Gå til innhold

Surdeigsstarter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lyst å prøve å sette en starter,men kan jeg bruke hvetemel?

Og hvor mye av starteren tar man den dagen en skal bake? (Tre brød)

Anonymkode: f9e53...96d

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du kan lage på hvetemel (men helst økologisk, og uansett: så fersk som mulig! Sjekk datostempling)

ang mengde; kommer litt an på hvor aktiv surdeigen din er og hvaslags  brød du skal bake. Har sett noen bruke så lite som ca 10-20 gram. Selv bruker jeg ca 100 gram når jeg steker i jerngryte, ca 150/200 gram når jeg baker i brødform...

Anonymkode: ded37...bad

Skrevet (endret)

Det er enklere å få i gang en surdeig med sammalt mel og heller mate den med siktet hvetemel senere. Det går an med siktet hvetemel, men det tar lenger tid og den blir ikke like spretten. Økologisk mel er å anbefale, iallfall i starten, fordi det inneholder mye mer mikroorganismer enn ikke-økologisk. Sammalt mel er fordi mesteparten av gjær og melkesyrebakterier finnes på skallet og i ytre del av kornet. 

http://www.surdeig.no/surdeigsstarter/

Endret av Zzyzx
AnonymBruker
Skrevet

Takk, skal kjøpe mel. Så jeg skal ta 100 til 200 GR med tre brød? Bruker ha de i brødformer

Anonymkode: f9e53...96d

Skrevet

Tiden du bruker på å få i gang en aktiv surdeig kan du bruke på å surfe rundt på surdeigsblogger for å finne ut av hvordan du skal bake med den. Du har noen dager på deg. Men et tips er at du må lære din egen surdeig å kjenne, for de er forskjellige alle sammen. Bare husk å mate den opp så den er skikkelig aktiv før du baker med den. :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...