Asko har i hvert fall børsteløse motorer i sine vaskemaskiner og min har "levert varene" prikkfritt nå siden 2002 eller deromkring. Uansett har TS reklamasjonsrett, så det er bare å kontakte utsalgsstedet. Endret 9. januar 2017 av Leo 3
Akay Skrevet 9. januar 2017 #10 Skrevet 9. januar 2017 (endret) Expert har kvitteringene liggende i systemet på navn. Stikk innom der og få en kopi, så ringer du servicefolk etterpå. 😊 Jeg har bosch sin toppmodell. Strålende fornøyd. Har venner som har mieler også som har røket etter 5-6 år så er nok hipp som happ. Bare hold deg unna billigmerkene. Denne samsungsaken med børsteløs teknologi var de vel først med for noen år siden så er helt sikkert barnesykdommer med den. Holdt på å kjøpe toppmodellen selv men var skeptisk til helt ny teknologi så kjøpte bosch da. (usikker om det var børsteløs men var ny teknologi som gjorde den omtrent lydløs hvertfall) Endret 9. januar 2017 av Akay 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #12 Skrevet 9. januar 2017 Kjæresten min har jobbet med å selge vaskemaskiner for en stor norsk elkjede; han anbefalte børsteløs LG når jeg skulle bytte maskinen min i fjor. Ifølge han skal det veldig, veldig mye til før en slik maskin ryker. Jeg er superfornøyd! Miele er og har vært bra, men jeg hører at kvaliteten har sunket de siste årene. Anonymkode: 23864...112 1
Gjest canacas Skrevet 9. januar 2017 #13 Skrevet 9. januar 2017 (endret) 2 år er ikke lenge. Jeg fikk service på min vaskemaskin rett før jul. Den fikk noen nye deler, og alt gikk på garanti. Nå hadde jeg kvittering. Men det de trengte var et serienummer på maskinen. Jeg ringte rett til produsent i stedet for å gå via Expert. Det tok bare et par dager Endret 9. januar 2017 av canacas
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #14 Skrevet 9. januar 2017 Samsung ecobubble, heter den.. 7 kg.. vet ikke om den er børsteløs? Ny i 2014 skal ringe samsung, er visst 5 års garanti på vaskemaskin, så hvis feilen går under garantien fikser de det gratis. Fikk kvittering på mail Men vi får se.. gidder ikke å betale 2000 kr for reparasjon, da kjøper jeg heller en ny. Men nå skal jeg høre med Samsung. Anonymkode: 6045f...55e 2
Akay Skrevet 9. januar 2017 #15 Skrevet 9. januar 2017 Akkurat nå, canacas skrev: 2 år er ikke lenge. Jeg fikk service på min vaskemaskin rett før jul. Den fikk noen nye deler, og alt gikk på garanti. Nå hadde jeg kvittering. Men det de trengte var et serienummer på maskinen. Men jeg ringte rett til produsent i stedet for å gå via Expert. Det tok bare et par dager Du blir vel uansett henvist direkte til verkstedet produsenten samarbeider med men de krevde kvittering på oppvaskemaskinen min hvertfall når de kom for å fikse den. Så fremskaffe kvittering først er min anbefaling 1
Kenta Skrevet 9. januar 2017 #16 Skrevet 9. januar 2017 Miele er tingen. Miel etter miel etter miel 1
Gjest Margit Spat Skrevet 9. januar 2017 #17 Skrevet 9. januar 2017 Til spørsmålene dine: 1. Ja, det finnes. 2. Jeg ville sett på kapasitet og sentrifugehastighet ved neste vaskemaskinkjøp. Gode garantiordninger kan også trekke i positiv retning. Min forrige maskin var en Ariston, altså et «jallamerke» fra Elkjøp. Jeg kjøpte den, men var skeptisk. Den holdt i 14 år, og det med mye «ureglementert» vasking. 3. Ting som ivaretar levetiden er å ikke stappe maskinen for full (her syndet jeg masse på min forrige maskin), tømme alle lommer for småstein, mynter og annet rusk og vaske BHer i vaskepose. Og sikkert en hel del til.
Gjest canacas Skrevet 9. januar 2017 #18 Skrevet 9. januar 2017 Akkurat nå, Akay skrev: Du blir vel uansett henvist direkte til verkstedet produsenten samarbeider med men de krevde kvittering på oppvaskemaskinen min hvertfall når de kom for å fikse den. Så fremskaffe kvittering først er min anbefaling Absolutt, jeg hadde ikke ringt produsent direkte om jeg ikke hadde kvitteringen allerede. Grundig har i alle fall suveren kundeservice.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #19 Skrevet 9. januar 2017 2 minutter siden, Akay skrev: Så fremskaffe kvittering først er min anbefaling Har den nå. Anonymkode: 6045f...55e 1
Gjest canacas Skrevet 9. januar 2017 #20 Skrevet 9. januar 2017 1 minutt siden, Margit Spat skrev: Til spørsmålene dine: 1. Ja, det finnes. 2. Jeg ville sett på kapasitet og sentrifugehastighet ved neste vaskemaskinkjøp. Gode garantiordninger kan også trekke i positiv retning. Min forrige maskin var en Ariston, altså et «jallamerke» fra Elkjøp. Jeg kjøpte den, men var skeptisk. Den holdt i 14 år, og det med mye «ureglementert» vasking. 3. Ting som ivaretar levetiden er å ikke stappe maskinen for full (her syndet jeg masse på min forrige maskin), tømme alle lommer for småstein, mynter og annet rusk og vaske BHer i vaskepose. Og sikkert en hel del til. Ariston et jallamerke? Det er et relativt utbredt merke i Sør- Europa. Hadde det før, og var svært fornøyd. Den maskinen var ikke spesielt billig da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå