AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #1 Skrevet 8. januar 2017 Jeg føler at hele grunnen til at jeg kommer meg igjennom dagen, er at jeg kan glede meg til god mat; fet mat, salt mat, alt som er usunt og lite bra for kroppen. Jeg kan handle inn godterier, snacks, og jeg kan ty til alkoholen. Og jeg er så heldig at jeg ikke legger noe særlig på meg av det. Har en bmi på 23-ish. Trener en god del. Men kostholdet bunner i at jeg har det kjipt ellers. Hvordan skal jeg klare å endre kostholdet mitt? Samtidig vet jeg ikke om jeg vil det. Jeg vet ikke hvordan jeg kan endre livet mitt ellers, for det er så uendelig mange problemer å ta tak i, og jeg takler ikke all motgangen som møter meg. Et usunt kosthold vil jo i det minste sikre meg en tidlig død, så er jo en liten trøst, iallefall. Anonymkode: 7bd97...d80 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #2 Skrevet 8. januar 2017 Finne noe annet å glede deg til og glede deg over? La være å handle inn usunt. Kjøp masse sunn mat og kokkeler. Og dagene er kjipe og tunge, tren. Eller gjør noe annet lystbetont som utløser hormonene som gjør deg glad Vært i samme ssituasjon. Dette funket for meg. Anonymkode: c5554...9ec
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #3 Skrevet 9. januar 2017 Du føler deg også bedre om du spiser sunt, det gjør bra ting med psyken. Anonymkode: e5418...c42 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #4 Skrevet 9. januar 2017 Vel, dersom du er forholdsvis ung, kan jeg "skuffe" deg med at også sterkt overvektige kan leve lenge. Det er seigpining du legger deg ut på, i så fall. Kanskje har du problemer i livet som ikke er lette å fikse, men jeg kan love deg at du vil føle deg bedre med din idealkropp. Flott at du trener, men for å få de ultimate resultatene bør ikke kostholdet være for ille. Du kan spise både junk, fett og carbs ukentlig, til og med flere ganger i uken, men i moderasjon. En slank og sunn kropp betyr slettes ikke lykke, men å spise seg fet pga. ulike problemer i livet vil kun gjøre deg mer deprimert. Jeg har hatt lengre perioder med depresjon - som regel reagerer jeg med å spise for lite, hvilket heller ikke er bra. Men ved et tilfelle la jeg på meg flere kg enn jeg var komfortabel med(vi snakker ikke titalls her, men nok til at jeg gikk opp et par strl), og det gjorde formen min bare ennå verre - altså psykisk. Å vise meg ute med noen ekstra kg enn hva andre var vant med å se, var grusomt. Fikk bokstavelig talt sosial angst et par mnd, kunne løpe avgårde om jeg så folk jeg kjente jeg ikke ville skulle se meg slik. Veldig unormal atferd. Gikk ned kiloene, og slapp hvert fall å tenke på en kropp jeg ikke var fornøyd med. Anonymkode: 7973c...70e 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #5 Skrevet 9. januar 2017 Når du spiser den maten, kjenn etter i kroppen hvorda du føler deg før, mens og etter du spiser den. Legg merke til om du føler deg slappere, kvikkere, bedre, verre osv. Føler du at magen jobber? Føler du at du blir oppblåst? Dersom man lærer å kjenne etter disse tingene vil man av og til slutte å overspise av den mat fordi man merker hvor kjipt det føles på kroppen. Man føler at man blir tåkete i hodet, slapp Anonymkode: e96dc...838
Pringle Skrevet 9. januar 2017 #6 Skrevet 9. januar 2017 Jeg tror du først må bestemme deg for hva du vil. Og for å kunne avgjøre det, må du vite hvilke muligheter du har, og forutse konsekvensene av de forskjellige valgene. Hvis du er fornøyd som du har det, så ikke gjør noen endringer. Hvis du tror du er nødt til å være deprimert, innse at et bedre kosthold kan få deg til å bli mindre deprimert. Hvis du tror du må si fra deg alt som smaker godt for å kunne spise sunt, tro omigjen. Alt kan spises i moderate mengder, og det er ingenting du MÅ spise, heller. Selv om du er normalvektig nå, kan ting lett komme ut av kontroll. Hvis du slutter å trene (feks fordi du blir for deprimert/energiløs), kan vekten komme fort på. Tenk på at et godt kosthold vil gjøre treningen bedre - du vil kunne yte mer og komme deg fortere etterpå. Tenk på at å endre kostholdet ditt ikke vil fikse livet ditt, men du vil kanskje få mer overskudd til å ta tak i andre ting som du trenger å ta tak i. Samtidig vil mindre fokus på mat gjøre deg mer "åpen" for utfordringene dine. Tenk etter om du burde hatt hjelp utenfra. Tenk på at hvordan du tenker på maten du spiser, påvirker deg. Hvis du tenker at det du spiser, ødelegger helsa di, vil du forbinde spising med selvdestruktiv atferd. Hvis du isteden tenker på mat som velsmakende drivstoff og byggemateriale, kan du glede deg til gode måltider som du kan nyte uten bekymringer. Det er en god ide å kutte ned på alkoholforbruket hvis du selv synes du drikker mye.
Gjest gjestvest Skrevet 9. januar 2017 #7 Skrevet 9. januar 2017 (endret) Hei TS Dette handler ikke om mat. Det handler om følelser. Hvis du legger merker til din egen beskrivelse, og hvordan du har det vil du kunne legge merke til at du starter med å fortelle om mat, og avslutter med å fortelle om vansker du har. Ofte er det slik at når ting blir for vanskelig, når vi ikke vil eller kan møte de altfor mange problemer som har hopet seg opp forsøker vi å late som de ikke eksisterer. Dette da de blir for mye å bære. I dette tilfellet er vanskene erstattet med mat. Det er vanskene du trenger å ta tak i. Endret 9. januar 2017 av gjestvest La til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå