Gå til innhold

Inspirasjon til Hadeland stormlykt / lyslykt søkes!

Anbefalte innlegg

Gjest Verdande
Skrevet

Vi har to stormlykter/lyslykter fra Hadeland Glassverk, i to ulike størrelser, som vi egentlig ikke har brukt så mye. Men etter å ha sett det litt rundt om, la jeg lyslenker nedi dem nå i jula. Det ble kjempefint! Men jeg synes det er en juleting, så nå er lyslenkene ryddet vekk.

Så da prøver jeg å få litt inspirasjon. Har dere noe i dem? Med eller uten stearinlys? Har forsøkt å google litt, men sikkert ikke funnet de rette søkeordene for inspirasjon, så da spør jeg her :jepp:

Dette er de vi har, i to ulike størrelser:

https://www.hadeland-glassverk.no/stormlykt-200-mm?___store=hg&nosto=nosto-page-product1

22003-1_1_Fuego_stormlykt_200mm_1.jpg 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De der kan du da bruke gjennom hele den mørke årstiden.

Skrevet

Jeg synes også at du kan bruke lyslenke høst og vinter. Ellers synes det blir finest uten for mye "dilldall", så naturlig stein/grus i bunnen (Det gjør det hele mer brannsikkert også!) og et enkelt kubbelys er min første tanke.

Gjest Verdande
Skrevet
12 timer siden, O.G. skrev:

De der kan du da bruke gjennom hele den mørke årstiden.

Det er planen min, og så gjerne bytte ut med noe mer "sommerlig" om sommeren og ta dem med ut på balkongen f.eks :jepp:

12 timer siden, Leo skrev:

Jeg synes også at du kan bruke lyslenke høst og vinter. Ellers synes det blir finest uten for mye "dilldall", så naturlig stein/grus i bunnen (Det gjør det hele mer brannsikkert også!) og et enkelt kubbelys er min første tanke.

Jeg har bare så innmari julete lyslenker, får se om jeg finner noen som er litt mer "flerbruks" :fnise:

Det var lurt! Ja, det er noe med det brannsikre, er pyntevarianter av stein/grus noe man får kjøpt noe sted? Jeg er fryktelig blank på alt av interiør og pynt :ler:

Skrevet
9 minutter siden, Verdande skrev:

Det er planen min, og så gjerne bytte ut med noe mer "sommerlig" om sommeren og ta dem med ut på balkongen f.eks :jepp:

blir bra det der.

AnonymBruker
Skrevet

Har to store av den på bildet. Bruker elektriske stearinlys med timer oppi. De står på.toppen av vitrineskapet, for å unngå at små fingre kniser dem. 

Anonymkode: c62f9...879

Skrevet
1 time siden, Verdande skrev:

Jeg har bare så innmari julete lyslenker, får se om jeg finner noen som er litt mer "flerbruks" :fnise:

Det var lurt! Ja, det er noe med det brannsikre, er pyntevarianter av stein/grus noe man får kjøpt noe sted? Jeg er fryktelig blank på alt av interiør og pynt :ler:

Så lenge du har tak over, blir jo disse kjempefine ute om sommeren også!

Jeg har noen veldig enkle lyslenker som bare er små lyspunkter på en kobbertråd med batteriboks i den ene enden. Bestilt på ebay og koster bare noen få kroner stykket. Enklere blir det ikke!

Pyntevarianter av stein/grus av det mer naturlige slaget får du hos hagesentre, blomsterbutikker etc. Kremmerhuset og IKEA har også pleid å ha. Nille, Europris har vel også slike ting, men der tror jeg bare jeg har sett farget stein og personlig synes jeg ikke det er så fint.

Skrevet

Min personlige mening er at pyntestein/grus ikke er så fint.

Jeg ville hatt et kubbelys i det ene og pynt i det andre.  Fyll det feks opp med fine kongler.  Ha i fine kvister, feks lerk eller trollhassel.  Til våren har du i gåsunger osv osv.  Eller bare kubbelys i begge to.

Skrevet

Jeg bruker den største til vase og setter i enten tulipaner eller roser, også har jeg i kubbelys som passer til buketten i de små lyktene. :) 

Skrevet
14 timer siden, Pikeliten skrev:

Min personlige mening er at pyntestein/grus ikke er så fint.

Jeg bruker det først og fremst på grunn av brannsikkerhet. Glemmer man lyset (Det kan skje for alle...) og det brenner helt ned eller det blir veldig varmt under (Telys kan fort bli det), så fordeler stein/grus varmen slik at glasset ikke sprekker eller at underlaget blir for varmt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...