AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #1 Skrevet 9. januar 2017 Jeg ser selv at jeg er på vei inn i en skikkelig depresjon igjen. Eller har begynt. Jeg har hatt det flere ganger, og kjenner igjen tegnene. Jeg er ikke i arbeid grunnet fysisk sykdom, og har hatt store forverringer siste året, i tillegg store påkjenninger psykisk (dødsfall i familien). Jeg er husbunden pdd, og vet at jeg vil være det frem til midten av april (grunnet operasjoner). Merker at jeg ødelegger for meg selv, og jeg blir så sint av det. Ting som får meg til å hate meg selv enda mer er at jeg sitter oppe om natten, sover om dagen, spiser usunn mat, ikke orker å dusje. Jeg snakker meg selv ned, og kan sitte i flere timer hver eneste kveld og ramse opp for meg selv hvor taper jeg er, og hvor dårlig livet mitt er, og at det aldri kommer til å bli bedre. Jeg raser opp i vekt, sist gang jeg hadde det sånn gikk jeg opp 10 kg på 8 måneder, og jeg er allerede overvektig. Jeg skjønner bare ikke helt hvordan jeg skal snu det, jeg klarer ikke få disiplin over meg selv. Og de gangene jeg prøver, så kommer tankene om at "jammen hvorfor gidder du, du får det ikke noe bedre uansett, livet ditt er uansett ødelagt". Jeg hater at jeg tenker disse tankene også, akkurat som at jeg ikke hater nok ved meg selv fra før. Hvordan skal jeg komme meg ut av dette? Jeg har en lege som ikke helt tar dette på alvor. Sist jeg tok det opp "virket jeg ikke særlig deprimert", gangen før der synes han jeg var deprimert og jeg fikk antidepressiva. Som jeg sluttet på etter to måneder, da jeg ikke likte følelsen av de, og jeg gikk også opp i vekt (økt apetitt). Jeg kan ikke bytte lege nå, da jeg driver midt oppi sak med Nav, i tillegg er han svært god på det fysiske som gjelder sykdommen min. Jeg trenger det nå når jeg har så mye forverringer. Jeg har bedt om henvisning til psykolog, men får nei, det er visst for lang ventetid. Jeg kontaktet kommunal psykolog ifjor, og hun sendte inn henvisning til DPS, hvor jeg fikk avslag på behandling, fordi jeg ikke er syk nok. Vil så gjerne stoppe dette før det går for langt. Jeg har barn som påvirkes hvis det blir verre (foreløpig ikke påvirket TROR jeg, da jeg leker oppegående når barnet er hjemme fra skolen (tenåring)). Jeg VIL IKKE komme så langt ned igjen som jeg har vært før. Jeg ødelegger meg selv, og jeg vet ikke hvordan jeg skal stoppe det. Ikke har jeg penger til å få hjelp som koster noe heller, jeg har ikke råd til fysioterapi lenger (trening og behandling), jeg har ikke råd til treningssenter, jeg har ikke råd til privat psykolog. Dessuten er mye av det min egen skyld, jeg ser jo det. Det er jeg selv som kommer med disse tankene. Altså selvdestruktiv til de grader, når jeg heller burde bygget meg opp. Finnes det noen gode selvhjelpsbøker dere anbefaler? Som man får tak i på bibliotek? Jeg er så lei meg, jeg er så lei av at alt skal være tungt. Jeg MÅ få skjerpe meg på et vis, men tankene vil bare ikke hjelpe meg. Jeg sitter og tenker nå mens jeg skriver at "herregud, se så latterlig du er, du er så alene i verden at du må skrive på KG for å finne trøst". Alt jeg gjør kritiseres av meg selv. Og det meste jeg gjør er jo absolutt noe som burde kritiseres, jeg gjør ingenting bra for meg selv. Beklager rotete innlegg, jeg klarer ikke sortere alt sammen engang... Jeg vet bare at fysiske behov, som søvn, mat, mosjon er viktig. Og de to første ødelegger jeg på egenhånd, den siste får jeg egentlig ikke gjort noe med. Men motivasjonen, den er jo blåst bort. De få gangene jeg ikke sover om dagen er dagen så meningsløs uansett, og jeg er lei meg fordi jeg ikke klarte å sove den bort. Anonymkode: ef946...84c
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #2 Skrevet 9. januar 2017 Se på Ida Fladen "Happy go lucky" på TV2. Er bare å gå til psykolog, starte med antidepressiva og bruke det store nettverket du har. Pleie nære relasjoner, leie inn personlig trener, reise på besøk til gamnel venninne osv. Koster enorme summer som de aller fleste som er alvorlig deprimert ikke har tilgang til.. Anonymkode: c9079...173 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #3 Skrevet 9. januar 2017 Jeg kan bare snakke for megselv. Har hatt depresjon og var på det værste selvdestruktiv har enda depresjon men blitt bedre. Synes ikke du skal si det er latterlig å fortelle om det hva du tenker føler det handler om DITT liv så det å prøve hva du kan for å bli bedre er IKKE bortkastet. Jeg er ingen ekspert og har ingen utdannelse innen psykiatri eller lignende så dette er bare hva som har hjulpet for meg. Jeg holdt min depresjon for megselv ville ikke "plage" andre med den til slutt blir det ikke plass nok i hodet og selvdestruktiv som spise litt ekstra usunt bruke litt ekstra penger (ikke sette meg i gjeld )men siden jeg er veldig opptatt av å ha ryddig økonomi var blant annet slike ting med på å gjøre atjeg hatet megselv mer og ble mer deprimert viste så hva jeg gjorde men "straffet" megselv for å ikke tatt andre valg i livet hva livet selv gjorde mot meg sykdom var det som startet det men er jo ikke noe man er skyld i selv men det føltes så urettferdig alt sammen. Til slutt endte jeg opp på en nettplass anonym kom litt i snakk så mere med noen jeg følte jeg kunne stole på en person så sa litt og ja jeg tenkte at nå vil ikke x snakke mer etter det jeg sa men det hendte ikke så ble jeg enda bedre kjent med en til og vi tok begge å åpnet opp snakket ut om ting ting som satt langt inne dette hjalp meg å få det ut av hodet ikke lett i starten men. Jeg ønsker ikke gå i detalj på alt og hvem jeg har henvendt meg til etter det siden jeg turte fortelle men jeg har stort sett dårlig erfaring med å blit tatt på allvor av det offentilige helsetilbud og de vet hva jeg tenker føler bedre en megselv jeg hadde råd til å prøve privat psykolog men ble verre en før jeg gikk så sluttet men jeg var så heldig komme i kontakt med noen privat på forskjellige plasser som jeg kunne SNAKKE med bare det å vite at noen er til å stole på nok til å fortelle om disse onde tankene hjalp meg opp jeg ble også konfrontert med mine egne tanker til å se på de i annet lys. Jeg har lest en god del selvhjelps bøker men joda de har da noe fornuftig i seg men mangler en viktig ting de er ikke en person som kan svare spørre diskutere så for meg hjalp de ikke. Jeg vil ikke risikere gjøre deg verre men mitt beste råd er(og jeg vet hvor hardt det er å faktisk gjennomføre det for alt føles så "ingen vits") men du har tatt et riktig steg med å fortelle det si det unasett om jeg startet privat er det tøft gjort å si det til flere som du har gjort her det viser styrke det er ting som ikke kan gjøres noe med ting som kan men som virker "umulig"nå ting som du vet du kan klare og det ER ting du gjør som du kanskje ikke er klar over som viser styrke du ikke tror du har. Jeg vet ikke om du har det slik men for meg ble det slik at det jeg var stolt for med megselv positive ting som jeg hadde vært stolt over ble mikset inn med det negative og alt ble bare værre så det å prøve skille de hjalp det gikk litt sakt men jeg merket forbedringen så fortsatte. Jeg er ikke deg og du ikke meg og alle opplever ting forskjellig uansett hvor likt men alle har vi styrke vi glemmer vi har alle noe å gi jeg brukte til slutt coach for å hjelpe meg videre siden psykiatrien ikke var det rette for meg jeg trengte bare noen å snakke med og det finnes coacher mentorer som ikke er for dyre det hjalp meg til å få det ekstra til å håndtere hverdagen og en seriøs coach mentor kan du fortelle om din økonomiske situasjon det er ihvertfall min erfaring det å bli hørt var det som startet min bedring og det som hr gjort hverdagen lettere Jeg ønsker deg lykke til vet det ikke er lett men du har tatt et steg og det er ikke bakover. Anonymkode: c2311...395
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #4 Skrevet 9. januar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Se på Ida Fladen "Happy go lucky" på TV2. Er bare å gå til psykolog, starte med antidepressiva og bruke det store nettverket du har. Pleie nære relasjoner, leie inn personlig trener, reise på besøk til gamnel venninne osv. Koster enorme summer som de aller fleste som er alvorlig deprimert ikke har tilgang til.. Anonymkode: c9079...173 Nå vil jeg si at det er ikke barebare å gjøre som Ida Fladen. Hun lider av en mer mildere depresjon enn det mange gjør. Hun har ikke vært igjennom noe traumatisk, har gode relasjoner og mange mennesker rundt seg. Det er slett ikke så enkelt å bare "pleie nære relasjoner, leie inn personlig trener, reise på besøk til gammel venninne osv" for de som er traumatiserte og har vært det i flere år. Har du en pf er relasjoner en vanskelig ting. Er man ufør er man heller ikke skikkelig fattig, så det å reise er en mulighet, men kan bli en utfordring hvis man har angst. Jeg så ikke mere enn 4 episoder på tv2 sumo fordi følte hele serien var oppskrytt.. Anonymkode: b0d30...87c
Fantastica Skrevet 9. januar 2017 #5 Skrevet 9. januar 2017 Jeg kjenner meg så godt igjen. Jeg har vært der du er, men jeg har klart å komme meg opp igjen. Nå fikk jeg hjelp, ikke den rette hjelpen, men jeg tok den hjelpen, dro den i halen og klarte å få ting utav den hjelpen jeg aldri trodde jeg skulle klare. Send meg gjerne en PM hvis du vil prate.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #6 Skrevet 16. januar 2017 På 9.1.2017 den 3.26, AnonymBruker skrev: Se på Ida Fladen "Happy go lucky" på TV2. Er bare å gå til psykolog, starte med antidepressiva og bruke det store nettverket du har. Pleie nære relasjoner, leie inn personlig trener, reise på besøk til gamnel venninne osv. Koster enorme summer som de aller fleste som er alvorlig deprimert ikke har tilgang til.. Anonymkode: c9079...173 Sliter med depresjon selv...og vet at en av grunnene til at det har blitt forverret er at jeg sliter med å få jobb, og går for tiden på sosialstønad til livsopphold. Har aldri hatt noe særlig nettverk.Har for det meste måttet vært alene og klart ting alene..uten fått noe særlig støtte fra hverken familie eller annet nettverk ( det mangler jo..) Når det gjelder Nav så har de aldri noe bedre enn jobbsøkerkurs å komme med..-akkurat som det hjelper i min situasjon..Har også vært på det..pluss litt praksis- men allerede fra dag en så fikk jeg høre at det var ikke plass for å ansette meg fast. Nå går jeg til legesamtaler..- Er grei nok legen, men er tydelig det ikke blir fullt forstått det jeg sier og det blir laget en annen versjon enn om alt jeg har sagt.. Er heldigvis "flink" til å finne littegrann "lyspunkt" selv men hovedproblemet ligger der latent og verker hele tiden.. Av og til orker jeg ingenting pga jeg er så "nede"! Jeg liker veldig godt å reise..liker godt å kunne spise ute eller ta en kveld ute med noe annet iblandt.. Kunne sikkert begynt på et eller annet hobbykurs (som legen mente en gang jeg skulle prøve..)..Er bare det at med den økonomien jeg har nå, så er det omtrent ikke mulig etter at regninger og annet helt nødvendig er betalt! Føler meg så "stucked" som det går å få blitt! ...Og nei, da syns jeg ikke akkurat Fladens program/serie hjelper så mye.....!!! Anonymkode: de849...179
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå