Gå til innhold

Er et av barna dine åpenbart mye penere enn søsknene sine?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er objektiv nok til å se at den ene ungen min er mye penere enn lillebroren som. Han er en usedvanlig pen gutt, fe fleste bemerker utseendet han. En av de peneste barna på hele skolen. Det andre barnet er sånn helt vanlig pen.

Anonymkode: 57b04...3eb

Videoannonse
Annonse
Gjest Mayana
Skrevet

Skjønnhet er subjektivt så det å sammenligne blir helt feil i mine øyne.

AnonymBruker
Skrevet

Hva så? Jeg har to pene jenter. Foreløpig er den ene 'penest', alle påpeker det og skynder seg å si at lillesøster er også skjønn, søt, flink, kvikk, tøff. Hvis det er noe negativt med det, må det være at storesøster burde også fått forsterket andre viktigere gode sider ved seg selv, hun syns selv at å være pen er viktig... Lillesøster får høre hvor kul hun er. Ingen søsken er vel prikk like, verken inni eller utenpå. Jeg er så 'objektiv' at jeg ser at min yngste er glupere, i hvertfall ti PR tidligere ute. Hva så? 

Anonymkode: bd454...03f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Meg over, Edit: to år tidligere ute (ti PR ga liten mening..)

Anonymkode: bd454...03f

Skrevet

Nei. Begge to har hver sin sjarm. Hadde aldri klart å dømme hvem som er penest. Jeg håper også virkelig ALDRI at de noen gang tenker at de er styggere enn søskenet sitt. Dessuten er det veldig subjektivt hva man ser på som pent. Det noen synes er det peneste i verden, kan andre synes at er utrolig stygt.

Men jeg har faktisk tenkt over det at enkelte kan kommentere hvor vakkert et barn er osv. Mens søskenet er i nærheten, og ikke blir sagt noe positivt om. Det synes jeg egentlig er ganske stygt.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to rake motsetninger, både når det gjelder utseende og absolutt alt annet. Begge har blå øyne og lys lugg, og det er det de har til felles.

Anonymkode: 6ae3f...36a

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Mayana skrev:

Skjønnhet er subjektivt så det å sammenligne blir helt feil i mine øyne.

Feil. Skjønnhet et forsket på og følger visse regler av geometri og symmetri på tvers av kjønn og etnisitet.

Anonymkode: 866cf...a90

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er det som tenker slikt om barna sine? Hva for slags rolle spiller det? 

Anonymkode: fb2e0...9a0

• Liker 4
Gjest Mayana
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Skjønnhet et forsket på og følger visse regler av geometri og symmetri på tvers av kjønn og etnisitet.

Så hvordan liker noen rødhårete og andre ikke? For eksempel. 

AnonymBruker
Skrevet

Slutter aldri å forundre meg over hva mennesker gidder å bry seg om.

Anonymkode: 334cb...167

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sant nok, datteren til Whitney Houston er sett utenifra rimelig stygg. Men etter å ha observert henne på film ble hun plutselig attraktiv, på grunn av det hun utstrålte. Hadde likt å være venn med henne og det er ikke mange jeg har lyst til å være venn med.

Anonymkode: 334cb...167

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var det pene barnet og jeg hatet det for utseende mitt ble hele tiden kommentert og det gjorde at jeg følte meg anderledes enn mine to søsken.

Da jeg var gravid håpte jeg veldig på at barnet skulle bli sånn helt vanlig pen og søt fordi det er ubehagelig å stikke seg ut i mengden uanssett.

Barn nr 1 ble normalt pen og søt. Barn nr 2 er usedvanlig nydelig på den oppsiktsvekkende måten og jeg prøver å tone det ned rett og slett.

Anonymkode: 84442...847

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, Mayana skrev:

Skjønnhet er ikke objektivt, men det er intersubjektivt. Hårfarge er et litt dårlig eksempel, da jeg tror det er ganske jevnt fordelt hva folk foretrekker der. Blir litt annerledes om man tenker hårkvalitet, hud, kroppsbygning, høyde, etc.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det irriterer meg når folk bemerker utseende til jenter,  åh så pen hun er osv. Vi lærer da barna og spesielt jenter at det er viktig å være pen , omtrent den vikgste egenskapen man kan  inneha og hvis du ikke er pen må du ihvertdall være kul hva enn det er. Ekstra ille blir det når det er flere "mindre heldige " søsken som ikke får samme oppmerksomhet. 

Anonymkode: d3a09...c2e

• Liker 12
Gjest kattehviskeren
Skrevet

Det irriterer meg når folk bemerker utseende til jenter,  åh så pen hun er osv. Vi lærer da barna og spesielt jenter at det er viktig å være pen , omtrent den vikgste egenskapen man kan  inneha og hvis du ikke er pen må du ihvertdall være kul hva enn det er. Ekstra ille blir det når det er flere "mindre heldige " søsken som ikke får samme oppmerksomhet. 

Anonymkode: d3a09...c2e

Ja, har hatt venninner som har sliti med dette fra de var små. De har fått ekstremt mye tilbakemelding på at de er så pene osv, men dermed blitt ekstremt usikre på om de har andre egenskaper. Flere har også fått høre ting som "du er ikke så smart, men det gjør jo ikke noe du som er så pen". Veldig ødeleggende når man er i en formativ fase. Og det som er enda mer tragisk er at de som er superpene når de er fjorten ikke nødvendigvis er de som er penest når man er tjue. Dette har jeg merka på mange unge voksne damer, flere som har en forståelse av seg selv som veldig pene, og det er først og fremst der de har selvfølelsen sin, og så er de bare helt normale. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, kattehviskeren skrev:

Ja, har hatt venninner som har sliti med dette fra de var små. De har fått ekstremt mye tilbakemelding på at de er så pene osv, men dermed blitt ekstremt usikre på om de har andre egenskaper. Flere har også fått høre ting som "du er ikke så smart, men det gjør jo ikke noe du som er så pen". Veldig ødeleggende når man er i en formativ fase. Og det som er enda mer tragisk er at de som er superpene når de er fjorten ikke nødvendigvis er de som er penest når man er tjue. Dette har jeg merka på mange unge voksne damer, flere som har en forståelse av seg selv som veldig pene, og det er først og fremst der de har selvfølelsen sin, og så er de bare helt normale. 

Takk! Så ebig i dette. Hadde spesielt pappaen min som var besatt av utseende og det har nok påvirket meg veldig. Alltid fått tilbakemeldinger på hvor pen jeg er, spesielt som barn. Og slik du skisserer det kjenner jeg meg veldig igjen i. Eeeekstremt usikker på meg selv. Så please ton ned utseendepjattet deres når det gjelder barn! 

Anonymkode: 56925...2c8

• Liker 4
Gjest antbug
Skrevet

Jeg tror ikke helt på de foreldrene som sier at de ikke kan se at et av barna er penere enn de andre. Det er vel bare tabu å si sånt høyt, men det er jo like naturlig som at et barn er mer musikalsk eller flinkere i matte. Barn er forskjellige, og man er jo like glad i dem uansett hvordan de  ser ut eller hvor flinke de er. Min ene bror var direkte vakker i forhold til oss andre. Han visste det, vi visste det, foreldrene våre visste det, og alle andre visste det. Det var virkelig ingen big deal. Fint for ham, men vi hadde andre ting som gjorde oss unike. Det er bare tull der der om at alle er like vakre :) 

Skrevet

I seg selv er det vel ikke så ille å få komplimenter på utseende, men alle gjør jo ikke det, og (ta mitt ord på det) det er ikke spesielt kult å vokse opp som den mindre pene av de to. Tror barn vet inderlig godt om de er pene eller ikke, og om man ikke er det vil komplimenter føles tomme når en får dem selv, og en kjip påminnelse når andre barn får dem.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Mayana skrev:

Det går på tiltrekning og preferanser. Ikke skjønnhet, som er en definert og matematisk utregnet målbar ting.

Gjest kattehviskeren
Skrevet

Takk! Så ebig i dette. Hadde spesielt pappaen min som var besatt av utseende og det har nok påvirket meg veldig. Alltid fått tilbakemeldinger på hvor pen jeg er, spesielt som barn. Og slik du skisserer det kjenner jeg meg veldig igjen i. Eeeekstremt usikker på meg selv. Så please ton ned utseendepjattet deres når det gjelder barn! 

Anonymkode: 56925...2c8

Ja, det du skriver her høres helt ut som den ene venninna mi! Så viktig å få tilbakemeldinger på indre egenskaper, det bygger en opp, i stedet for kommentarer på utseende, det kan et barn uansett ikke gjøre noe for eller med. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...