AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #1 Skrevet 9. januar 2017 Alt jeg har har lært og tilegnet meg av kunnskap er blåst bort, har problemer mer å se fagbøker og lange teorier. Ting som virker lett for andre / ja som de største selvfølegligheter gjør at jeg begynner å lure. Alle mestrer det å skrive, alle få A er og B er, og her er jeg, våken om natten, bruker all tid på pensumlesing, men får det likevel ikke til. Notatbøker er fult opp, denne gangen skal jeg klare det, neste gang- og så, fortvilelsen overtar og dumme tanker kommer. Er det meg det er noe gale med? har jeg en form for diagnose, hvorfor er det så lett for andre å lære dette, men bare ikke meg,? det er som et puslespill. Er flink i praksis, men når det skriftlige stopper, hva da? Husker tilbake på 5 eren min i norsk på vdg og lurer på hva som skjedde på veien. All kunnskap er som blåst bort. Anonymkode: c3768...1b0
Hermine Grang Skrevet 9. januar 2017 #2 Skrevet 9. januar 2017 Så trist at du har det sånn. Tror ikke det er noe galt med deg, men kan jo være at de andre har startet på et høyere nivå enn deg. Når startet du på studiet? Har du falt langt bak? Når man først har falt langt bak kan det være vanskelig å hente seg opp. Men setter man av nok tid så går det jo. Men man må ofte bla seg langt nok tilbake i boka til det man faktisk forstår. Om man ikke forstår kapittel 1-5 så er det selvsagt svært vanskelig å prøve å lære seg kapittel 6 om kapittel 6 bygger på de tidligere kapitlene.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #3 Skrevet 9. januar 2017 Det kan hende du lærer på en litt annerledes måte, at det er derfor det føles slik. Uten at du har funnet ut av det selv, hva slags måte det er best for deg å tilegne seg ny kunnskap på sånn at den også sitter. Dette har ingenting med å gjøre at du er dum, at det er noe galt med deg eller at du nødvendigvis har en diagnose. (Det kan selvfølgelig hende du har, men det vet ikke jeg. Har du ikke en rådgiver eller veileder av noe slag du kanskje kunne snakket med dette om? Dette med læring osv.) Har ingen råd egentlig, men håper du finner ut av dette og at det går bra videre! Anonymkode: f974d...a38
Teethgrinding Skrevet 9. januar 2017 #4 Skrevet 9. januar 2017 Jeg hadde en fyr i klassen på Uni som hadde det sånn. Han satt oppe og leste dag og natt. Kom på lesesalen kl 7 og gikk kl 22. Strøk i flere fag. Jeg vet ikke om dette akkurat er så støttende, men. Jeg tror man bør se sine begrensninger når ting ikke virker. Det kan være ekstremt tøft å holde på med et fag man ikke takler. Det er mange som har gått med legedrøm i magen som rett og slett ikke fikser kravene. En viktig del av det å være voksen er å avmåle ens ambisjoner etter egne forutsetninger. Realistiske drømmer er ofte bedre enn drømmer som aldri kommer i oppfyllelse. Ellers kan det selvfølgelig sitte i hodet. For mange kan det hjelpe å rett og slett bli litt eldre før man tar utdanning. Klarne tankene litt, motivere seg ordentlig og fokusere skikkelig på oppgavene. Når hodet er fylt av andre ting eller man ikke har troen på seg selv nytter det ikke å lese tung teori. Hvordan skal man da tilegne seg stoffet med selvtillit? 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #5 Skrevet 9. januar 2017 Har annen høyere utdannelse, jobber innen faget i mange mange år, det var et sjokk å komme tilbake til skolebenken. Det skriftlige uten akademisk stil gikk veldig fint. Trodde jeg skulle mestre det veldig godt, er jo så flink i jobben. Så kommer hverdagen, røde streker i oppgaver, sliter med stilarter, kan mye-men puslespillet akademisk/vanlig tekst er puslespill. Ber om skrivekurs, får det ikke- de sender meg en oppgave og viser til bok. Boken forteller alt, men den forteller meg ikke hvordan jeg skal skrive og legge opp teksten SELV, den teksten har en annen flink student skrevet, så hva er min læring. Tenk dere, bruke så mye tid på å lese, mestrer jobben, har gode karakterer fra alle skoler tidligere. Men nå er all kunnskap blåst bort. Er oppriktig trist og lei meg, kan ikke betro meg til noen, alle setter høye krav til meg-og den verste kritikeren er nok meg. Anonymkode: c3768...1b0
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #6 Skrevet 9. januar 2017 Høyere utdanning krever en mye mer seriøs tilnærming enn vgs, altså en mer teknisk metode for å håndtere stoffet. Det kreves også mer av det skriftlige. Har man svakheter fra før av, og det har de fleste, så forsterkes de når byrden blir tyngre. Dermed må man jobbe med å forbedre det skriftlige arbeidet også. Nå skriver du veldig muntlig. Kanskje du bare gjør det her fordi dette er et forum, men det er en vane som kan trekke ens evner ned. Det er veldig viktig å jobbe med tidligere eksamensoppgaver, bare for å få kontroll på det å skrive godt og hurtig. Les også andres oppgaver og sensorveiledninger for å se hvordan de strukturerer oppgaven. Anonymkode: e89cd...5bc
Hermine Grang Skrevet 9. januar 2017 #7 Skrevet 9. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så kommer hverdagen, røde streker i oppgaver, sliter med stilarter, kan mye-men puslespillet akademisk/vanlig tekst er puslespill. Ber om skrivekurs, får det ikke- de sender meg en oppgave og viser til bok. Anonymkode: c3768...1b0 Utrolig trist, men har du prøvd å skrive oppgavene om igjen etter de har blitt kommentert. Prøve å lære fra kommentarene du har fått? Og er det mulig for deg å se andres besvarelser, f.eks A-besvarelser slik at du ser hvordan ting skal skrives? Forstår det kan være utrolig vanskelig å vite hvordan universitetsoppgaver skal skrives. Jeg slet utrolig mye med det selv og klarte ikke lære faget fra bøkene. Jeg måtte se besvarelser slik jeg visste hvordan man angrep oppgaven. Jeg måtte også se på sammendrag slik jeg lærte meg hva som var det viktigste. Om jeg bare så pensumboka så klarte jeg ikke sile ut hva som var viktig og hva som var mindre viktig.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #8 Skrevet 9. januar 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan hende du lærer på en litt annerledes måte, at det er derfor det føles slik. Uten at du har funnet ut av det selv, hva slags måte det er best for deg å tilegne seg ny kunnskap på sånn at den også sitter. Dette har ingenting med å gjøre at du er dum, at det er noe galt med deg eller at du nødvendigvis har en diagnose. (Det kan selvfølgelig hende du har, men det vet ikke jeg. Har du ikke en rådgiver eller veileder av noe slag du kanskje kunne snakket med dette om? Dette med læring osv.) Har ingen råd egentlig, men håper du finner ut av dette og at det går bra videre! Anonymkode: f974d...a38 Tror det er løsningen. Fra muntlig til akademisk, noen som kan lære meg? ( spurte lærer om veiledning/skrivekurs- fikk bare tilsendt en tidligere oppgave ) ( har aldri fått tilbud om skrivekurs ). Anonymkode: c3768...1b0
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #9 Skrevet 9. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har annen høyere utdannelse, jobber innen faget i mange mange år, det var et sjokk å komme tilbake til skolebenken. Det skriftlige uten akademisk stil gikk veldig fint. Trodde jeg skulle mestre det veldig godt, er jo så flink i jobben. Så kommer hverdagen, røde streker i oppgaver, sliter med stilarter, kan mye-men puslespillet akademisk/vanlig tekst er puslespill. Ber om skrivekurs, får det ikke- de sender meg en oppgave og viser til bok. Boken forteller alt, men den forteller meg ikke hvordan jeg skal skrive og legge opp teksten SELV, den teksten har en annen flink student skrevet, så hva er min læring. Tenk dere, bruke så mye tid på å lese, mestrer jobben, har gode karakterer fra alle skoler tidligere. Men nå er all kunnskap blåst bort. Er oppriktig trist og lei meg, kan ikke betro meg til noen, alle setter høye krav til meg-og den verste kritikeren er nok meg. Anonymkode: c3768...1b0 Stop å skrive - slik, da blir du ett hakk bedre. : ) Klarer du ikke å se strukturen i andres tekster? Det er en struktur i teksten, som du kan kopiere. Det er det som er læringen for deg. Anonymkode: e89cd...5bc
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #10 Skrevet 9. januar 2017 2 minutter siden, Hermine Grang skrev: Utrolig trist, men har du prøvd å skrive oppgavene om igjen etter de har blitt kommentert. Prøve å lære fra kommentarene du har fått? Og er det mulig for deg å se andres besvarelser, f.eks A-besvarelser slik at du ser hvordan ting skal skrives? Forstår det kan være utrolig vanskelig å vite hvordan universitetsoppgaver skal skrives. Jeg slet utrolig mye med det selv og klarte ikke lære faget fra bøkene. Jeg måtte se besvarelser slik jeg visste hvordan man angrep oppgaven. Jeg måtte også se på sammendrag slik jeg lærte meg hva som var det viktigste. Om jeg bare så pensumboka så klarte jeg ikke sile ut hva som var viktig og hva som var mindre viktig. Akkurat slik har jeg det. For meg er dette et mareritt, det påvirker meg i så stor grad nå at jeg tror jeg er i ferd med å utvikle angst. Har et barn og førsørge, hvis denne utdannelsen glipper mister jeg virkelig alt av frremtidshåp. Vet jeg kan jobben, det er det skriftlige, hvorfor må det ødelegge så mye, har jo så mange egenskaper og ressurser på andre måter. Anonymkode: c3768...1b0
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #11 Skrevet 9. januar 2017 Av og til tror jeg at jeg bare trenger en klem, ikke bare krav og bøker hele tiden, jeg savner et vanlig liv uten krav og forpliktelser hele tiden. Før tenkte jeg aldri at jeg ikke mestret, nå har jeg plutselig ingen kunnskap igjen, alt er borte. Det føles så trist. Anonymkode: c3768...1b0
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #12 Skrevet 9. januar 2017 Ok, hvis jeg var deg, så ville jeg skaffet meg en norsk bok om stiler fra vgs og fra ungdomsskolen, for å få bedre kontroll på det grunnleggende, hvis det er problemet. Det finnes også ressurser på nett. Jeg vet ikke hvilken stil du sliter med. http://www.riksmalsforbundet.no/hvordan-skrive/hvordan-skrive-essay/ (flere stiler i menyen til venstre) http://studieweb.no/hvordan-skrive-et-essay/ (flere under meny "norsk") Akademisk skrivning http://www.hil.no/biblioteket/akademisk_skriving/skriving (Har du sjekket om biblioteker har kurs?) Akademisk skrivning - guide fra NTNU https://www.ntnu.no/documents/10440/1261863318/Guide+til+akademisk+skriving+IVR.pdf/cba82db4-7498-4d0c-8c75-fff5b2b03955 Hvis du googler "akademisk skriving" finner du også en pdf fra UiO. Anonymkode: e89cd...5bc
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #13 Skrevet 9. januar 2017 Har lest mange bøker om akademisk skriving, det hjelper ikke. Derfor jeg lurer på om det er noe gale med evnene mine, men da hadde jeg vel ikke klart et snitt på 4.5 i vdg skole. Fikk B på et refleksjonsnotat, men akademiske tekster ligger på D. Anonymkode: c3768...1b0
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #14 Skrevet 9. januar 2017 Skiver muntlig, må lære meg å skrive akademisk-det er mer saklig. Anonymkode: c3768...1b0
Hermine Grang Skrevet 9. januar 2017 #15 Skrevet 9. januar 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat slik har jeg det. For meg er dette et mareritt, det påvirker meg i så stor grad nå at jeg tror jeg er i ferd med å utvikle angst. Har et barn og førsørge, hvis denne utdannelsen glipper mister jeg virkelig alt av frremtidshåp. Vet jeg kan jobben, det er det skriftlige, hvorfor må det ødelegge så mye, har jo så mange egenskaper og ressurser på andre måter. Anonymkode: c3768...1b0 Forstår at presset blir stort. Hva er det du studerer og hvor langt har du kommet i studiet? Får du ingenting ut av å lese andres oppgaver? 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skiver muntlig, må lære meg å skrive akademisk-det er mer saklig. Anonymkode: c3768...1b0 Ja, det tror jeg er viktig. Fikk selv kritikk på skrivestilen min da jeg studerte. Jeg skrev også for muntlig. Det fine er jo at dette er noe alle klarer å endre på om de bare er bevisste på det. Leser gjennom oppgaven før man leverer. Kanskje få noen du kjenner til å lese gjennom også og si ifra når blir muntlig eller dårlig formulert. Kjenner meg så igjen når jeg leser innleggene dine. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #16 Skrevet 9. januar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skiver muntlig, må lære meg å skrive akademisk-<<<!!!!!<<<<<det er mer saklig. Anonymkode: c3768...1b0 - er ikke komma. Anonymkode: e89cd...5bc
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #17 Skrevet 9. januar 2017 4 minutter siden, Hermine Grang skrev: Forstår at presset blir stort. Hva er det du studerer og hvor langt har du kommet i studiet? Får du ingenting ut av å lese andres oppgaver? Ja, det tror jeg er viktig. Fikk selv kritikk på skrivestilen min da jeg studerte. Jeg skrev også for muntlig. Det fine er jo at dette er noe alle klarer å endre på om de bare er bevisste på det. Leser gjennom oppgaven før man leverer. Kanskje få noen du kjenner til å lese gjennom også og si ifra når blir muntlig eller dårlig formulert. Kjenner meg så igjen når jeg leser innleggene dine. Takk for svar Hermine Kan ikke si annet enn at det er høyskole og det er selve akademiske tekster jeg sliter med, er nå blir klar over at jeg har en muntlig skrivetone, den må jeg på en eller annen måte snu til å få en akademisk skivemåte. Har også fått kritikk på tekster, lærere som har blitt småsinte fordi jeg ( tidligere ) har f,eks glemt skriftstørrelse og ikke henvist riktig. ( Har heldigvis fått noe formelle krav inn nå.) For meg blir akademisk tekst et puslespill: "Finn teori i pensum, bruk egene ord og henvis". Anonymkode: c3768...1b0
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #18 Skrevet 9. januar 2017 Du må rett og slett øve på å skrive akademisk. Du må øve på å sette opp en disposisjon, og rydde opp i uvaner du har. Slik som -------<<< Anonymkode: e89cd...5bc 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #19 Skrevet 9. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: - er ikke komma. Anonymkode: e89cd...5bc Takk for veiledning, alt hjelper. Anonymkode: c3768...1b0
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #20 Skrevet 9. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for veiledning, alt hjelper. Anonymkode: c3768...1b0 ;:- D Glad for å se komma! : ) Slike uvaner kan du ta med deg på eksamen, for særlig når man er stresset, så kommer ens svakheter frem. Anonymkode: e89cd...5bc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå