Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei

kan noen hjelpe meg å forklare hva dette betyr? (har fått innvilget startlån fra kommunen,noen av vilkårene høres slik ut)

• Du kan ikkje fritt endre betalingsplanen. (hvis jeg har spart 500k eller fått for eksempel 500k i arv el noe,og vil bruke den til å nedbetale en del av lånet,kan jeg ikke det. eller hva mener de?)
  • Du må rekne med å betale overkurs dersom du bryt fastrenteavtala. (hvis jeg skal selge huset,regnes det som brudd på fastrenteavtalen?)eller hva mener de her?

Anonymkode: 8e892...33b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

hva med denne? (kommer fra en salgsannonse på en bolig jeg ser på)

• NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses en låneobligasjon og at eiendommen selges til prisantydning.

jeg får startlån fra kommunen,men de vil at jeg skal snakke med ****BANKEN, så jeg tror det er de som utbetaler lånet? i så fall er jeg skyldig dem begge? stusser på hva de mener med "en låneobligasjon".

Skrevet

Les fastrenteavtalen. Ganske sikker på at salg av hus ikke regnes med der.

Å betale overkurs gjør ingenting, det koster litt men det overlever du. Hvis du har dårlig økonomi bør du ikke kjøpe noe du planlegger å selge fort. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

• NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses en låneobligasjon og at eiendommen selges til prisantydning.

jeg får startlån fra kommunen,men de vil at jeg skal snakke med ****BANKEN, så jeg tror det er de som utbetaler lånet? i så fall er jeg skyldig dem begge? stusser på hva de mener med "en låneobligasjon".

Låneobligasjoner er for at de skal ha pant i huset, du trenger vel to (en til husbanken og en til banken). 

Selvsagt blir du skyldig de du låner av penger. Banken krever ikke inn penger til husbanken og vice versa.

AnonymBruker
Skrevet

ja,da har jeg 2 låneobligasjoner,mens de skal ha 1 ?

Skrevet

Du har rett i at fastrenteavtale kan hindre deg i å kunne betale ned boliglånet fortere, men det gjør jo ingenting, det finnes få gode grunner til å betale ned boliglån fortere.

Hva er rentene du får? Det vil sannsynligvis være like greit å putte pengene på en høyrentekonto (hvis du ikke har ødelagt BSUen din kan du putte dem der og BSU 2.0 eller lignende for høyere rente enn boliglånet).

Forskjellen i renten mellom høyrentekonto og boliglån (spesielt hvis du binder pengene) er så små at det er like greit å ha dem på konto.

AnonymBruker
Skrevet

men hvem er det som skal utbetale lånet da? f.eks hvis jeg får 2,5mill å lån. hvem er jeg skyldig dette for?

AnonymBruker
Skrevet

Hva er overkurs?
Dersom fastrenten du betaler er høyere enn det banken tilbyr som fastrente til nye kunder taper banken penger på at du betaler inn ekstra. Dette tapet må du dekke – og det er dette som kalles overkurs.

hva er dette?makes no sense. har noen ett eksempel å komme med?

første hus,første lån, første av alt. så veldig frustrert dette.. men takk for de som prøver å forklare :ninuskapus:

Skrevet

Måten å komme ut av en fastrenteavtale er enten å la den løpe ut, eller ved å få betalt over/underkurs. Ved underkurs så får du penger av banken men i et gitt scenario hvor det faktisk utløste underkurs så får du ikke fysisk penger av banken men lånet ditt vil bli redusert. Skal du selge bolig så får du heller ikke løst deg ut av en evt knipe da lånebetingelsene i såfall videreføres til neste lån om du kjøper nytt.

Dersom du ikke kjøper nytt så vet jeg faktisk ikke hvordan det stiller seg.

Her er en som har slitt med overkurs, altså hatt høyere fastrente enn markedsrente:

http://www.aftenbladet.no/okonomi/Matte-betale-290000-kroner-for-a-ga-ut-av-fastrentekontrakt-535878b.html

får du et startlån fra kommunen og et boliglån fra banken så skylder du både kommune og bank penger. 

Boliglånet fra banken blir trukket hver måned på ønsket dato og så blir du fakturert/avtalegiro på startlånet i tillegg.

AnonymBruker
Skrevet

Ja men hvordan blir det fordelt? La si jeg fikk 2.5mill i lån.

Kanskje jeg misforstod brevet fra kommunen? Der stpr det at de gir 2.5mill i lån og at jeg må ta det videre med banken. Kanskje det betyr at jeg fikk 2.5mill fra kommunen og mer lån fra banken?? For ellers vet jeg ikke hvem og hvor mye jeg låner fra utifra gitt lånebeløp på 2.5mill

AnonymBruker
Skrevet

Har du et eksempel på overkurs og et på underkurs?så jeg forstår bedre..

Jeg får 2.5mill ilån.og for den summen kan jeg få et 60-80kvm bolig sentralt eller 100-120kvm på landet. Jeg tenker å kjøpe et lite hus men hvis jeg klarer å spare så bytter jeg til et større hus etter noen år.det er planen. Fordi renten er så lav har jeg tenkt  å binde den i 20år,men blir usikker ang overkurs,som jeg ikke helt skjønner enda.. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg får 2.5mill ilån.og for den summen kan jeg få et 60-80kvm bolig sentralt eller 100-120kvm på landet. Jeg tenker å kjøpe et lite hus men hvis jeg klarer å spare så bytter jeg til et større hus etter noen år.det er planen. Fordi renten er så lav har jeg tenkt  å binde den i 20år,men blir usikker ang overkurs,som jeg ikke helt skjønner enda.. 

Historisk sett har det aldri svart seg å binde renten. 

Men 2.5 mill i startlån og så lån utenom? For å få startlån må du jo innfri diverse krav og et av dem er jo at man har fått avslag i minst 2 banker mener jeg.

For lite i historien din som sier noe til at jeg og andre kan bistå med noe angående startlån vs banklån osv her.

hva er årsinntekten di ?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du låner, så sikrer den som gir lånet seg og pengene du låner med pant i boligen. Har du ett lån, så blir det en pante-/ låneobligasjon, har du to lån så blir det to obligasjoner. Hver låneobligasjon koster penger å legge inn på boligen. Penger du må betale. 

Har du startlån fra kommunen, så er kommunen din "bank". Kommunen utbetaler lånet direkte til den megleren du kjøper boligen av. Annen bank er dermed ikke inne i bildet. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

hei

kan noen hjelpe meg å forklare hva dette betyr? (har fått innvilget startlån fra kommunen,noen av vilkårene høres slik ut)

• Du kan ikkje fritt endre betalingsplanen. (hvis jeg har spart 500k eller fått for eksempel 500k i arv el noe,og vil bruke den til å nedbetale en del av lånet,kan jeg ikke det. eller hva mener de?)
  • Du må rekne med å betale overkurs dersom du bryt fastrenteavtala. (hvis jeg skal selge huset,regnes det som brudd på fastrenteavtalen?)eller hva mener de her?

Den betalingsplanen du har fått må du holde både med å betale det du skal og ved å ikke betale for mye inn. Betaler du for mye inn, så må du betale forskjellen mellom den renten du skal betale og den renten banken/kommunen normalt ville krevd deg for. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får kommunalt startlån en gang, til kjøp av en bolig, den første boligen du kjøper. Du må kjøpe i den kommunen du har fått lånet i. Du kan selge, men da mister du det gunstige lånet og må søke vanlig bank for lån til å kjøpe ny bolig for. Grunnen er at kommunale startlån er et knappetsgode for vanskeligstilte, ikke et system man skal utnytte, men et system for å skaffe seg en bolig av nøktern standard til å bo i. 

Når du har klart å søke om lån, så bør du og sette deg inn i betingelsene for lån og hva det å kjøpe med kommunalt startlån innebærer. For her holder du på å gå i uvitenhetsfellen fordi du ikke leser papirene du skal lese. Ring kommune og spør om det du ikke forstår og les brevene og informasjonspapirene alle får. 

6 minutter siden, Akay skrev:

Historisk sett har det aldri svart seg å binde renten. 

Men 2.5 mill i startlån og så lån utenom? For å få startlån må du jo innfri diverse krav og et av dem er jo at man har fått avslag i minst 2 banker mener jeg.

For lite i historien din som sier noe til at jeg og andre kan bistå med noe angående startlån vs banklån osv her.

hva er årsinntekten di ?

Du nå igjen med dine avslag på to banklån? Det stemmer ikke og det har jegg skrevet før i disse trådene. 

Men å låne mer enn det ts har fått på 2,5 mill. Er neppe mulig. Vanligvis er kjøpesummen på max 2,5 mill. I de kommunene som innvilger mest startlån. 

Mitt inntrykk er forøvrig at ts ikke forstår særlig mye av lånebetingelsene sine. 

Anonymkode: e804a...415

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått avslag fra 2banker.

Meg,min mor og mine 2 barn. Samlet inntekt brutto kr500k. Barnetrygd/bidrag ca 100k i tillegg.

Skrevet

Nå kan ikke jeg huske å ha svart på en med avslag fra 2 banker tidligere men det var sånn før hvertfall. Vi fikk selv startlån i 2003 og da var reglene sånn. Vi hadde god likviditet men den gang var det verre å få boliglån enn nå.

ts du er omtrent på maksimalt av det du kan få i lån nå så hvorfor su må kontakte bank videre aner jeg ikke. Dette må du høre med kommunen om .

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Akay skrev:

Nå kan ikke jeg huske å ha svart på en med avslag fra 2 banker tidligere men det var sånn før hvertfall. Vi fikk selv startlån i 2003 og da var reglene sånn. Vi hadde god likviditet men den gang var det verre å få boliglån enn nå.

ts du er omtrent på maksimalt av det du kan få i lån nå så hvorfor su må kontakte bank videre aner jeg ikke. Dette må du høre med kommunen om .

Da må du nesten oppgi hvilken kommune som praktiserte avslag fra to banker, for dette er en låneordning jeg kjenner like godt som min egen bukselomme. Avslag fra banker skal ikke være en del av lånevilkårene verken i dag, eller tidligere. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må du nesten oppgi hvilken kommune som praktiserte avslag fra to banker, for dette er en låneordning jeg kjenner like godt som min egen bukselomme. Avslag fra banker skal ikke være en del av lånevilkårene verken i dag, eller tidligere. 

Dette var sandnes kommune faktisk. Var det vi fikk som kriterie. Vi hadde verken barn eller noe annet som tilsa vi var vanskeligstilte men begge var nyutdannede og ferske i jobb og den gang (som sagt 2003) så ville ikke banken gi oss lån på grunn av det. Ek var ikke en sak den gang og vi fikk innvilget startlån ene og alene på grunn av avslag i 2 banker. For vi hadde bare søkt i en bank før vi hørte om startlån og fikk innvilget dette hvis vi prøvde i en bank til og fikk avslag der også. 

Når avslaget var et faktum fikk vi fullfinansiert med startlån. Nå snakker vi ikke stor sum fordi boligprisene var latterlig lave den gang men var nå det vi fikk dengang :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...