AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #1 Skrevet 8. januar 2017 Samboeren min tåler ikke at min datter får noe hans ikke her. Min kjøpte ny pc for hennes egne penger- han kjøpte til sin sønn og datter helt like Hun fikk tel av faren i bursdagsgave- han kjøpte helt like til sine barn Hun kjøpte kul kontorstol i rosa farge for sine egne penger- han spurte hvor hun fikk tak i den pga datteren hans ønsker en sånn Hun kjøpte spillkonsoll- han kjøpte til sine helt like ( de hadde en annen spillkonsoll) Min datter har begynt å reagere pga hun føler at hun får ikke glede seg over tingene på en skikkelig måte lenger. Og hun er vant å spare for ting hun ønsker seg mens de andre får alt gratis. Spesielt pga tel ble det kjipt. Hun kom hjem fra faren super happy( han har aldri kjøpt henne noe så dyrt før) og var overlykkelig pga telefonen. Plutselig spør han hvor mye kostet den pga han har tenkt å kjøpe til sine barn. Jeg kjøper til hans barn ting de ønsker seg til bursdag og jul. Tenker ikke i det hele tatt om min datter ønsker det. er dette normalt ? Anonymkode: 4c4ba...c20 1
Gjest Sugemerke Skrevet 8. januar 2017 #2 Skrevet 8. januar 2017 Nei, dette er ikke normalt. I familier med bare helsøsken har ikke alle det samme og da heller ikke i familier med hel og halvsøsken. Liver er urettferdig, noen har fått en ny telefon, neste gang er det noen andre som får noe kult. Noen har spart til ny play station og noen har brukt alle pengene sine på snop. Sånn er det i en flokk og sånn kommer det alltid til å være. Far gjør barna sine en bjørnetjeneste og ødelegger relasjonene mellom seg og datteren din, samt mellom barna. Dette ville jeg gitt beskjed om i klartekst. Barna hans må lære seg å spare, vente på gaver o.l på lik linje med andre og din datter må få glede seg over sine nye ting uten at gleden skal bli ødelagt over at din samboer løper ut å dytter nye ting på sine barn.
ViljaH Skrevet 8. januar 2017 #3 Skrevet 8. januar 2017 Nei. Lær datteren din hvordan hun skal forholde seg til dette. "Jeg ønsker ikke å si hvor jeg kjøpte stolen da jeg ikke synes det er noe gøy med alt likt. Dette er MIN stil som jeg har kjøpt selv. Hun kan velge en annen stol". Og så sier du det samme. Og snakker med ham om at all hermingen begynner å bli påtagelig og rart, og må ta slutt. 11
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #4 Skrevet 8. januar 2017 Jeg har snakket med han om dette og han sier at han må få lov å kjøpe det han vil til sine barn. Er litt enig, men er helt unødvendig med å kjøpe like ting. Hans datter er ikke engang interessert i spilling, men hun får lik konsoll og like spill. Hun prøver å være forståelsefull men jeg ser at det gnager henne. Hun sa at hun ikke visste prisen på tel, men da sa han at han skal kjøpe til sine nyeste versjon. Da sa jeg at det nyeste og sløsing er ikke veien til lykke , at noen mennesker rett og slett ikke har evne å vise glede ovenfor andre og at hun skal være glad at hun fikk en sånn fin gave fra sin far. Han ble helt rar og han fikk også høre at det var dårlig gjort og hvis han ønsket å kjøpe tel til sine barn så kunne han bare gjøre det og ikke ødelegge hennes glede-øyeblikk ts Anonymkode: 4c4ba...c20 4
ViljaH Skrevet 8. januar 2017 #5 Skrevet 8. januar 2017 Veldig enig i det siste der, når hun er glad og opprømt over å vise noe, så trenger ikke han å spolere det med å snakke om at hans barn skal få akkurat makeb. Han er barnslig idet, og må oppføre seg mer voksent, la henne ha øyeblikket sitt. Dette hadde jeg tatt opp meget alvorlig med ham. Han kan utenom det kjøpe ting til sine barn, og helst komme på det selv uten å herme. 7
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #6 Skrevet 8. januar 2017 2 timer siden, ViljaH skrev: Nei. Lær datteren din hvordan hun skal forholde seg til dette. "Jeg ønsker ikke å si hvor jeg kjøpte stolen da jeg ikke synes det er noe gøy med alt likt. Dette er MIN stil som jeg har kjøpt selv. Hun kan velge en annen stol". Og så sier du det samme. Og snakker med ham om at all hermingen begynner å bli påtagelig og rart, og må ta slutt. Er du tretten år? Anonymkode: 6fc32...bb6 2
Gjest antbug Skrevet 8. januar 2017 #7 Skrevet 8. januar 2017 Veldig spesiell oppførsel fra samboeren din, synes jeg. Mener han at du skal kjøpe det samme til henne også da hver gang ungene hans får noe fra moren sin?
Biloba Skrevet 8. januar 2017 #8 Skrevet 8. januar 2017 Men bør du ikke lære datteren å være glad for tingene sine uansett, at ikke en vesentlig del av poenget med å få noe fint skal være at stesøsknene ikke har? 3
boblevann Skrevet 8. januar 2017 #9 Skrevet 8. januar 2017 Har bare helsøsken, men vi har aldri fått akkurat det samme. Jeg har fått det jeg ønsker meg, de andre hva de ønsker seg. 'Unødvendige' ting av verdi (spillkonsoller, telefon etc) har vi alle måtte ønske oss til jul/bursdag eller kjøpt selv. Har aldri fått noe slikt på en vanlig onsdag (f.eks). Vi har måttet jobbe, tjent penger og spart til det vi vil ha - så lenge jeg kan huske. Synes samboeren din er veldig barnslig og skjønner jenta di veldig godt! Han spolerer jo alle gledesøyeblikkene hennes! Forstår at hun blir mutt når hun har spart lenge og kjøpt noe fint, så bryter stefar nærmest ut "å sånn skal min datter få umiddelbart uten å gjøre en dritt for det". Har desverre ingen råd, men samboeren din tar alvorlig feil her og gjør barna sine en kjempe usunn bjørnetjeneste. hva med å vise han denne tråden, og alle som er enig med deg? lykke til! 6
Rotemor Skrevet 8. januar 2017 #10 Skrevet 8. januar 2017 Jeg har kun biologiske barn men de får slett ikke likt og de er ikke sure og misunnelige på hverandre. Det er voksne som skaper holdninger hos barn. 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #11 Skrevet 9. januar 2017 Du burde jo lære datteren din at hun skal være glad for det hun har, og ikke sammenligne seg med andre. Hun må jo kunne glede seg over sine ting selv om andre har de samme tingene. Er de like gamle i alder? Hvorfor har dere flere like spillkonsoller i hus? Tre barn burde jo kunne dele på en, og ikke skulle ha hver sine. Høres jo ut som om datteren din har mye penger mellom hendene når hun kan kjøpe alt det her selv også. Er ikke mange barn som kan det. Anonymkode: 1dbcf...9e2 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #12 Skrevet 9. januar 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du burde jo lære datteren din at hun skal være glad for det hun har, og ikke sammenligne seg med andre. Hun må jo kunne glede seg over sine ting selv om andre har de samme tingene. Er de like gamle i alder? Hvorfor har dere flere like spillkonsoller i hus? Tre barn burde jo kunne dele på en, og ikke skulle ha hver sine. Høres jo ut som om datteren din har mye penger mellom hendene når hun kan kjøpe alt det her selv også. Er ikke mange barn som kan det. Anonymkode: 1dbcf...9e2 Ja, alt er datteren til ts sin skyld @@ Jeg klarer ikke å forstå dere mødre som på liv og død blir sammen med disse mannfolk som er ikke snill eller rettferdig med stebarnet. Anonymkode: 2d7cb...6d5 5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #13 Skrevet 9. januar 2017 Her har vi hver vår gutt på samme alder med veldig like interesser, så ja de får mye likt. Men da av ting begge får av oss, hvis den ene sparer til noe selv eller får i gave av noen andre, så går vi ikke og kjøper tilsvarende til den andre. Det høres bare veldig urettferdig ut. Anonymkode: 6d064...1c2 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #14 Skrevet 9. januar 2017 Nei. Jeg kjøper ting til sønnen min akkurat som jeg vil hvis jeg har penger til det. Det samme gjør bf til de andre barna. (1 felles og to bonus) de får jo ting hos moren sin og. Aldri vært noe problem. Anonymkode: bea34...49a 1
Arkana Skrevet 9. januar 2017 #15 Skrevet 9. januar 2017 Jeg tenker at det kan ligge flere ting bak her vi ikke vet. Jeg synes det høres ut som datteren til TS har mye penger og foreldre med god råd. Det kan oppleves sårt på vegne av barna hvis TS sin samboer og hans eks (mor til barna) ikke har samme økonomi og så må barna deres se på at stesøsteren både kjøper selv og får både det ene og det andre av ganske dyre ting. Jeg forstår godt behovet for å jevne det ut litt og sørge for at barna deres opplever at de også har fine nye og dyre ting. En annen ting er at jeg ikke skjønner hvordan gleden over telefonen eller spillkonsollen kan bli noe mindre av at stesøsknene har det samme, det er en svært usjarmerede holdning jeg hadde slått ned på med en gang. Så, jeg synes i utgangspunktet ikke det er TS sin samboer som er den rare her, til det vet jeg for lite om historien rundt. 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #16 Skrevet 9. januar 2017 Det er helt motsatt. Eksen min har ikke mye penger og derfor ble hun ekstra glad når hun fikk en telefon i gave. Barna til samboer har alltid fått det de ønsker seg og det er helt greit for meg. Ny playstation, treningsutstyr til flere tusen kroner, nye spill med en gang de kommer ut har alltid vært helt normalt og selvfølge. Tingen er at vi må nesten la barna føle gleden over det de får og nyte øyeblikket. At de føler seg litt spesielle på bursdager, konfirmasjoner osv og ikke konkurrere. Det virker som han ikke klarer å la vær. De må føle glede å spenning til å spare til de de ønsker seg og være stolt over det. Det er litt kjipt å bli overlappet hele tiden . ts Anonymkode: 4c4ba...c20 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #17 Skrevet 9. januar 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Du burde jo lære datteren din at hun skal være glad for det hun har, og ikke sammenligne seg med andre. Hun må jo kunne glede seg over sine ting selv om andre har de samme tingene. Er de like gamle i alder? Hvorfor har dere flere like spillkonsoller i hus? Tre barn burde jo kunne dele på en, og ikke skulle ha hver sine. Høres jo ut som om datteren din har mye penger mellom hendene når hun kan kjøpe alt det her selv også. Er ikke mange barn som kan det. Anonymkode: 1dbcf...9e2 Hun sparer. Til bursdagen får hun rundt 2000 bare i bursdagselskapet. Får 200- 300 hundre lapp av besteforeldre i ny og ne. Og 50 kr ukelønn. ts Anonymkode: 4c4ba...c20 2
xinnia Skrevet 9. januar 2017 #18 Skrevet 9. januar 2017 Bor datteren din med dere hele tiden, mens barna hans bare er på besøk slik at far dermed har litt dårlig samvittighet?
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #19 Skrevet 9. januar 2017 3 minutter siden, xinnia skrev: Bor datteren din med dere hele tiden, mens barna hans bare er på besøk slik at far dermed har litt dårlig samvittighet? Det gjør hun. Er hos faren annenhver helg. Hans barna er hos oss annenhver uke Anonymkode: 4c4ba...c20
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #20 Skrevet 9. januar 2017 Jeg gjør med mine barn som mine foreldre med meg og mine søsken. Vi er helsøsken og mine barn er helsøsken. Her får de likt, men ikke til samme tid. Feks: Alle får ny sekk til skolestart, alle får akebrett til 2-årsdagen, alle får ny sykkel til 10-årsdagen. Mine foreldre gjorde dette helt til 20-årsdagene våre når det vanket en spesielt fin klokke til alle. Dette ble ikke gjort hver bursdag eller hver jul, men til enkelte runde dager eller ved enkelte store ting. Vi har bestemt når våre barn skal få mobil og PC og ved samme alder skal da alle få en egen, ny. Og slippe å arve. Sånn blir det rettferdig, men samtidig behovsprøvd i alder og ikke en eneste stor kjørefest. Et år kan den ene få ski og den andre får et dataspill, en annet år får den ene TV på rommet og den andre får et legosett de har ønsket seg. Denne vil få tv på rommet ved en senere anledning. Alt til sin tid. Anonymkode: a852a...d60 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå