majko Skrevet 8. januar 2017 #1 Skrevet 8. januar 2017 Hei! jeg koker snart over etter å ha lest og spurt både ambassader om hjelp, jeg klarer ikke å forstå meg på visum reglene, ihvertfall ikke slik det blir forklart på nett og fra ambassaden. Jeg reiser mye og vil så veldig gjerne skjønne dem 100%. I dette tilfelle gjelder det til Tyrkia. det jeg lurer på er. Når jeg har kjøpt et visum (90 dager på 180 dagers periode) og har tatt å bruk f eks de 90 dagene i strekk. La oss si jeg har visum fra 1 jan til 1 juni. Kan jeg da etter 1 juni, la oss si f eks 2 juni bestille nyttvisum og reise 3 nye måneder? Eller la oss sin jeg er 30 dager fra januar, 30 dager i mars og 30 dager i mai. Kan jeg forsatt reise på nytt visum f eks 2 juni da selvom det er kort tid siden jeg var der sist, Men visumet er gått ut og jeg reiser på nytt visum (2juni) eller er det noe regler på hvor lenge man må vente til man kan få nytt visum og reise ned igjen. Håper noen kan hjelpe meg, jeg blir helt gal i hodet hver gang jeg prøver å sette meg inni dette og føler jeg får helt ubrukelige svar fra ambassaden som burde vite disse tingene.....
reiseglad Skrevet 8. januar 2017 #2 Skrevet 8. januar 2017 Visumreglene er vanligvis sånn at de gjelder fra dato til dato. Så får du et 90-dagers visum 1. februar, så varer det til 4. mai. Du kan ikke "spare opp dager" med å være bare 30 dager i slengen og så dra 30 dager igjen til høsten på samme visum, da må du ha nytt. Kan ikke tenke meg at Tyrkia har andre regler enn det som er vanlig ellers i visum-verdenen. I eksemplet ditt over må du bestille nytt dagen etter at det er gått ut, for å få nytt opphold. Traff mange i Singapore feks, som var der mens de fikk nytt visum til Thailand, da oppholdet deres var gått ut. De kontaktet da den Thailandske ambassaden og søkte nytt visum.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #3 Skrevet 8. januar 2017 Ja, i Tyrkia kan du reise 30 dager i feb, 30 i april og 30 i mai og søke nytt 2.juni. Foreldrene mine gjør det hele tiden. Du får 90 dager i løpet av 180 dager, og dagen etter det er utgått søker/kjøper du nytt Anonymkode: 5fb44...a7f
majko Skrevet 8. januar 2017 Forfatter #4 Skrevet 8. januar 2017 4 minutter siden, reiseglad skrev: Visumreglene er vanligvis sånn at de gjelder fra dato til dato. Så får du et 90-dagers visum 1. februar, så varer det til 4. mai. Du kan ikke "spare opp dager" med å være bare 30 dager i slengen og så dra 30 dager igjen til høsten på samme visum, da må du ha nytt. Kan ikke tenke meg at Tyrkia har andre regler enn det som er vanlig ellers i visum-verdenen. I eksemplet ditt over må du bestille nytt dagen etter at det er gått ut, for å få nytt opphold. Traff mange i Singapore feks, som var der mens de fikk nytt visum til Thailand, da oppholdet deres var gått ut. De kontaktet da den Thailandske ambassaden og søkte nytt visum. Tror kanskje du misforstod meg litt ang de 30 dagene. Jeg vet man må ha nytt etter 6 mnd perioden men tenkte på om man deler opp de 90 dagene på forskjellige mnd som var innenfor visum tiden. For meg er dette bare rot i og med at jeg har hatt mye styr med det, og ambassaden har vært veldig lite til hjelp. Jeg reiste til Tyrkia 17.aug til 9 okt på et en gangs visum som jeg fikk fra ambassaden. Etter det mente ambassaden at jeg kunne bestille vanlig evisa som normalt og reise 3 'mnd igjen. MEN han var ikke sikkert. Jeg syns det hørtes rart ut så tok ikke sjansen på det men jeg reiste til Tyrkia på evisa 3 desember til 20 desember slik at jeg er innen for dagene just in case. Vet ikke helt forskjellen på reglene på engangs visum og 3 'mnd visum. Men det visumet varer jo til mai. Siden jeg har ikke reist over 90 dager, kan jeg bestille nytt i februar å reise f eks 3 mnd igjen da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå