Gå til innhold

Urinveisinfeksjon - blodforgiftning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dersom en person har en infeksjon (f.eks. en urinveisinfeksjon) kan slike ting utvikle seg til noe verre? 

F.eks. en blodforgiftning, eller noe ?

Anonymkode: 292fb...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, det kan bli blodforgiftning, faren min har vært innlagt på sykehus for dette fem ganger i løpet av ett år.

Anonymkode: e8207...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle infeksjoner kan utvikle seg dersom man er uheldig og ikke har mulighet til å behandle det skikkelig. Før antibiotikaen ble oppfunnet hendte det at folk fikk infeksjon i et i utgangspunktet lite sår, og døde av det. 

Urinveisinfeksjon som du nevner kan utvikle seg til nyrebekkenbetennelse, som kan være dødelig uten behandling (det er også mulig å overleve uten antibiotika, dersom man har flaks.)

Grunnen til at vi er redde for antibiotikaresistens er at det vil føre oss tilbake til tiden før antibiotika, hvor selv små infeksjoner kunne bli dødelige. Allerede finnes det enkelte stammer av bakterier som er resistente mot nesten all antibiotika vi har i dag.

Anonymkode: ec541...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom en person har en infeksjon (f.eks. en urinveisinfeksjon) kan slike ting utvikle seg til noe verre? 

Ubehandlet urinveisinfeksjon, infeksjon i blæren, fører ofte til at bakteriene kryper oppover fra blæren til nyrene. Ved nyrebekkenbetennelse vil pasienten bli så syk at han oppsøker lege, før blodforgiftning er et faktum. Ubehandlet kan infeksjoner i nyrene være dødelig. Nyrenes funskjon er å filtrere blodet. Derfor renses blodet med maskin/dialyse når nyrefunksjonen svikter. 

Anonymkode: 9c775...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå synes det blir krisemaksimert en del her, uten å mene at de som virkelig blir syke etter en uv er til å kimse av.

Men de fleste uv går over igjen, uten komplikasjoner selv om den ikke blir behandlet. Men siden uv er veldig smertefullt og det kan føre til komplikasjoner fordi infeksjonen kryper oppover i urinveiene og gjør skade på nyrer er det best å behandle med antibiotika.
Noen driver tilbake en uv ved å drikke mye, gjerne vann med sitron for å gjøre urinen sur, noe som hindrer bakterievekst. Og eller tranbær som hindrer bakterienes evne til å feste seg på slimhinnene.
 Blodforgiftning etter uv er veldig uvanlig, selv om det kan skje som med alle infeksjoner.

Anonymkode: 38b88...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daryl Dixon

Ja og da kalles det urosepsis. Bakterier spres inn I blodet av en massiv betennelse. Som regel så er pasienten så dårlig før det kommer så langt at behandling er startet opp. Det er stort sett de som en svekket fra før som har størst risiko, eldre, diabetikere, kreftpasienter osv. En sepsis er farlig, men en med normal helse vil tåle en UVI uten at det går så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hadde urinveisinfeksjon som utviklet seg til nyrebekken betennelse og klatret. Så fordi jeg ikke gikk til legen men trodde jeg kunne fikse det selv så fikk jeg betennelse i nyrene. 

Anonymkode: 05e39...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde urinveisinfeksjon som utviklet seg til nyrebekken betennelse og klatret. Så fordi jeg ikke gikk til legen men trodde jeg kunne fikse det selv så fikk jeg betennelse i nyrene. 

Hvordan gikk dette da ?

Måtte du på antibiotika, eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme her! Utenom betennelse i nyrene. Fikk derimot blodforgiftning, var ikke noe særlig.

Anonymkode: ac88c...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå synes det blir krisemaksimert en del her, uten å mene at de som virkelig blir syke etter en uv er til å kimse av.

Men de fleste uv går over igjen, uten komplikasjoner selv om den ikke blir behandlet. Men siden uv er veldig smertefullt og det kan føre til komplikasjoner fordi infeksjonen kryper oppover i urinveiene og gjør skade på nyrer er det best å behandle med antibiotika.
Noen driver tilbake en uv ved å drikke mye, gjerne vann med sitron for å gjøre urinen sur, noe som hindrer bakterievekst. Og eller tranbær som hindrer bakterienes evne til å feste seg på slimhinnene.
 Blodforgiftning etter uv er veldig uvanlig, selv om det kan skje som med alle infeksjoner.

Anonymkode: 38b88...2f5

Urinveisinfeksjoner skal behandles for å unngå at de fører til komplikasjoner. Å innbille folk at uvi går over av seg selv, kan i verste fall medføre at folk med uvi leser her inne, unngår å gå til lege, og blir påført unødvendig og alvorlig sykdom og skade. 

Anonymkode: 9c775...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...