Gå til innhold

Vil bli lege. Er det mye obligatorisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er fra før utdannet sykepleier og biolog så ønsker helst ikke å være på skolen mer enn strengt tatt nødvendig. Jeg lærer også generelt lite av å være på forelesninger.

Anonymkode: fed28...028

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forelesninger er ikke obligatorisk. All praksis er imidlertid obligatorisk, og de fleste studiesteder i Norge opererer også med obligatoriske smågrupper/kollokvie. 

Medisinutdanning er generelt sett ikke noe jeg ville ha valgt dersom obligatorisk oppmøte er et problem, men det er flere med barn (også noen der barn og mann er i en annen by for en begrenset periode), sykdom eller annet som kommer seg gjennom. Det forutsetter imidlertid at man er motivert og er villig til å legge ned en innsats utover det ordinære. 

Av ren nysgjerrighet, hvorfor ønsker du å studere medisin etter at du både har studert sykepleierutdanning og biologi? 

Anonymkode: a86a4...bac

• Liker 8
Skrevet

Det er omtrent det verste studiet i Norge når det gjelder obligatorisk oppmøte. Hvis du ikke liker å være mer på skolen enn strengt tatt nødvendig ville jeg valgt noe helt annet. 

Ellers vet vel de fleste at det ikke nødvendigvis er noen drøm å være lege heller. Det er gjerne ekstreme arbeidstider, dårlig betalt (i forhold til innsats), kjipe skift, og midlertidige kontrakter. Ellers kan man være allmennlege og fikse piller til junkier og gi ut sykemeldinger. Hurra. 

Jeg ville stilt meg selv spørsmålet om hvorfor du vil bli lege nøye. Hvis det er for statusens del kan det være enklere å finne en steinrik mann enn å faktisk gå gjennom et helt nytt beinhardt studie der ingenting kommer gratis.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det vanskeligste med medisinstudiet er å komme inn. Er du først inne så er du trygg. Det er ikke noe mer obligatorisk oppmøte der enn det er på de fleste andre studier. Men hvis du ikke kan møte fordi du har tenkt å jobbe fulltid ved siden av, så ville jeg lagt det fra meg. I det minste bør du gå ned til deltid. 

Uansett hvilket studie du velger så bør det være første prioritet, og da skal ikke oppmøtekrav være av betydning.

Anonymkode: 7a6a7...e78

AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske leger tok yrket sitt mer seriøst.. 

Anonymkode: 51348...d8a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vanskeligste med medisinstudiet er å komme inn. Er du først inne så er du trygg. Det er ikke noe mer obligatorisk oppmøte der enn det er på de fleste andre studier. Men hvis du ikke kan møte fordi du har tenkt å jobbe fulltid ved siden av, så ville jeg lagt det fra meg. I det minste bør du gå ned til deltid. 

Uansett hvilket studie du velger så bør det være første prioritet, og da skal ikke oppmøtekrav være av betydning.

Anonymkode: 7a6a7...e78

Jo, det er mer obligatorisk oppmøte enn på de fleste andre studier. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bli lege fordi jeg ønsker å arbeide med fødsler og lære mer. Tror jeg hadde trivdes bedre som jordmor enn gynekolog/fødselslege, men pga familiesituasjon under utdanningen fikk jeg ikke gode nok karakterer til å komme inn. Skolen lar meg heller ikke ta opp fag (nye fagkoder). Jeg har karakterene fra videregående til å komme inn på medisin. En fordel med å bli lege er følelsen av å ikke bli tatt for gitt. Jeg føler at pasienter er gladere for at legen er inne hos dem i 10 minutter enn de er for alle de timene jeg er der. Det er også det at pasientene ikke alltid vil gjøre noe som på forhånd er planlagt fordi de vil snakke med legen først. Det er ikke så gøy når det er spørsmål som jeg kan svare like godt på

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil IKKE kuppe tråden din, men har tenkt denne tanken selv. Hva må man ha i bunn? Jeg er autorisert legesekretær og har videreutdanning i psykisk helsevern og rusomsorg. Er også autorisert apotektekniker. Har helse & sosial i bunn (som det het den gangen i 1997 ;) ) Hvor starter jeg?

Masse lykke til til deg TS :) 

Anonymkode: 649b2...210

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle ønske leger tok yrket sitt mer seriøst.. 

Anonymkode: 51348...d8a

:klo:

Anonymkode: 2d33d...c9d

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil bli lege fordi jeg ønsker å arbeide med fødsler og lære mer. Tror jeg hadde trivdes bedre som jordmor enn gynekolog/fødselslege, men pga familiesituasjon under utdanningen fikk jeg ikke gode nok karakterer til å komme inn. Skolen lar meg heller ikke ta opp fag (nye fagkoder). Jeg har karakterene fra videregående til å komme inn på medisin. En fordel med å bli lege er følelsen av å ikke bli tatt for gitt. Jeg føler at pasienter er gladere for at legen er inne hos dem i 10 minutter enn de er for alle de timene jeg er der. Det er også det at pasientene ikke alltid vil gjøre noe som på forhånd er planlagt fordi de vil snakke med legen først. Det er ikke så gøy når det er spørsmål som jeg kan svare like godt på

Jeg synes seks nye år på skole med mye obligatorisk + turnusjeneste høres veldig mye ut for å bli tatt mindre for gitt..

Her ville jeg heller prøvd å kontakte andre enn skolen, f.eks. fagforening og høre om det finnes andre måter å komme nærmere målet om å jobbe med fødsler på. Logisk at du ikke kan ta opp fag om de har skiftet fagkoder og innhold, men det kan jo hende du kan ta dem som om de var nye (da får du nok ikke lån). Jeg tror det finnes enklere veier både inn på fødestuene og til mer respekt enn å utdanne deg i veldig mange år til. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fint at du er interessert i fagfeltet og er nysgjerrig på å lære mer. Nå har du nok allerede tatt studielengden i betraktning, men jeg nevner det likevel. Etter at du har kommet inn på medisinstudiet vil det ta minst 7,5 år før du er i gang med spesialisering. Så lenge du er motivert for dette, og den obligatoriske delen ikke er et problem å innfri, er ikke dette noe jeg vil råde deg bort fra. Når du allerede har gjennomført to utdanninger høres det jo ut som du har en høy gjennomføringsevne. Du bør imidlertid tenke over om det er verdt det i lengden og gå denne retningen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du søkt på jordmor eller bare antar du at det er vanskelig å komme inn? Jeg går på en stor høyskole med mange videreutdanninger, og jordmor var en av de enkleste å komme inn på. Så kanskje du rett og slett skal søke og se hvordan det går? Jeg har for øvrig rævva karakterer selv, men kom inn likevel (annen videreutdanning) fordi jeg har mye arbeidserfaring og studepoeng fra et annet studium.

Anonymkode: cc80d...ad1

• Liker 1
Gjest chisandra
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er fra før utdannet sykepleier og biolog så ønsker helst ikke å være på skolen mer enn strengt tatt nødvendig. Jeg lærer også generelt lite av å være på forelesninger.

Du kan nok ikke satse på medisinutdanning på deltid :)

AnonymBruker
Skrevet

Det obligatoriske tror jeg varierer stort etter studiestedet, men kan si hvordan det er for meg. Jeg går på NTNU, her er det kun gruppemøter (Problembasert læring, møtes 1 gang i uka) og praksis (tre timer annenhver uke 1-2 år, uketjeneste 3-4 år). Forelesninger, øvelser (disseksjon, lab osv). er ikke obligatoriske. I tillegg har vi ingen innleveringer, kun eksamen en gang i året (to i 4. og 6. år tror jeg). Så lite obligatorisk, men det krever mye egenarbeid og de fleste går på alle forelesningene. Masse lykke til :) 

Anonymkode: 951ee...7f2

AnonymBruker
Skrevet

Husk at du kun får studielån for maksimalt 8 år høyere utdanning, så hvordan skal du finansiere mesteparten av studiet?

For øvrig er det solide mengder obligatorisk oppmøte på medisinstudiet. 

Du sier du ønsker å jobbe med fødsler. For å bli fødselslege må du få deg jobb som LiS, med gynekologi som spesialfelt. Og du får ikke jobbet mye med fødsler, fødselsleger deltar kun i fødsler når det er risikofødsler, når barnet må ut raskt. 

Anonymkode: 22510...88d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil IKKE kuppe tråden din, men har tenkt denne tanken selv. Hva må man ha i bunn? Jeg er autorisert legesekretær og har videreutdanning i psykisk helsevern og rusomsorg. Er også autorisert apotektekniker. Har helse & sosial i bunn (som det het den gangen i 1997 ;) ) Hvor starter jeg?

Du må kanskje begynne med studiekompetanse? Altså påbygg på VGS. Snakk med det studiestedet du tenker å søke, så kan de fortelle hva som kreves:) 

Anonymkode: 7b1f2...496

AnonymBruker
Skrevet

Risikofødsel:

"Jordmor har ansvar for forløsningen så lenge alt ser bra ut. Hun samarbeider tett med vakthavende gynekolog, og legen vil komme innom fødestuen flere ganger. Legen tolker CTG-registreringene, og foretar eventuell pH-måling. Hvis forløsningshjelp er nødvendig i form av tang, vakuum eller keisersnitt, er det legen som gjør det. Legen tar også imot tvillinger og forløser ved seteleie."

http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/foedsel/risikofoedsel.php

Anonymkode: 22510...88d

• Liker 1
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må nok desverre starte på vgs, og få studiekompetanse med realfag :) 

Til TS: jeg har ikke oppfatningen av at medisin er mye obligatorisk. Det er likevel veldig mye utdanning, kunnskap og et veldig tungt studie - litt for langt for å ikke ville bli tatt for gitt tenker jeg... Sykepleiere blir desverre veldig ofte tatt for gitt, for en del pasienter er det kun legen som vet noe. Selv om vi er i 2017 er det mange som tror at sykepleiere vasker og tørker rumper, mens legen kan medisin. Det er noe av det tristeste rundt sykepleieryrket - men slik er det.

Skrevet

Totalt sett kan det godt ta 10-15 år før du er spesialist hvis du begynner på medisin nå, så da virker det jo mye enklere å ta opp(ta nye fag) på sykepleie for å bli jordmor når det egentlig er det du vil bli?

• Liker 1
Skrevet
På Monday, January 09, 2017 den 1.23, AnonymBruker skrev:

Herregud. Læret lite av å være på forelesning...ok.

Ikke rart det er mye leger som ikke er så flinke

Anonymkode: d6841...253

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...