Litago2016 Skrevet 9. januar 2017 #1 Skrevet 9. januar 2017 Vi har nå snakket en god stund om å flytte sammen. Han ønsker helst at jeg skal kjøpe meg inn- men da jeg er under utdanning og ingen fast stilling ennå (før om et års tid), så blir det å leie frem til da. Jeg har ingen god økonomi pr i dag da jeg som sagt ikke har fast stilling. Men noen vakter i uka. Han er veldig usikker på hva som er riktig å dele på av utgifter ++. Vi er enige om at utgifter som strøm og vann (inkl avfall), internett er noe vi deler 50/50. Deretter Innboforsikring og forsikring på bygningen(noe usikker på denne da jeg ikke eier) Han tenker også at det er greit jeg betaler 1500,- i måneden for bruk/slitasje på leiligheten. Samt at vi betaler inn 1500 hver på en konto til mat og div. Vet ikke om det er av betydning- men leilighetens verdi er på 1,5mill. En liten kategori for seg selv er at han har to barn annenhver uke og hva blir riktig i fohold til å dele på utgifter som mat? Tilsammen alt i alt blir dette ca 4700 jeg da betaler til han. Jeg er nysgjerrig på hva andre tenker om dette og om det er for lite eller for mye i "husleie".
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #2 Skrevet 9. januar 2017 4700,- høres ut som en veldig grei sum. Er de 1500,- til mat inkludert i summen? For da er det jo grisebillig. Anonymkode: 0ae2e...1c2 2
Litago2016 Skrevet 9. januar 2017 Forfatter #3 Skrevet 9. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 4700,- høres ut som en veldig grei sum. Er de 1500,- til mat inkludert i summen? For da er det jo grisebillig. Anonymkode: 0ae2e...1c2 Ja, dette er alt tilsammen. Jeg har aldri flyttet inn hos en som eier, så derfor er jeg litt i tvil. Samt at han selv er veldig usikker på hva som er riktig. Hva det gjelder med mat og div blir nok litt variert tenker jeg, da vi pr i dag bare har handlet annenhver gang de siste månedene.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #4 Skrevet 9. januar 2017 4700 i mnd for både mat og bolig er ikke mye. Hadde du vært i full jobb hadde jeg synes det var alt for lite, men er jo tatt hensyn til at du er student. Hadde heller ikke gjort noe ut av om du er med på å fø barna hans annen hver uke. Om dere klarer å leve på 3000 i mnd i mat for to personer + barn annen hver uke er det bra planlagt. Anonymkode: 9161c...22a
Litago2016 Skrevet 9. januar 2017 Forfatter #5 Skrevet 9. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: 4700 i mnd for både mat og bolig er ikke mye. Hadde du vært i full jobb hadde jeg synes det var alt for lite, men er jo tatt hensyn til at du er student. Hadde heller ikke gjort noe ut av om du er med på å fø barna hans annen hver uke. Om dere klarer å leve på 3000 i mnd i mat for to personer + barn annen hver uke er det bra planlagt. Anonymkode: 9161c...22a Takk for dine synspunkter :-) Det setter jeg pris på. Du har helt sikkert rett. Hva angår mat, så mister han vel også litt støtte for sine to barn hvis jeg står som hans samboer.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #6 Skrevet 9. januar 2017 Min kjæreste bor i mitt hus jeg eier, hen betaler 3500kr i mnd for husleie inkl tv, internet, strøm, forsikring, disponerer min andre bil, har eget arbeidsrom osv. Synes selv jeg er ganske generøs og skulle ønske jeg kunne hatt det så flott da jeg studerte. Anonymkode: 785bb...d87 1
Ny Bruker Skrevet 9. januar 2017 #7 Skrevet 9. januar 2017 (endret) Forsikring av bygget skal du ikke betale for, bare innboforsikring. Når det gjelder matposten+diverse, så høres det greit ut med 1500 kr for din del, hvis det er det du har budsjetert når du bor alene. Selv bruker jeg 2000 kr på mat og dagligvarer og mener jeg lever nøkternt, spiser ikke ute. Siden samboeren har 2 barn som bor hos han annenhver uke, så vil det i realiteten si at han må dekke utgifter til 2 mennesker som bor der heltid, mens du dekker for 1. Derfor skal hans andel være ca. 2 ganger større enn din hvis barna spiser så å si som voksne. Endret 9. januar 2017 av Ny Bruker
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #8 Skrevet 9. januar 2017 Blir det korrekt at du betaler halvparten av strøm , vann og avfall? Dere må jo regne med at hans barn kommer til å kreve en del mer strøm enn om dere bare hadde vært to. Spørs vel litt på alder, men om han har tenåringer som dusjer dagen lang er det jo litt dumt om du må være med å betale for det. Anonymkode: d8e08...d5d
Vin_fruen Skrevet 9. januar 2017 #9 Skrevet 9. januar 2017 (endret) her betaler jeg fellegj. på 4600 og han lån på 4000+strøm. Felles konto til mat;2500kr felles sparekonto. (Har ikke råd til å kjøpe meg inn) Endret 9. januar 2017 av Vin_fruen
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #10 Skrevet 9. januar 2017 5 timer siden, Litago2016 skrev: Vi har nå snakket en god stund om å flytte sammen. Han ønsker helst at jeg skal kjøpe meg inn- men da jeg er under utdanning og ingen fast stilling ennå (før om et års tid), så blir det å leie frem til da. Jeg har ingen god økonomi pr i dag da jeg som sagt ikke har fast stilling. Men noen vakter i uka. Han er veldig usikker på hva som er riktig å dele på av utgifter ++. Vi er enige om at utgifter som strøm og vann (inkl avfall), internett er noe vi deler 50/50. Deretter Innboforsikring og forsikring på bygningen(noe usikker på denne da jeg ikke eier) Han tenker også at det er greit jeg betaler 1500,- i måneden for bruk/slitasje på leiligheten. Samt at vi betaler inn 1500 hver på en konto til mat og div. Vet ikke om det er av betydning- men leilighetens verdi er på 1,5mill. En liten kategori for seg selv er at han har to barn annenhver uke og hva blir riktig i fohold til å dele på utgifter som mat? Tilsammen alt i alt blir dette ca 4700 jeg da betaler til han. Jeg er nysgjerrig på hva andre tenker om dette og om det er for lite eller for mye i "husleie". Dette ser ut som en god deal for din del. Men må si jeg tviler på at dere klarer dere på 3000 til mat for dere to og to barn halve måneden. Anonymkode: 4db49...3c3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #11 Skrevet 9. januar 2017 Hvor gamle er dere? og hvor mye brukte du på mat da du bodde alene? Anonymkode: 4db49...3c3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #12 Skrevet 9. januar 2017 Jeg er usikker, men jeg synes å huske at noen i andre tråder på kg om samme emne har nevnt noe om at du ikke bare må betale på forbruk og slikt. Om det en dag skulle bli slutt sitter du ikke igjen noe med verdi. Derfor kan det være lurt å lage en avtale. Dessverre husker jeg ikke så mye detaljer rundt dette, så håper noen andre kan komme med innspill! Anonymkode: e1c6d...4ff
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #13 Skrevet 9. januar 2017 Jeg synes du burde betale halvparten av strøm, internett, vann/avfall (får han egen regning på det?) og innboforsikring. 2000 kr til mat er nok så lenge dere ikke inkluderer middag ute og take away i det budsjettet. Siden han har to barn der annen hver uke, bør han legge i minst 1000 ekstra på matposten. Ellers synes jeg ikke du skal betale veldig mye for slitasje i og med at han har barna hos seg annenhver uke. De sliter mer. I tillegg får ikke du benyttet leiligheten på samme måte når barna hans er der. Mat: 2000 kr Strøm, internett, forsikring, vann/avfall: 1000 kr (dette kan vel ikke bli mer enn 2000 kr totalt per måned? Dessuten skal ikke du betale for økt strøm og vannbruk når barna hans er der). "Husleie": maks 2000 kr 5000 kr hvor 2000 som går til mat høres fair ut. Hvor mye lån har han på boligen til 1,5 mill.? Anonymkode: 8fc4f...dab
Ny Bruker Skrevet 9. januar 2017 #14 Skrevet 9. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er usikker, men jeg synes å huske at noen i andre tråder på kg om samme emne har nevnt noe om at du ikke bare må betale på forbruk og slikt. Om det en dag skulle bli slutt sitter du ikke igjen noe med verdi. Derfor kan det være lurt å lage en avtale. Dessverre husker jeg ikke så mye detaljer rundt dette, så håper noen andre kan komme med innspill! Anonymkode: e1c6d...4ff Her er det snakk om en som ikke tjener så mye i utgangspunktet. TS tjener på å leve veldig billig som samboer. Når hun får jobb og inntekten øker, så er det naturlig å avtale om å kjøpe seg (delvis) inn og også øke utgiftene hennes hver mnd tilsvarende. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #15 Skrevet 9. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes du burde betale halvparten av strøm, internett, vann/avfall (får han egen regning på det?) og innboforsikring. 2000 kr til mat er nok så lenge dere ikke inkluderer middag ute og take away i det budsjettet. Siden han har to barn der annen hver uke, bør han legge i minst 1000 ekstra på matposten. Ellers synes jeg ikke du skal betale veldig mye for slitasje i og med at han har barna hos seg annenhver uke. De sliter mer. I tillegg får ikke du benyttet leiligheten på samme måte når barna hans er der. Mat: 2000 kr Strøm, internett, forsikring, vann/avfall: 1000 kr (dette kan vel ikke bli mer enn 2000 kr totalt per måned? Dessuten skal ikke du betale for økt strøm og vannbruk når barna hans er der). "Husleie": maks 2000 kr 5000 kr hvor 2000 som går til mat høres fair ut. Hvor mye lån har han på boligen til 1,5 mill.? Anonymkode: 8fc4f...dab Nå kan jeg ikke lese ut fra tråden om TS skal flytte inn i et hus eller leilighet, men i min enebolig går det 3-4000kr i mnd på denne posten. Anonymkode: fbb01...456
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #16 Skrevet 9. januar 2017 Her er det fruen som eier huset. Jeg skal kjøpe meg inn når jeg får meg mer fast arbeid. Jeg betaler bare strøm og mat. Men så kjøper jeg diverse dyre ting til huset når det trengs, som varmepumpe, ny pipe og instalasjoner av diverse. Er litt feil å betale til samboer når man er student. Forbeholdt at samboer tjener greit og hadde klart seg bra uten deg. Hadde ikke krevd betaling til den jeg er glad i om hun hadde levd av studielån. Anonymkode: 8deab...604 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #17 Skrevet 9. januar 2017 Jeg hadde nok ikke krevd betalt for at min kjære bodde her. Eneste jeg synest er fair er at man kan dele matutgiftene. Anonymkode: 85691...cc7 2
Litago2016 Skrevet 10. januar 2017 Forfatter #18 Skrevet 10. januar 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Her er det fruen som eier huset. Jeg skal kjøpe meg inn når jeg får meg mer fast arbeid. Jeg betaler bare strøm og mat. Men så kjøper jeg diverse dyre ting til huset når det trengs, som varmepumpe, ny pipe og instalasjoner av diverse. Er litt feil å betale til samboer når man er student. Forbeholdt at samboer tjener greit og hadde klart seg bra uten deg. Hadde ikke krevd betaling til den jeg er glad i om hun hadde levd av studielån. Anonymkode: 8deab...604 Så lenge du synes det er ok, og dere har en samboerkontrakt, så høres det ut som en fin avtale det! Jeg har vært student, men det er jeg ikke nå lenger. Jeg har fint mulighet til å jobbe, men det er ikke like enkelt få vakter på arbeidsplassen da jeg ikke har fagbrev før om 6-12 måneder. Jeg synes jeg skal betale en symbolsk sum for å bo her. Men alt i alt med at han har sine utgifter halvert (bortsett fra huslån) og jeg tar svært mye hensyn til hans barn samt stiller opp når det er. Rydder, lager mat og passer de. Så har det slått meg at det er litt mye ekstra med 1500 pr måned i tillegg.
Litago2016 Skrevet 10. januar 2017 Forfatter #19 Skrevet 10. januar 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde nok ikke krevd betalt for at min kjære bodde her. Eneste jeg synest er fair er at man kan dele matutgiftene. Anonymkode: 85691...cc7 Det er da mer enn snilt om du bare ønsker dele på utgifter som mat
Litago2016 Skrevet 10. januar 2017 Forfatter #20 Skrevet 10. januar 2017 (endret) 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes du burde betale halvparten av strøm, internett, vann/avfall (får han egen regning på det?) og innboforsikring. 2000 kr til mat er nok så lenge dere ikke inkluderer middag ute og take away i det budsjettet. Siden han har to barn der annen hver uke, bør han legge i minst 1000 ekstra på matposten. Ellers synes jeg ikke du skal betale veldig mye for slitasje i og med at han har barna hos seg annenhver uke. De sliter mer. I tillegg får ikke du benyttet leiligheten på samme måte når barna hans er der. Mat: 2000 kr Strøm, internett, forsikring, vann/avfall: 1000 kr (dette kan vel ikke bli mer enn 2000 kr totalt per måned? Dessuten skal ikke du betale for økt strøm og vannbruk når barna hans er der). "Husleie": maks 2000 kr 5000 kr hvor 2000 som går til mat høres fair ut. Hvor mye lån har han på boligen til 1,5 mill.? Anonymkode: 8fc4f...dab Jeg vil betale halvparten av strøm, internett, vann. Han sier strømmen kommer på 1600 pr måned ca. Betalt kvartalvis, om jeg har sett rett. Som jeg tok opp med han, så kjører både vaskemaskin og tørketrommel det meste av døgnet da barna er her. Ene er barnehagealder og den andre tidlig skolealder. Det er MYE tøy. Selv vasker jeg tøy en dag i uka inkl noe bruk av tørketrommel. Det er ikke mye overhodet jeg betaler for å ha et bosted- men jeg tenker da at i stedet for bruk av leilighet, så er vi jo også to om å kjøpe ting til felles eie. Barna skal ha mat som både man kjøper inn og lager, passes, ryddes etter og noen ganger hentes. Det er ganske mye jeg stiller opp på (og det vil da bli mer ettersom vi er samboere), samt at jeg har sagt jeg synes det er rettferdig vi deler på alle utgifter som vi alle 4 bruker. Barna spiser ikke en masse (ennå), så jeg ser ikke store tilleggsutgifter i mat sånn som det er pr i dag. Jeg vil ikke være så pirkete at jeg nekter betale halvdelen av verken strøm eller mat fordi barna hans er her 2 uker i måneden. Men nei, jeg kan ikke bruke leiligheten på samme måte når de er her. Men da i tillegg at han vil ha 1500 ekstra i måneden for bruk/slitasje av leilighet, får meg til å lure litt på om dette er helt rett. Sånn han har satt det opp, så er det 1600 i strøm pr måned ca. Internett ca 300 Vann(avfall 1000 Innbo og bygningsforsikring ca 570 Vi vil sette inn penger på en felles konto til mat. 1500 hver som utgangspunkt. Dette vil nok endre seg etterhvert. Vet ikke hvor mye gjenstående lån han har igjen. Men han har bodd her et par år og leilighetens verdi er 1,5. Merker alt dette og litt smådiskusjoner ødelegger en ellers god stemning mellom oss. Han er nå ganske bestemt på hva som skal betales fra min del. Alt i alt blir det 3200 ca fra meg for utgifter og bruk. Deretter Matkonto:1500. Endret 10. januar 2017 av Litago2016
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå