Gå til innhold

Bli sport om å hente venner/bekjente på flyplassen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. 

Dette er noe jeg har fundert litt på, og ønsker synspunkter på. Jeg bor i en by der det er flyplass ca en time unna, og det er svært gode bussforbindelser. Jeg får stadig vekk forespørsler hos venner og bekjente om jeg har mulighet/lyst til å hente/kjøre dem på flyplassen, og ser ofte at mange av mine facebook-venner skriver en statusoppdatering om noen kan hente/kjøre dem. Er det bare jeg som synes dette er frekt og helt galskap når det tross alt går både flybusser og vanlige busser? Det kunne aldri falt meg inn å spørre selv om dette. Jeg ble helt målløs for noen dager siden når en jeg ikke engang vil kategorisere som bekjent spurte meg om dette. 

Hva synes dere? 

Anonymkode: 16e17...cb8

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ville bare tilføye at jeg mer enn gjerne henter gode venner på flyplassen dersom de for eksempel kommer hjem fra utveksling i Afrika, dersom det passer. Fordi det er en hyggelig gest :) Men nå tenker jeg på vanlige ferieturer/helgeturer. 

TS

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt merkelig.  Blir ikke engang spurt av venner om å hente og kjøre.  Enten kjører man selv og setter bilen på flyplassen eller så tar man buss /tog.  Bare si du er opptatt ol. så slipper du. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville bare tilføye at jeg mer enn gjerne henter gode venner på flyplassen dersom de for eksempel kommer hjem fra utveksling i Afrika, dersom det passer. Fordi det er en hyggelig gest :) Men nå tenker jeg på vanlige ferieturer/helgeturer. 

TS

Ja, det syes jeg og.

Selv hadde jeg ikke spurt om noen ville hente meg. Synes det er rart, ja.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser ikke noe galt i å spørre så lenge man godtar et ubegrunnet nei.

Anonymkode: 0e89e...23e

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Dette er noe jeg har fundert litt på, og ønsker synspunkter på. Jeg bor i en by der det er flyplass ca en time unna, og det er svært gode bussforbindelser. Jeg får stadig vekk forespørsler hos venner og bekjente om jeg har mulighet/lyst til å hente/kjøre dem på flyplassen, og ser ofte at mange av mine facebook-venner skriver en statusoppdatering om noen kan hente/kjøre dem. Er det bare jeg som synes dette er frekt og helt galskap når det tross alt går både flybusser og vanlige busser? Det kunne aldri falt meg inn å spørre selv om dette. Jeg ble helt målløs for noen dager siden når en jeg ikke engang vil kategorisere som bekjent spurte meg om dette. 

Hva synes dere? 

Her går det flybuss forbi 300 m unna, og den tar både jeg og mannen når vi reiser.

Ser ikke poenget med å plage hverken mann, slekt eller venner om jeg skal ut å reise, når flybussen stopper i nærheten.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
11 minutter siden, Boomonster skrev:

Ja det er helt merkelig.  Blir ikke engang spurt av venner om å hente og kjøre.  Enten kjører man selv og setter bilen på flyplassen eller så tar man buss /tog.  Bare si du er opptatt ol. så slipper du. 

Ja jeg har aldri sagt ja til dette, så det er ikke det at jeg ikke tør å si nei. Jeg bare syns det er veldig rart å spørre om det i utgangspunktet, da det ikke kunne ha falt meg inn å gjøre det samme. 

TS

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er det sport når du skal hente folk?

Anonymkode: d5da9...914

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor også i en by der det går bra med flybusser, men flybussene går fra sentrum til flyplassen, det finnes mange steder der flybussen ikke går.Det er selvfølgelig fult mulig å ta annen kollektivtransport til flybussen, men med endel bagasje kan det bli veldig kavete. Prøv å kom deg på en fullstappet buss med en insjekkingskoffert og en håndbagasjekoffert liksom... 

Hvis de som ber deg om å kjøre/hente bor sånn at de faktisk kan sette seg direkte på flybussen, uten å først ha busset seg til den, så hadde jeg også tenkt at det var unødvendig. Men nå tviler jeg på at det finnes en eneste by der flybussen er lagt opp slik at de fleste kan sette seg rett på flybussen.Det gjelder vel kun de som bor i sentrum og langs ruta til flybussen. Alle vi andre må først buksere oss til flybussen. da er det veldig godt å heller bli kjørt, selv om man selvsagt klarer å komme seg avgårde med buss +flybuss, hvis ingen kan kjøre.

Uansett mener jeg at så lenge man godtar et nei må det være greit å spørre. 

Anonymkode: ac15b...a57

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er klar over at du blir av de fleste sett på som en egosentrisk snylter ved å spørre om slikt?

Hvorfor skal noen bruke mer tid og penger på å hente deg enn hva du bruker på å ta bussen? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er frekt å spørre hvis det er større eller lik plage for meg som for dem. Skal jeg sitte i bil i 2 timer for å spare en bekjent for 1 time på buss? Vil gjerne høre det innsalget der...

Det hender jeg tilbyr gode venner eller nær familie å kjøre for å være grei. Flyplassen ligger nærmere her. Flybuss er virkelig ikke noe styr.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg spør gjerne venner om skyss til/fra flybuss om jeg har mye/vanskelig bagasje. 

Men så lenge man bor slik at det er temmelig enkelt komme seg til/fra flybuss, så bør man i det minste spørre og øyeblikkelig sagt hvor mye man er villig til å betale. Da jeg bodde i Trondheim å hadde bil, så hadde jeg ingen problem med å hente/kjøre, så lenge folk betalte bensin, bom og litt attåt for å dekke inn andre utgifter med bilen, men likevel ikke slik at jeg tjente på det da. Tiden det tok meg å kjøre var bare kos, da hadde jeg noe annet å gjøre enn å ligge på sofaen med netflix. 

Anonymkode: 361e1...952

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor også i en by der det går bra med flybusser, men flybussene går fra sentrum til flyplassen, det finnes mange steder der flybussen ikke går.Det er selvfølgelig fult mulig å ta annen kollektivtransport til flybussen, men med endel bagasje kan det bli veldig kavete. Prøv å kom deg på en fullstappet buss med en insjekkingskoffert og en håndbagasjekoffert liksom... 

Hvis de som ber deg om å kjøre/hente bor sånn at de faktisk kan sette seg direkte på flybussen, uten å først ha busset seg til den, så hadde jeg også tenkt at det var unødvendig. Men nå tviler jeg på at det finnes en eneste by der flybussen er lagt opp slik at de fleste kan sette seg rett på flybussen.Det gjelder vel kun de som bor i sentrum og langs ruta til flybussen. Alle vi andre må først buksere oss til flybussen. da er det veldig godt å heller bli kjørt, selv om man selvsagt klarer å komme seg avgårde med buss +flybuss, hvis ingen kan kjøre.

Da tar man drosjebil til og fra flybussen. 

Anonymkode: 3ea4a...924

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen synes det er helt greit å spørre om slike tjenester. Jeg er av typen som aldri ville spurt, ville heller betalt for taxi selv om jeg hadde lite penger. Vil klare meg selv og ikke bry andre. Men har noen venner som stadig spør om tjenester som jeg aldri i livet ville spurt om. Jeg sier ja hvis det passer, nei hvis ikke, men føler meg alltid litt dum når jeg sier nei. Selv om jeg vet jeg jeg ikke burde... 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å kaste bort andres tid og penger, så jeg skjønner meg ikke på slike mennesker. Om noen skal hente meg, så betaler jeg helst, men her går det flybuss til sentrum og bybuss hjem fra sentrum, så jeg ser ikke vitsen fordi jeg liker ikke å kaste bort mine egne penger heller. :laugh: Hvis noen tilbyr seg å kjøre meg noe sted, så sier jeg som oftest at jeg bare kan ta bussen :) 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 time siden, Bergtatt skrev:

Du er klar over at du blir av de fleste sett på som en egosentrisk snylter ved å spørre om slikt?

Hvorfor skal noen bruke mer tid og penger på å hente deg enn hva du bruker på å ta bussen? 

I min verden er det helt normalt å betale for drivstoff og bompenger hvis noen kjører/henter meg, og da runder man selvsagt litt oppover. Likevel koster det selvsagt vesentlig mindre en å ta taxi.

Dermed er det ingen som skal kaste bort penger på å hente meg. Tid vil de selvfølgelig bruke, dersom de sier ja. Selv synes jeg det er veldig koselig å kjøre venner til/fra flyplassen, kanskje særlig hentedelen, der kjøreturen blir krydret med historier fra turen de har vært på. Om jeg ikke hadde syntes det var koselig hadde jeg nok gjort det for vennene mine likevel, fordi vennskap nettopp handler om å hjelpe hverandre. En dagerdet jegsom hjelper, en annen dag trenger jeg hjelp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke veien fra hjemmet til flybussen jeg tenkte på, men selve turen fra by til flyplass. Jeg kjører gjerne venner til flybussen som går fra sentrum dersom de har mye bagasje/spør pent/vanskelig å komme seg til bussen osv. Det tar meg 5-10 minutter, og er ingen problem dersom jeg har mulighet. Det har jeg også spurt venner om hjelp til dersom jeg har trengt det. Men jeg spør da om de kan hente meg i sentrum, og ikke om personen kan kjøre to timer i bil til og fra flyplassen når det tross alt går buss. 

TS

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I min verden er det helt normalt å betale for drivstoff og bompenger hvis noen kjører/henter meg, og da runder man selvsagt litt oppover. Likevel koster det selvsagt vesentlig mindre en å ta taxi.

Dermed er det ingen som skal kaste bort penger på å hente meg. Tid vil de selvfølgelig bruke, dersom de sier ja. Selv synes jeg det er veldig koselig å kjøre venner til/fra flyplassen, kanskje særlig hentedelen, der kjøreturen blir krydret med historier fra turen de har vært på. Om jeg ikke hadde syntes det var koselig hadde jeg nok gjort det for vennene mine likevel, fordi vennskap nettopp handler om å hjelpe hverandre. En dagerdet jegsom hjelper, en annen dag trenger jeg hjelp.

Enig i at man skal hjelpe hverandre. Men det er noe helt annet å tilby seg å kjøre/hente for å være hyggelig mot vennen sin, enn å få stadige spørsmål om kjøring/henting når det er helt unødvendig med tanke på at det går busser. Det blir mer irritasjon enn glede mener nå jeg da. 

TS

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke veien fra hjemmet til flybussen jeg tenkte på, men selve turen fra by til flyplass. Jeg kjører gjerne venner til flybussen som går fra sentrum dersom de har mye bagasje/spør pent/vanskelig å komme seg til bussen osv. Det tar meg 5-10 minutter, og er ingen problem dersom jeg har mulighet. Det har jeg også spurt venner om hjelp til dersom jeg har trengt det. Men jeg spør da om de kan hente meg i sentrum, og ikke om personen kan kjøre to timer i bil til og fra flyplassen når det tross alt går buss. 

TS

Det kan jeg forsåvidt være enig med deg i. Tenkte ikke på den muligheten, her ligger flyplassen så nært byen at det ikke utgjør en noen stor forskjell mellom å kjøre til sentrum og flyplassen. ( litt avhengig av hvor folk bor, selvsagt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...