AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #1 Skrevet 9. januar 2017 Kan man, med et årsstudium i IT og informasjonssystemer, jobbe på en IT avdeling i en bedrift? Eller må man ha mer kunnskap enn man får på et år? Jeg har ikke gått noe IT på videregående, og heller ikke på universitetet før nå. Så jeg bare lurer på om jeg kan håpe på en jobb innen IT når jeg har tatt dette året? Om så bare på førstelinja, så går det fint, for da kan man jobbe seg oppover Anonymkode: 8c76a...d78
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #2 Skrevet 9. januar 2017 Om du har generelt god bakgrunn fra å være selvlært, så skulle det holde som et utgangspunkt, hvis ikke så høres det knapt ut. Og det kan hende bedriftene ønsker de med bachelor/master på driftsoppgaver. For ren førstelinje trenger man som regel ikke så mye - et år skulle holde der - men da er det viktig at det er utviklingsmuligheter. Førstelinje blir du ganske enkelt dritt lei av etter en stund, du får de samme spørsmålene dag ut og dag inn, så det er viktig å få seg litt andre oppgaver enn det etterhvert. Men regn med mye jobbing, det er en bransje med høyt tempo, generelt lite fri og lange arbeidsdager. De første årene bør du hvertfall sette av 10-12 timer om dagen til jobbing, både for å lære seg det grunnleggende og komme inn i tenkemåten. Regn også med en del stress, du må må takle sure/sinte og stressede kunder/kolleger/klienter etc.... Du må også regne med å gjøre en del oppgaver når folk ellers har fri, som på kvelder, i helger etc. uten å nødvendigvis kunne avspasere dette. For på dagtid er det nok å gjøre med brukerstøtte og andre forefallende oppgaver, og du kan uansett ikke ta ned systemer som folk er avhengig av på dagtid. Dette må derfor gjøres på kveld/natt. Det er selvsagt noe som er bra også, som at jeg jobber relativt fritt, men hadde jeg skullet velge retning og jobb i dag hadde jeg valgt noe annet, rett og slett fordi det er ekstremt mye jobbing i denne bransjen. Har man familie er det tilnærmet umulig å få det til. Anonymkode: e9d3d...b13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå