malla1992 Skrevet 8. januar 2017 #1 Skrevet 8. januar 2017 Jeg og mannen har bestemt oss får å gå IVF privat. Vi har bestemt oss får å bruke spiren i tr.heim. Der koster det 56,000 kroner, for 3 runder. Men er det med medisiner, eller bare for behandlingen ? Og hvis det ikke er med medisiner, er det medisinene dyrere privat enn offentlig ?
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #2 Skrevet 8. januar 2017 Medisinene koster nok det samme uansett siden du selv henter dem på apoteket. Medisinene er ikke med i prisen Anonymkode: 03310...c14
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #3 Skrevet 8. januar 2017 Medisinene kommer utenom det som dere må betale på klinikken. Men prisen på medisinene er det samme som hvis man har forsøk offentlig. Anonymkode: ec2dd...6ab 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #4 Skrevet 8. januar 2017 Alle, uansett om man går offentlig eller privat, får dekket medisiner over ca 16.000 kr for 3 forsøk. Dvs at når du har brukt 16.000 kr på medisiner så får du resten refundert fra Helfo. Etter forsøk nr 3, hvis dere går videre, så må dere betale alt selv uansett om dere fortsetter privat eller kommer inn i det offentlige. Anonymkode: cc6e2...71f
malla1992 Skrevet 8. januar 2017 Forfatter #5 Skrevet 8. januar 2017 Takk for svar folkens 😊 Lurer på en ting til jeg, hvis man har betalt for 3 forsøk med en gang og jeg blir gravid på første forsøk, da får man sikkert igjen resten av pengene,. Men kan vi la de være å bruke de på baby nr 2 ?
Biloba Skrevet 8. januar 2017 #6 Skrevet 8. januar 2017 2 minutter siden, malla1992 skrev: Takk for svar folkens 😊 Lurer på en ting til jeg, hvis man har betalt for 3 forsøk med en gang og jeg blir gravid på første forsøk, da får man sikkert igjen resten av pengene,. Men kan vi la de være å bruke de på baby nr 2 ? Du får ikke igjen resten av pengene, og du får heller ikke søskenforsøk på samme pakken. Da begynner man helt på nytt. Blir du gravid på første forsøk, er resten av pengene "tips". Det blir som et slags frivillig spleiseprosjekt mellom par i behandling, der de som lykkes med en gang er med og sponser dem som trenger ekstra runder. Vi hadde pakke, og trengte alle 3 forsøkene for å lykkes. Da ble det ikke så mye press på å lykkes på første eller andre forsøk. Om det er lurt å gå for pakke, kommer an på deres diagnose og sjanser. (Klinikken kan også avslå å gi pakketilbud, dersom man har lavere sjanser.) 1
miore Skrevet 9. januar 2017 #7 Skrevet 9. januar 2017 Det @Biloba sa Tingen med pakketilbud er jo at du får "2 for 3" sånn omtrentlig, altså ca. 30 % rabatt om du bruker alle tre forsøk. Det er jo ikke noe klinikkene gjør av altruisme, de er private bedrifter som skal tjene penger. Det er imidlertid oppsider for begge parter: Om du blir gravid på første forsøk, så sliper du flere forsøk, med alt de fører med seg av fysiske og psykiske påkjenninger. Hurra! Du har betalt mye for det ene forsøket, og klinikkens oppside er at de har fått veldig godt timebetalt for behandlingen din. Dermed er det egentlig et godt tegn for deg at du har fått tilbud om pakkepris - det betyr at klinikken regner det som sannsynlig at du ikke trenger alt for mange forsøk for å bli gravid. Samtidig er det jo ingen som kunne garantert på forhånd at du skulle bli gravid på første forsøk, og man kjøper pakke som en kalkulert vurdering av pris versus sannsynlighet for å bli gravid (i alle fall gjør jeg det ). Om man regner omtrent 30 % sjanse for å lykkes per forsøk (dette avhenger selvsagt veldig av diagnosen din), er det omtrent 50 % sjanse for å lykkes på to forsøk, og omtrent 66 % sjanse for å lykkes på tre forsøk. De tallene er grunnen til at vi valgte pakkeløsning istedenfor enkeltforsøk denne gangen også, til tross for at det klaffet på første forsøk i pakken da vi lagde dattera. Som en som har prøvd begge deler kan jeg love at det er uendelig mye bedre å "sløse bort" pengene for de siste to forsøkene enn å måtte pløye seg gjennom alle mulighetene som ligger i pakken (de inkluderer gjerne noen fryseforsøk og avbrutte forsøk også). 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #8 Skrevet 10. januar 2017 Husk at om du skal sende inn kvittering og papirer til helfo får å få penger til medisiner refundert, må det gjøres innen 6 mnd Anonymkode: 7b0b9...09a
malla1992 Skrevet 10. januar 2017 Forfatter #9 Skrevet 10. januar 2017 Takk for svar folkens håpet på at medisinene skulle være inkludert i prisen. Vi har allerede hatt 3 forsøk, så da nå vi betale de neste forsøkene selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå