AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #1 Skrevet 9. januar 2017 Nysgjerrig på hva vegetarienere/ veganere serverer familie/ slekt som misliker vegetarmat og som er veldig skeptisk til smaker og mat de ikke har vært borti før. Jeg bruker ta med egen mat når jeg besøker dem. Siden jeg er student har det aldri vært naturlig at jeg lager selskap og mat til søsken, tanter/ onkler og besteforeldre. Så satt og tenkte litt her om dagen og lurte på hva jeg ville gjort om de kom på besøk. Hva bruker dere gjøre? Lager dere kjøttmat eller har dere funnet en lur oppskrift som de skeptiske familiemedlemmene liker? Anonymkode: a7f32...04c
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #2 Skrevet 9. januar 2017 Jeg lager ikke kjøttretter. Vi hadde svigers og mine foreldre på besøk i jula, og da lagde vi nøttesteik og serverte vegisterkaker til. Ellers har vi ikke hatt gjester før nå på middagsbesøk (vi bodde trangt før), men tenker at for eksempel fylte portobellosopp kan være en vinner http://www.veganmisjonen.com/2013/04/oppskrift-gratinert-portobello-fylt-sopp.html eller Chana Masala. Svigers liker omtrent ingenting og ser ut til å mene at mat uten kjøtt ikke er mat. Så vi prøver oss fortsatt fram. Men om noen skal til oss på middag får de nesten leve med at vi serverer vegetarisk, eller ta med eget (slik vi alltid må - også når det er jul). Føler det er rettferdig, ettersom vi aldri får noe "gratis". Anonymkode: d37b1...549
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #3 Skrevet 9. januar 2017 Jeg er ikke vegetarianer, men vi spiser sjelden kjøttmiddager midt i uken hos oss - det går mye i vegetarisk når vi spiser enkelt og raskt. Det dummeste man kan gjøre til ikke-vegetarianere tror jeg dermed å henge seg opp i kjøtterstatningstankegangen. Bedre å lage noe som man aldri ville hatt kjøtt eller fisk i sånn i utgangspunktet. Type: Enkle pastaretter, cannelloni med spinat/ricottafyll gratinert i tomatsaus, diverse vegetariske curryer. Anonymkode: eff80...895 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #5 Skrevet 10. januar 2017 Fikk servert vegetarlasagne en gang og det var veldig godt . Hadde jeg blitt bedt på middag til en vegetarianer eller veganer hadde jeg møtt med åpent sinn og gledet meg . Alltid spennende å prøve noe nytt . Anonymkode: 3bdf7...b32 1
Derpderp Skrevet 10. januar 2017 #6 Skrevet 10. januar 2017 Mat fra midtøsten! Ufattelig mye god mat, mange teskturer og mye variasjon i krydderet. Jeg spiser kjøtt, og blir litt cringe når noen serverer meg kjøttsubstitutter - da legger man liksom opp til at ting skal veies opp mot "the real deal" istedenfor å bare eie at et vegansk eller vegetarisk kosthold ikke har behov for kjøtt. Salma Hage har gitt ut en bok som heter "the middle eastern vegetarian cookbook", den er helt fantastisk! 3
Gjest Loffeliten Skrevet 10. januar 2017 #7 Skrevet 10. januar 2017 Jeg lager ofte quiche med salat (gjerne en litt "fyldig" salat, f.eks med kikerter og tomat) og eventuelt godt brød til. Quichefyllet varierer, noen favoritter er asparges og vårløk, eller fetaost, spinat og tomat. Lager også lasagne (selvsagt uten kjøtt). Chana masala eller linsesuppe (hvis besøket liker sterkt krydret mat), eller pizza (hvis besøket omfatter kresne barn). Eller pitabrød og falafel, hummus, tabbouleh osv. Mange alternativer!
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #8 Skrevet 10. januar 2017 Linsesuppe(most med blender så det blir som en tykk tomatsuppe)? Om noen absolutt må ha kjøtt oppi kan man legge kjøttboller/kyllingstrimler ved siden av i ei bolle. Og focaccia. Anonymkode: 563ad...34c
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #9 Skrevet 10. januar 2017 Forstår ikke helt hvordan noen kan være mot vegetarmat. Altså, det er ikke nødvendigvis veldig fancy, det kan være så lett som en margheritapizza, eller for eksempel suppe (tomatsuppe, blomkålsuppe, grønnsaksuppe), pasta, en gryte av noe slag, wok, stekt ris osv, og mye mye mer som folk spiser til det vanlige uten å være vegetarianer. I mitt hus gjelder mine regler. Har jeg bedt noen på besøk, eller de har bedt seg selv, så spiser de enten hva jeg serverer eller så tar de med noe eget selv. Anonymkode: d5300...e20
lalaB Skrevet 10. januar 2017 #10 Skrevet 10. januar 2017 Jeg kan fint spise vegetarretter selv om jeg ikke er vegetarianer, og lager ofte f.eks tomatsuppe eller blomkålsuppe til middag selv. Det jeg imidlertid er skeptisk til og ønsker å styre unna er de der kjøtterstatningsproduktene basert på soya som skal etterligne kjøtt. Da foretrekker jeg heller en rett som baseres på grønnsaker. Grønnsakssuppe f.eks. er jo kjempegodt! Grønnsakslasagne? eller en vegetarisk lapskaus? :D Trenger ikke være noe nedtur for gjestene å ikke få kjøtt, men jeg ville styrt unna retter som krever etterligningsprodukter!
QBee Skrevet 11. januar 2017 #12 Skrevet 11. januar 2017 Spørs hvor flott mat du skal lage, og hvor kresne de er. I vår familie er det enkelte som kun spiser kjøtt, poteter og saus 😳 men ulike supper er jo godt-soppsuppe, aspargessuppe, jordskokksuppe osv. Med godt, hjemmelaget brød til. Pizza bør de fleste kunne like, iallfall hvis du kan lage den med vanlig ost. Hvis det er veldig uformelt så kan man steke vafler for eksempel.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #13 Skrevet 11. januar 2017 Det spørs veldig på familien din. Min familie er veldig tradisjonelle type kjøtt/fisk, poteter, saus. Jeg liker asiatiske og afrikanske retter, men kunne aldri servert dem dette fordi det er så mange ukjente smaker. "Komler", ulike former for vegetarlasagne, supper, pai og sheppardspai Anonymkode: 9c79d...569
Citpensacola Skrevet 11. januar 2017 #14 Skrevet 11. januar 2017 19 timer siden, Derpderp skrev: Mat fra midtøsten! Ufattelig mye god mat, mange teskturer og mye variasjon i krydderet. Jeg spiser kjøtt, og blir litt cringe når noen serverer meg kjøttsubstitutter - da legger man liksom opp til at ting skal veies opp mot "the real deal" istedenfor å bare eie at et vegansk eller vegetarisk kosthold ikke har behov for kjøtt. Helt enig! Jeg er selv kjøtteter, men har ingenting imot skikkelig vegetarmat. Kjøttsubstitutter derimot, synes jeg er tåpelig. 2
Kamferdrops Skrevet 11. januar 2017 #15 Skrevet 11. januar 2017 15 timer siden, Tvist skrev: Denne er fantastisk god. Nå ble jeg veldig nysgjerrig, antar du skulle poste en link til en oppskrift?
Tvist Skrevet 11. januar 2017 #16 Skrevet 11. januar 2017 1 minutt siden, Kamferdrops skrev: Nå ble jeg veldig nysgjerrig, antar du skulle poste en link til en oppskrift? Oi, glemte visst linken. Her: http://veg-veg.no/mat/middag/burritos_al_horno Serveres med rømme, salsa, hjemmelaget guacamole og salat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå