AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #1 Skrevet 9. januar 2017 Gitt at Kong Harald går bort først, hva skjer da med dronning Sonja? Blir hun dronningmor slik vi har sett i en del andre land, eller vil hun fortsatt bli titulert som Dronning Sonja, eller kun Sonja, dvs. mister alle "rettigheter"? Var ei som mente at hun blir "dronningmor", men jeg mener at det kommer ikke til å skje. Anonymkode: 00bfa...5f6
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #2 Skrevet 9. januar 2017 Dronningmor? Da må hun jo være mor til en dronning. Anonymkode: 2c727...e0c 37 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #3 Skrevet 9. januar 2017 Nei, vi har ikke den tittelen i Norge. Anonymkode: ead68...103 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #4 Skrevet 9. januar 2017 Hun er kronprinsens mor, og blir da "kongemor". Anonymkode: a031c...03a 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #5 Skrevet 9. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, vi har ikke den tittelen i Norge. Anonymkode: ead68...103 Det er en automatisk tittel som blir gitt til kongens mor. Men hun blir ikke Dronningmor hun blir Kongemor. Anonymkode: e75bf...e0b 1
Gjest Catalina Culès Skrevet 9. januar 2017 #6 Skrevet 9. januar 2017 (endret) Dronningen er da ingen arving til tronen da hun ikke er av kongelig blod. Så ved Haralds bortgang vil Kronprins Haakon bli signet som Norges neste konge. Dette er vel ikke noe å debattere. Men hva tittelen til Sonja blir, vet jeg ikke. Prøvde å google det, men fant ingenting. Men hun kan ikke bli dronningmor, siden hun ikke er mor til Mette Marit. Endret 9. januar 2017 av Catalina Culès
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #7 Skrevet 9. januar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gitt at Kong Harald går bort først, hva skjer da med dronning Sonja? Blir hun dronningmor slik vi har sett i en del andre land, eller vil hun fortsatt bli titulert som Dronning Sonja, eller kun Sonja, dvs. mister alle "rettigheter"? Var ei som mente at hun blir "dronningmor", men jeg mener at det kommer ikke til å skje. Anonymkode: 00bfa...5f6 Hun blir Kongemoren. Og hun beholder begrepene dronning vil jeg tro, slik som i England. Anonymkode: b3610...b17 4
Gjest Overrasket Skrevet 9. januar 2017 #8 Skrevet 9. januar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dronningmor? Da må hun jo være mor til en dronning. Anonymkode: 2c727...e0c 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er kronprinsens mor, og blir da "kongemor". Anonymkode: a031c...03a 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun blir Kongemoren. Og hun beholder begrepene dronning vil jeg tro, slik som i England. Anonymkode: b3610...b17 Dette er nok litt misvisende. Tittelen "Dronningmor" er et sammensatt begrep av "dronning", som viser til tittelhaverens tidligere tittel som dronning, og mor, som viser til at tittelhaveren er moren til den regjerende monarken. Ergo er dronningmoren den korrekte tittelen, dersom en slik tittel er i bruk, uavhengig av om den regjerende monarken er konge eller dronning.
Jerry Lee Skrevet 9. januar 2017 #9 Skrevet 9. januar 2017 Har hørt begrepet Enkedronning. Bl. a. om dronning Noor av Jordan. Hvordan det er i Norge aner jeg ikke. 5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #10 Skrevet 9. januar 2017 2 minutter siden, Jerry Lee skrev: Har hørt begrepet Enkedronning. Bl. a. om dronning Noor av Jordan. Hvordan det er i Norge aner jeg ikke. Jeg tror dette er en mer sannsynlig tittel for Dronningen. Anonymkode: a031c...03a 6
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #11 Skrevet 9. januar 2017 7 minutter siden, Loki Laufeyson skrev: Dronningen er ingen arving til tronen da hun ikke er av kongelig blod. Så ved Haralds bortgang vil Kronprins Haakon bli signet som Norges neste konge. Men hva tittelen til Sonja blir, vet jeg ikke. Prøvde å google det, men fant ingenting. Men hun kan ikke bli dronningmor, siden hun ikke er mor til Mette Marit. Dronningmor trenger vel ikke bety mor til dronningen? Bare at hun er dronning, og så mor til regenten. Slik at dronning henviser til at Sonja er dronning, og mor henviser til at hun er mor til den som styrer. F.eks. som en generalsekretær, er man general eller sekretær? Ut fra den direkte forståelsen er Stoltenberg sekretær i NATO, men i praksis er han jo sjefen. Anonymkode: 00bfa...5f6 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #12 Skrevet 9. januar 2017 5 minutter siden, Overrasket skrev: Dette er nok litt misvisende. Tittelen "Dronningmor" er et sammensatt begrep av "dronning", som viser til tittelhaverens tidligere tittel som dronning, og mor, som viser til at tittelhaveren er moren til den regjerende monarken. Ergo er dronningmoren den korrekte tittelen, dersom en slik tittel er i bruk, uavhengig av om den regjerende monarken er konge eller dronning. Akkurat hva jeg selv skrev! Dronning Sonja kan selvsagt ikke få tittelen "kongemorgen", det blir for dumt. Anonymkode: 00bfa...5f6 4
Gjest Overrasket Skrevet 9. januar 2017 #13 Skrevet 9. januar 2017 (endret) 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat hva jeg selv skrev! Dronning Sonja kan selvsagt ikke få tittelen "kongemorgen", det blir for dumt. Anonymkode: 00bfa...5f6 Akkurat. Men spørsmålet om tittelen er i bruk i Norge er jo et helt annet tema. Louise av Danmark er så vidt jeg kan huske den siste moren av en norsk monark som var i live da sønnen ble konge av Norge (Kong Håkon VII). Jeg tror ikke hun brukte tittelen dronningmor. Før det hadde vi forskjellige konger av Danmark/Norge eller Sverige/Norge. Om jeg husker korrekt tok ingen av de gjeldende dronningene over Sverige/Norge eller Danmark/Norge tittelen dronningmor under ellers relevante forhold. Det er derfor ingen tradisjon i Norge for å bruke tittelen dronningmor. På tross av det synes jeg personlig at Dronning Sonja fint kan bli titulert dronningmor dersom spørsmålet skulle bli relevant i fremtiden. Endret 9. januar 2017 av Overrasket
Jerry Lee Skrevet 9. januar 2017 #14 Skrevet 9. januar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror dette er en mer sannsynlig tittel for Dronningen. Anonymkode: a031c...03a Avdøde Fabiola av Belgia ble også kalt Enkedronning.
Gjest Catalina Culès Skrevet 9. januar 2017 #15 Skrevet 9. januar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dronningmor trenger vel ikke bety mor til dronningen? Bare at hun er dronning, og så mor til regenten. Slik at dronning henviser til at Sonja er dronning, og mor henviser til at hun er mor til den som styrer. F.eks. som en generalsekretær, er man general eller sekretær? Ut fra den direkte forståelsen er Stoltenberg sekretær i NATO, men i praksis er han jo sjefen. Anonymkode: 00bfa...5f6 Tittelen "dronningmor" kan kun benyttes om hun hadde vært mor til Mette Marit. Så siden hun er mor til Haakon må det jo bli Kongensmor, en mer passende tittel.( selv om det høres litt rart ut) Men det kan godt hende at hun bare blir, eks- dronning Sonja. Men det er faktisk Haakon som bestemmer tittelen på sin mor, når den tid kommer.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #16 Skrevet 9. januar 2017 1 minutt siden, Jerry Lee skrev: Avdøde Fabiola av Belgia ble også kalt Enkedronning. Så vidt jeghusker har tittelen vært brukt i Sverige og Danmark også. Anonymkode: a031c...03a 2
Gjest Overrasket Skrevet 9. januar 2017 #17 Skrevet 9. januar 2017 1 minutt siden, Loki Laufeyson skrev: Tittelen "dronningmor" kan kun benyttes om hun hadde vært mor til Mette Marit. Så siden hun er mor til Haakon må det jo bli Kongensmor, en mer passende tittel.( selv om det høres litt rart ut) Men det kan godt hende at hun bare blir, eks- dronning Sonja. Men det er faktisk Haakon som bestemmer tittelen på sin mor, når den tid kommer. Slutt å gjenta unøyaktigheter, da. Regentens kjønn har ingen betydning for bruk av tittelen "dronningmor".
Gjest canacas Skrevet 9. januar 2017 #18 Skrevet 9. januar 2017 Enkedronning har jeg i alle fall hørt før. Virker riktig. Er det heller media som kaller mor til Elisabeth for dronningmor kanskje?
Gjest Overrasket Skrevet 9. januar 2017 #19 Skrevet 9. januar 2017 2 minutter siden, canacas skrev: Enkedronning har jeg i alle fall hørt før. Virker riktig. Er det heller media som kaller mor til Elisabeth for dronningmor kanskje? "Queen mother" er en offisiell tittel, ikke bare fiks-fakseri.
Trude.lutt Skrevet 9. januar 2017 #20 Skrevet 9. januar 2017 Det blir vel som i Danmark. Het ikke moren til dronningen der Ingrid. Tror hun behold tittelen men får en svært passiv rolle. Hvis Håkon dør før MM så får MM titlene dronningmor. Men jeg håper vi ikke har noe kongehus når det evt blir aktuelt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå